torstai 2. heinäkuuta 2020

LÄNNEN KAUTTA KIERTO EI OTTANUT ONNISTUAAKSEEN

29ma 06 2020 Ensimmäinen paluuseilausyritys.
Olen vähän kyllästynyt sinänsä yksitoikkoiseen maisemaan seilata takaisin Las Palmasiin Gran Canarian itäpuolitse. Olen pariin kertaan ihaillut länsirannan jylhiä vuoria ja seinämiä ja halusin kokea ne uudelleen, mutta kuinka sitten kävikään.
Saamani sääennusteet eivät nyt luvanneet minusta kuitenkaan mitenkään mahdotonta keliä, joten maksettuani viikon satamamaksun vesineen ja sähköineen (170 €) lähdin veneiden välistä vartin yli yhdeksän. LOKI: 29ma 06 2020, Puerto de Mogán 0913, Log 8032 / Mh 2466,2. Olin varustanut isopurjeeseen ykkösreiviin tarvittavalla köydellä. Hetken mietin, pistänkö sen vai en, mutta keli oli niin leppeä, joten ajattelin tehdä sen matkalla saaren länsikulmaan. Isopurje nousi viiden minuutin vinssaamisella hauislihaksia koetellen. Apukäsiä kaivataan nostoköyteen, kun ei ole itselukitsevaa vinssiä. Liikkeelle lähdön jälkeen jouduin heikossa tuulessa avustamaan seilausta Volvolla. Runsaan tunnin meno oli reittipisteeltä seuraavalle maisemia katsellessa ja kuvaillessa.
Kymmeneltä Punta de Los Aidassa ilahdutti lentokalan pitkä liitoloikka kulkua. Ensimmäisen varoituksen tulevasta antoi tumma, hetken jopa makkarapilveltä näyttävä, pilvimassa. Se kuitenkin hajosi jonkin verran, mutta kertoi missä kohtaan tuuliputken.
Liikkeellä olevat kolme kalastusalusta ja niiden viimeisen väistäminen veivät jonkin verran huomiotani ja niin olin 10:45 täysin yllätettävissä (log 57 55,6N / 15 50,38W), kun jouduin tuuliputkeen.
Edessäni kymmenen veneenmitan päässä näin meren muuttuvan valkolampaiseksi ja samalla voimakas tuulirintama sulki Immigrantin syleilyynsä.
Tempasin seilausvarusteet ylös ja niitä vaihtaessani, automaatin ohjatessa, ilmeisesti tallasin ison skuutin päälle ja se rullasi vauhdilla kolmanneksen ulos plogista. Sitä pelastaessani vapaa parduuna avautui ja fliitotti perässä. Kahdeksikot puuttuivat molemmista (nyt niitä on tuplina). Liian kauan laiturielämää totesin, kun olin saanut käännettyä Immigrantin takaisin kohti etelää. Iso oli siis täytenä, joten meno oli sen mukaista, onneksi sain kääntövaiheessa etuseilin melkein kokonaan rullattua sisään. Kaikki tämä tapahtui yhdeltätoista, siis kahden tunnin päästä Puerto de Mogánista lähdön jälkeen. Olin palaamassa takaisin sen tyyneen satamaan, vai mietin - pääsisinkö lännen kautta sittenkin vielä ennen iltapimeää saaren pohjois-koilliskärkeen. Sitä miettiessäni päästyäni säikähdyksellä länsirannan jyrkänteiden ja pahamaineisen Capo Desgojadon niemenkärjen lisäämästä tuulesta nautin tekemääni merilounasta, vaikkakin puolenpäivän ruokana. Ruoka vatsassani antoi vastauksen jatkoseilaukselle ja niin tarkastin kaikki varusteet ja 1230 totesin kaiken olevan ehjänä. Siinä vaiheessa, kun seilasin kaikki seilit auki 1,3 solmun vauhtia tyytyväisenä ymmärsin olevani lievästi väsynyt. Rullasin ja viikkasin ison puomille ja menin takaisin Puerto de Mogániin. Otin yhteyttä Marinaan, kysyin onko paikkani vielä vapaana ja sain samaisent mooringköyden , jonka olin irrottanut keulasta neljä ja puoli tuntia aikaisemmin. Palasin nyt selvästi enemmän kokeneena saarenkiertäjänä.
Loki: 29ma 06 2020, 13:40 Puerto de Mogán Log.8052 / 20nM, Mh 2470,4/ 4,2h. Päiväpurjehduksen kokonaisaika 4h 20 min.
Naapuriveneen mukava englantilaismies Lee kyseli rantauduttuani, että onko kaikki hyvin Popi? Todo bien, Todella totesin, mutta vasta nyt ymmärsin silmälasieni olevan jossakin muualla kuin päässäni. Ihmiset eivät ole tottuneet näkemään minua ilman laseja, siis. Sikses hyvä päätelmä, varsinkin kun englannitar kysyi, olisiko minulla jotain pyykättävää, ja otti auliisti vastaan märän vaatekertani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti