torstai 21. joulukuuta 2017

NAVEGANDO POR LAS ISLAS CANARIAS NOWIEMBRE 2017 CON DON MASI LOPPUosat 1/3

22ke 11 2017 Gomeran maailmanperintökohde Garajonay
Olimme nauttineen todella hyvän illallisen tiistaina lepopäivän päätteeksi ravintola Pajarissa ja varanneet vuokra-auton kaupallisen sataman matkustajaterminaalista seuraavaksi päiväksi. Niin pääsimme täynnä virtaa lähtemään heti yhdeksän jälkeen aamulla keskiviikkona tutustumaan Gomeraan. Ajoimme hyväkuntoisella Seat Ibizalla ( PAE Rent a Car tel.922 870 364 ja päivävuokra 36 €) ylös kilometrin korkeudelle ja ihailimme maisemia ja näkymää.
Normaalia reittiä laskeuduimme rantaan Playa Santiagoon ja joimme paikallismiehiä kuunnellen kahvit kera jäätelöiden. Edellisen kerran isäntä ei ollut nyt paikalla, joten jäin edelleen auki nuo vuoden takaiset jäätelöt. Koetimme löytää kameraani muistikorttia turhaan. Suosittelivat käyntiä saaren suurimmassa kaupungissa San Sebastianissa, sieltä saattaisi löytyä moinen erikoisuus. Komeissa maisemissa ajoimme ylös-alas mutkaisia teitä kohti korkeuksia ja Garajonayn kansallispuistoa. Pilvisyys antoi taivaanrannassa periksi ja näimme vilahdukselta El Hieron. Tuulihaukkoja oli aiempia kertoja vähemmän.
Maailmanperintöä Bongareille. Suomen UNESCO-toimikunnan julkaisu no. 86: Garajonayn kansallispuisto. La Gomeran saarelle sijaitseva puisto on suurimmaksi osaksi laakeripuumetsien peittämä. Lukemattomat lähteet ja virrat takaavat rehevän tetriäärisen kasvuston, joka on ilmastollisista syistä miltei kokonaan hävinnyt etelä-Euroopasta.
Useasti Garajonaylla käyneenä voin todeta, että todellakin tuo ilmaston kosteus on aivan upeaa. Siellä käytyään on kuin uudelleensyntynyt, sillä niin hyvää tuo ilma on. Suurelta osalta sen muodostumiseen ja kosteuteen vaikuttaa alueen sijainti yli kilometrin korkeudessa. Saaren korkein huippu Garajonay kohoaa 1 484 metriin. Nahkealehtistä Laurisilva metsikköä kuvaa myös hyvin puun rungoilla kasvavat kumppanikasvit, jäkälät ja naavat. Kansallispuistossa on 450 kasvilajia, joista kahdeksan voit löytää vain täältä koko maailmassa. Tällä kasvitieteellisesti erikoisella alueella raivosi tulipalo vuonna 2012 ja 10% alueesta tuhoutui. Maailmanperintökeskus sijaitsee varsinaisen rallipolun takana varsin kapean mutkatien varrella La Hormigassa. Pääsimme suoraan katsomaan englanninkielisen esittelyfilmin. Taisi Masi ottaa välillä pienet torkut. Filmi on uudistettu ja muutenkin maailmanperintökeskukseen on uhrattu lisäpanostusta. UNESCOn maailmanperintökohteeksi Garajonay on nimetty vuonna 2009 ja 40 neliökilometrin kansallispuisto on perustettu vuonna 1986
Ajoimme Garajonayn kansallispuiston jälkeen saaren toiseksi suurimpaan kaupunkiin Valle Gran Rayhin. Söimme pizzat suosikkiravintolassani El Alojerassa ja söin tietenkin Popeye pizzan. Autoilimme entistä kinttupolkua jopa Hippiyhdyskunnan portille ja nautimme hetken kävelyllä naisemista. Seuraava kohteemme oli Gomeran pohjoisrannalla oleva Vallehermoso ja sen nähtävyys Roque Cano.
Ilta alkoi hämärtyä kun ajoimme pohjoisen kautta kohti saaren pääkaupunkia, San Sebastian de La Gomeraa. Seisahduimme muutamalla kuvauslevikkeellä, joista avautui näkymä Teidelle. Kieppasimme vielä loistohotelli Paradorin kautta. Sieltä avautui komeat näkymät valoja sytyttävään kaupunkiin.
23to San Sebastian de Gomera – Santa Cruz de Tenerife
Loki: 09:20 San Sebastian de La Gomera Log 7601 , Mh 2362,3 / 09:30 Iso ylös aallonmurtajan jälkeen, rulla auki. / 11:20 Seilausta täysillä purjeilla avomyötäiseen.
Loki; 11:40 Delfiinejä. Pääsimme lähtemään hyvissä ajoin yhdeksän jälkeen maksettuamme satamamaksun kahdelta yöltä, a´17,13€. Sataman matkustaja-alus laiturissa oli mielenkiintoinen purjelaiva ja samankaltainen aurinkolaiva seilasi taivaanrannassa. Olimme eilen Playa Santagossa seuranneet sen seilausta. Heillä on aktiivista toimintaa. Samalla havaitsimme neljän pienikokoisen valaan tai suurikokoisen delfiinin ruoanhakua. Jossakin vaiheessa olin näkevinäni ylös nousevan vesisuihkun ja kirjasinkin ensin lokikirjaan tuon valashavaintona?
Loki: 12:04 Spinnu ylös ja spinnukryssiä itään./ 13:38 Spinnualas Tenerifan etelä kärjessä, Faro de Rascalla. Seilaus sai uuden mielenkiintoisn käänteen, kun ymmärsimme olevan mahdollisuus nostaa spinnu ylös. Olimme tietoisia seilauksen olevan lähinnä spinnukryssiä. Tarkistin huolella spinnun pussin, ettei kukaan ole varastoinut mitään sinne kuulumatonta. Pallokas nousi hyvin ja täyttyi komeasti. Punavalkoinen, tuhdisti paikattu ja viimeksi helmakaista uusittu, pallopurje kyyditsi meitä puolitoista tuntia, parhaimmillaan yli kahdeksan solmun nopeutta aina Teneriffan eteläkärjen Faro de Rascalle saakka. Kokemuksesta tiesin, että siinä tuuli kääntyy vastaiseksi ja seilaus muuttuu, hetken tyvenen jälkeen, kryssiksi.
Suunnaltaan ja nopeudeltaan vaihtelevassa tuulessa käytimme moottoria välillä kulkuapuna ja välillä lataukseen. Valmistin merilounaaksi tuhdit pihvit kera vihannesten, kesäkurpitsaa, munakoisoa, sipulia ja tietenkin valkosipulia. Lentokentän paikkeilla radio-ohjattava kuvauskopteri seurasi seilaustamme varsin läheltä viitisen minuuttia, liekö ollut NATOn tarkkailuvehje, niinpä tervehdimme sitä huolettoman kunnioittavasti. Otimme rullan sisään ja Masi meni huiliin. Kaasin 25 litraan polttoainetta kanisterista varsinaiseen tankkiin. Otimme ison alas puolikahdeksan maissa enne pimeää. Samalla katselimme Santa Cruzin kaupungin valoja ja varsinkin kaupungin ylpeydenaihetta Oopperataloa. Ilmoitin saapumisestamme ensin Viranhaltijoille ja satama-altaassa Marina Santa Cruziin, josta toivotettiin Immigrant tervetuleeksi laituriin kaksi. Taas pohdinta mistä päin laiturien numerointi alkaa, onneksi näimme marineron laiturilla. Täydellinen ajo sormiponttoonipaikkaan. Marinero kävi aktivoimassa suihkukorttini, joka löytyi naviskan laatikosta. Siistiytymisen jälkeen menimme ruokailemaan tutulle ravintolakadulle El Lagar ravintolaan.
Loki: 15:30 Tuhdit pihvit con verdura. / 16:45Radio-ohjattava helikopteri seurasi läheltä menoamme viitisen minuuttia / 18:00 Rulla sisään. 18:15 25 litran kanisterin kaato polttoainesäiliöön. / 19:30 Iso alas ennen pimeää. / 2040 Ilmoitus VHF 12 Satamaan ja VHF 9 altaassa Marinaan./ 20:45 Santa Cruz de Tenerife, Log 7665 / 64nM . Mh 2372,7 / 10,4h. Kokonaisaika 11,5h.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti