maanantai 4. tammikuuta 2016

PALUU JOULUSTA LAS PALMASIIN

27su 12 2015 Gomeralta Tenerifalle,
Aamulla vielä käynti eilen iltaisessa paitakaupassa ja uloskirjautuminen, tarjeta korttien palautuksineen. Satamamaksu Marina la Gomeralla on 17,13€. pääsin hyvin liikkeelle suojaisassa satama-altaassa. Kovantuulen seilaus nyt jo tutuksi tullutta reittiä Gomeralta San Migueliin. Tuulta oli puolelta päivin 8 m/s luoteesta ja se kääntyi totutusti Teneriffan eteläkärjen Rascan majakalla miltei itään voimistuen yli 10 metriin. Pieniä ongelmia rantautumisessa ja kylkeen tuli naarmut laiturin kylkilankkujen asennusruuvin kannoista. Loki 27su 12 2015. 1200 San Sebastian de la Gomera log 6805, Mh 2245,6 / 1235 Seilit vedossa, tuulta 8-10 m/s E / 1720 San Miguel de Tenerife, log 6834 / 29nM, Mh 2246,8 /1,2h.
28ma 12 2015 Teneriffan rantaa ylös. Aamurutiinit suihkuineen sujuivat, mutta satamatoimisto vetää huonosti, kun satamakapteeni hoitaa useita asioita samanaikaisesti puhelimessa. Satamamaksu 22,08€. Loistava irtautuminen laiturista, vallitseva tuuli painoi perää irti laiturista ja niin kaikki sujui hyvin. Koillisesta itään kääntynyt tuuli käänteli hieman suuntaansa vielä edullisemmaksi ja niin päätimme kokeilla seilausta kolme tuntia San Miguelista lähdön jälkeen. Lyhyeksi jäi se ilo, sillä aallot olivat liian raskaita. Olisi kannattanut seilata tällä tuulella Puerto de Moganiin. Löysimme hyvän paikan Marina Santa Cruzin sormiponttonilaiturista. Kävin maksamassa satamamaksu 16,05 €, vanha tarjeta kortti toimi edelleen ja niin marssimme kylmiin suihkuihin. Illalla kävimme syömässä pizzan puolikkaat Bella Romassa, niistä jäi hyvät eväät huomiselle paluupurjehdukselle Gran Canarialle. Loki 28ma 12 2015. 1005 San Miguel de Tenerife, log 6834, Mh 2246,8 / 1155 iso ylös antamaan potkua (6844) / 1320 etuseili pienenä auki ja seilausta / 1410 Purjeet alas (6859) / 1650 Santa Cruz de Tenerife, log 6870 / 36nM, Mh 2252,9 / 6,1h.
29ti 12 2015 Las Palmasiin
Kävimme reippaasti kylmissä suihkuissa herättyämme 0530. Vielä pimeässä irtauduimme sormipontoonista ja suuntasimme tyynelle merelle. Aamun sarastaessa viidenkymmenen (50) delfiinin parvi ja lokit piirittivät ja puhkoivat kaloja kuhisevan virranvaihtopaikan. Olin niin tyrmistynyt valtaisasta näystä, että nautin vain siitä. Hain kameran vasta, kun saattojoukko lähti peräämme.
Kippari meni huilille kolmen tunnin ajon jälkeen noustakseen puolen tunnin kuluttua nostamaan purjeita. Tuuli kääntyi taas vastaiseksi, joten rullasimme etupurjeen pois, iso antoi kuitenkin vähän apuja Volvolle. Pääsimme kryssimään kohti Gran Canarian pohjoiskärkeä. Jouduimme väistämään yhtä laivaa. Kymmenen delfiinin parvi ui meitä vastaan La Isletalla toivottamaan meidät takaisin Las Palmasiin. Illan jo pimennyttyä ajoimme sisälle Muelle Deportivon satamaan ja kiinnityimme vastaanottolaituriin. Tuttu marinero kävi voimistamassa kaksi tarjetaa ja niin pääsimme hyviin suihkuihin. Loki 29ti 12 2015. 0747 Santa Cruz de Tenerife, log 6870, Mh 2251,9./ 50 delfiinin parvi, osa saatteli meitä/ 1030 Kipparin huilitunti päättyi 1105purjeiden nostoon, iso täytenä ja rulla kakkosena, seilausyritys, tuuli kääntyi koillisesta kaakkoon reitin mukaisesti./ 1730 Tervetulodelfiinit La Isletalla/ 1850 Las Palmas G.C. Muelle deportivo pantalan Reseption, log 6929 / 59nM, Mh 2263,9/ 11,0h.
30ke 12 2015 Las Palmasissa Aamulla myöhästyin ensimmäisenä satamatoimistosta ja niin jouduin odottamaan pitkän aikaa saadakseni maksettua Immigrantin yli kolmeksi viikoksi Marina Muelle Deportivoon. Sirkka ja Iiro ovat tulossa 20.1.16 ja maksoin nyt 25 päivän paikkavarauksen, joka teki 161,19€. Tuo on päivältä 6,44 euroa. Sain Immigrantille paikan S23. Ei hyvä, sillä se on liian kaukana suihkuista (lue vessasta). Mutta paikka on tarkoitettu 12 metrisille leveille veneille, joten pitää olla tyytyväinen siihen. Ajoimme Cepsaan tankkaamaan, 84,15 litraa dieseliä maksoi 66,31 euroa. Samanaikaisesti sisään kirjautuneiden tulevien veneiden määrä viivytti laituriin ajoa. Pesimme huolellisesti Satun kanssa koko veneen ja ripustimme Itämaan tietäjät etupurjeen skuuttikulmaan ja joulupukki pääsi huilaamaan aurinkopaneelin päälle. Aloitimme sisätilojen kaikenlaisen siivoamisen ja kosteuden poiston. Illalla olimme syömässä mustan risoton ja ensaladan Pier 17toista. Loki 30ke 12 2015 Kirjautuminen ja tankkaukseen 1015-1100. Dierseliä 84,15l, 66,31€ / Siirto paikalle S23, log 6929, Mh 2254,5 /0,6h.
31to 12 2015 Uudenvuoden aatto.
Vuoden viimeinen päivä alkoi suihkujen jälkeen kauppareissun ja juhlalounaan suunnittelulla. HiperDinosta saimme tuotua kaiken tarpeellisen ruskean kastikketta ja lihasuikalepaistosta (con valkosipuliperunat) varten. Kävimme haistelemassa illalla Las Palmasin UudenVuodenaaton juhlintaa Sailors Barissa. Teimme virheen ja söimme hyvät leivät. Niitä maksaessani pöytäämme kannettiin papu-sika lautaset Pipienon tervehdyksenä juhlijoille ja taas kun nostin pankkikortin tulivat isot kakunpalat, pitihän niihin ostaa kahvit. 2330 vetäydyimme Immigrantiin nauttimaan rauhallisemmasta seurasta ja katsomaan ilotulitusta. Pepino oli vähän kummissaan, kun emme jääneet nostamaan skumppalasia tulevalle vuodelle. !FELIZ AÑO NUEVO!