maanantai 23. kesäkuuta 2014

JUHANNUSVIIKON SEILAUS RUATTIM MAALL

18ke 06 2014 Maarianhamina – Bullandö (SWE). Aamuaikainen (0700) kiropraktikko Markus niksautti kipparin selän kuuluvasti, painoi kipukohtaa tiukasti, väänteli ja käänteli sekä lupasi, että kolmen päivän päästä vaiva on ohi. Kiitos Alandian Jörgenille avun löytämisestä. Mariehamn 11:00 Tankkasimme 70 litraa polttoainetta Volvolle. Pelkkä rullukka 85 prosenttisena antoi hyvän vahdin 9 m/s tuulessa kun lähdimme ylittämään Ahvenanmerta. Kahden jälkeen nostimme ison kun tuulta oli enää 5 m/s. Selän ylityksen jälkeen otimme Tjärvenin majakalla rullukan sisään ja autoimme moottorilla kulkua.
Hetken lämmin aalto antoi aiheen shortseiluun, huomaa kuitenkin Ajangon Ollin tekemä karvalakki. Erilaisia purjehdusyrityksiä, kunnes 21.35 (22:35 Suomen aikaa) saavuimme ensimmäiseen Ruotsin satamaan, Bullandöhön 65,4 merimailin seilauksen jälkeen. (11,5 h / moottori 6,2h) 19to 06 2014 Bullandö – Ojan Landsort Tukholman saaristossa olevan valtavan laajan Bullandön sataman palvelutaso on huomattavasti parantunut neljässä vuodessa – uudet suihkutilat yhteissaunoineen olivat ylivedot (mitä nyt sauna oli lämmin vasta kahdelta). Onneksi lämmintä vettä sukkelista (ei Oras) hanoista löytyi. Bullandö 13:15. Kohta lähdettyämme ajoimme komean sillan ali. Hetken seilattuamme etelään laskeutui valkopyrstöinen (AD) merikotka lokkiluodolle aiheuttaen valtaisen kaaoksen. Seilasimme virsaria melkein plattikseen. Halusin näyttää Dalarön Satulle ja ajoimme sen pätkän koneella iso ylhäällä, jonka jälkeen seilailua hiipuvassa myötätuulessa. 21.03 saavuimme peilityynessä kelissä Öjan Landsortin satamaan. Suuaukon ensimmäinen paikka oli vapaana, joten kiinnitimme Immigrantin sen poijuun. (46nM, 11,5h, josta moottori 6,2 h). Pitkä 40 metrin sähkökela, jonka aion jättää telakan käyttöön, oli täällä tarpeen. Pari kertaa sulake paloi, kunnes pienensin lämmittimen tehoa 1000 wattiin. Juhannus jatkuu todella kylmänä täälläkin.
Öjan satama näytti illalla ihanteelliselta ja millaisella voimien väännöllä poistuimmekaan aamulla. 20pe 06 JUHANNUSAATTO 2014 / Landsort – Västervik Yöllä tuuli alkoi puhaltaa etelästä ja kiersi satamalahden niemekkeen kärjen. Pariin kertaan kippari joutui jäykällä selällä menemään kiristelläkseen peräköyttä ja hilatakseen venettä kauemmaksi laiturista. Herättyämme kävin maksamassa satamamaksun 250 Skr, 50 oli sähköstä. Tuuli oli kääntynyt salmen suuntaan NW ja puhalsi aina vaan lujempaa. Irtautumishetkellä 9 m/s. Öja, Landstort 09:30. Laiturista irtautuminen Immigrantin painuessa kohti seuraavan veneen kylkeä hoidettiin keulan pitkää apuköyttä löysäten ja liinaa vinssaten. Apunamme oli belgialaismies – kiitos hänelle. Vartin päästä olimme suoriutuneet lähdöstä murskaamatta ruotsalaisvenettä, joka irtautui jälkeemme. Ei voinut svenski kertoa lähtöaikeitaan – olisihan Immigrant antanut tuulisuojaa sen irtautumiseen. Jouduin vaihtamaan koko lämpöaluskerraston ja väliasunkin, sen verran koville otti tuo vinssaaminen. Kymmeneltä nousi isopurje ja seilasimme tiukkaa takalannetta kymmenen metrin tuulessa (NW). Keli on merkillinen, kun tuuli vaihtelee kolmesta kymmenen metriin hyvinkin lyhyessä ajassa. useita seilausvariaatioita ennen kun saavuimme Västerviikin satamaan 23:05 (77,2nM 13,5h/ moottori 3,1h).
21 Juhannuspäivä 2014. Ensimäinen gasti palaa töihin. Västervik – Oskarshamn. Kävimme aamulla tarkistamassa Satun junayhteyden Tukholmaan. Saimme ensituntuman Västervikiin, joka oli vielä hiljainen, mutta mukavan tuntuinen kaupunki. Yritin soittaa satamavahdille, mutten onnistunut. Kyvyttömyyttäni vähän lievensi, ettei jenkiä puhuvaakaan nuorta miestä lukastanut. Saimme kuitenkin koodin ja pääsimme suihkuihin. Söimme kanawrapit ainoassa puolelta päivin auki olevassa ruokalassa, – mägissä, mennessämme hyvissä ajoissa (suomenaikaa) junalle. Satun juna lähti sateen ropistessa vihreään IKEAn varjoon, joka jäi käyttööni. Valmistellessani lähtöä tuli suomalaisvene laituriin, riensin auttamaan ja jäin suustani kiinni. Hetken kuluttua osoittautui, että UPSn vene Kastanjahan se siinä tuli. Olimme kisanneet mm. viimeisen Golden Capin kahden veneen kisana, jolloin sain kiertopalkinnon omakseni.
Västervik 15:50. Kastanjan Hallikaiset olivat apuna irtautumisessa, kiitos keulan pidosta! Ajoin koko matkan Oskarshamniin moottorilla vastatuuleen (S). 20:00 Blå Jungfrun oli suunnassa 175 astetta , etäisyys 8,8 nM. Saavuin 22:22 teknopoppia raikaavaan Oskarshamnin satamaan. 38,9 nM, koko 6,7 tunnin matka koneella. Sähköliitäntä ei onnistunut, joten lisäsin lämpökerraston yöasukseni. SEPAP laitteeni sai virtansa invertterillä akuista. 22su 06v 2014 Oskarshamn – Kalmar Kurosin vähän univelkoja ja heräsin vasta kahdeksan nukutun tunnin jälkeen. Edelleen Juhannussää on kylmä taivaan ollessa umpipilvessä. 10:35 Oskarshamn Rauhalliset valmistelut irtautumiseen ja liikkeelle paikallisen käyttämää reittiä, jossa kuitenkin töyssähti paikassa missä plotteri lupasi neljä metriä vapaata vettä karikon ja kiven välissä. 10:59 iso ylös ja taas paita vaihtomärkänä. Taivas on monenkirjavien (vrt kirjosieppo uros, joka on valkomusta) pilvien alla. Nopeita vaihteluja tuulen voimassa pilvimassojen alla. Puolinpäivän kahvihetken pilasi nopeasti takaviiksestä nouseva tuuli (8sasta 12 metriin) ja sadesuhmu, veneen nopeus oli hetkessä 8,9 solmua. 17:15 Kalmar. Todella vaihteleva tuuli viiden ja kahdentoista metrin välillä antoi 41,6 mailin matkalle 6,25 solmun keskinopeuden, matkaan meni aikaa 6,6 tuntia, josta kone päällä 1,0 tuntia. Uskoin täällä viimein pääseväni sujuvasti nettiin, mutta mitä vielä – samani salasanakaan ei toiminut. Huomenna taas uusi yritys. 23ma 06 2014 VÄNTALITEDAG I KALMAR – ongelmia?!
Väsyneenä nukuin yhdestä seitsemään ja ajatukseni pyörivät siinä Oskarshamnin karin ja uppokiven välissä. Olin plotterin ja näköhavainnon mukaan paikassa, missä kartan mukaan on vettä 3-4 metriä. Lähdin satamasta tästä portista, kun näin paikallistenkin käyttävän sitä. Ajatukset pyörivät rataa: jatkaako vai tarkistuttaa mahdollinen vaurio välittömästi. Muistan Kalmarin sataman hyvin toiselta häämatkapurjehdukseltani yli kymmenen vuotta sitten, kun olimme Kalmarin suurin nähtävyys viikon ajan: kaksi ihmistä kärvisteli kaupallisen sataman kentällä veneen alla heinäkuun helteessä, ilman sähköä ja vettä. Silloin oli kyseessä moottorivika – pakki oli sekaisin. Veljeni ihmetteli, että eikös sen helpotus onnistuisi vessassa. Terveiset Pekalle. Täysparran ja aamusuihkun jälkeen soitin Alandiaan Jörgenille. Päätimme pyytää sukeltajan tarkistamaan pohjan ja kölin. Odottelen huomisaamuun. Olemme Tommin kanssa selvitelleet dataongelmia. Puhelin saatiin asetuksista säädettyä toimivaksi (data verkkovierailu sallittu). Vielä pitää löytää dataverkko yhteys tietokoneeseen. Ja niin kuin huomaatte sellainen löytyi Nokia 625 toimii tukiasemana. Kiitos Tommi!

2 kommenttia:

  1. Monenlaista tuntuu Ruotsinmaalla tapahtuvan. Täällä ei vaihdu kun tuulen voimakkuus. Sadetta ja kylmää keliä on vakiona säätiedotuksissa. Lähetetty Eorjoelt. Krisse osti vanhahkon (93 v) mummonmökin. Mukavuudet autotie perille, sähkö ja saunan pesuhuoneen lämmin suihku. Lisäksi ei perunamaata. Terveisin A& K

    VastaaPoista
  2. PS Auroran varaosista ei havaintoa. Mutta eipä kelit merelle houkuttele

    VastaaPoista