sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

RULLAPURJEST PURJERULLAKS

13pe06 2014 Ämpärporist Lapposse Pakkahuone 22:08 Log 44,5 Mh 1546,1 Kajuutt ol viäl aamull ko hävityksen gauhistus. Tavara oliva hujahaja, osa pakaaseis ja osa irrallas. Mnää järjestli ja kävi hakemas plotteri-ruaritolpa suajukse VihreästLamppast. Tuul viuhus mastos ja nii lähtö Ämbärporist siirrys myähässe ehtosse, jollo jatko ol edes ja fölihi mnää sai Satu ensmäseks gastiks.
Päätös seilat pelkäll etuseilill ol helppo, ko tuult ol luvas suaram beräst ja viälki reippast. Piataringarill aukes rullukka kakkosekes. Neli merikotka liitel Urpoiste yll ja kattel merimetsoi (viäl ei ollu seisovapöyt katettu, vast poikasvaihes). Kauhja vauhti me seilasi pitki yät, nopeus näyt koko aja 7 ja 8 knuupu välis, parhaimillas 8,9 solmu. Muutma jiipi tul ette. Juhannukse lähestymine anto valo koko yäselkkähä. Tuul sengo friskannus aamu kohde ja ol kuulem 20 m/s, sen gerros Lappoo satamkapteen pualelt päivilt (, samal kom brohtas lähtenes jo pari tiima enne aikojas ajatelle, etei kettä enä tlee tämsell kelill). Oikke hyvä yäajotreeni tämä ol ja automaatti ohjas ernomasest. Valoi tarkkailtti goko aja ja paikallisetti ne pollterin guvall. Torsholmaklobbeni lähestyes ol mont tuntematont vihrjä, vähä ajam bääst niit ol kakskymmendtseittemä. Tämäm bitä ol Pyytigarin gisa, ei tääll muute ol näim balip paatei keskell yäselkkä. Tul muutma västämine ja mnää alo huudell ”Hyvä Tommi”, sill mnuu maanandaine sähköapun ol kisamas. Yhdest venest vastaskim berämiäs: ”Terve Kalle”. Semne hauska tapaamine aamukahdelt. Jälkikomment -ei se ollukka Tommi M, vaa joku muu tuttu. Persmyättäsest suarakulmasen gäännökse jälkke alko tapahtu. Rulluka sisääottovaihes katkes snööri, mill seilim bit tul sisäll. Ykkösjenua aukes täydeks, ohjailus ol melkost tekemist ja pit hakki semne aukja misä pääs rauhas styyrämä vastasse etuseili alaslaskemist varte. Tuul vihus ain vaa enemmä. Rauhallisell miälell ses saattin guitenkin däkill, mihi hättäsest sen göyti. Lappoo 03:10 Log 79,13 / 35,1nM Mh 1547,5 / 1,4h Lepari me asensi sillaill, ett vois men siihe Immigranti vakiopaikkaha, kylkkiinnitykse prykäm bäähä. Siin meri kävi liia voimallisest ja nii mnää styyräsi sisäpualell. Aamuvalveill oleva Katarinan gippar men piiloho just sillon go olis pitän riänttä laiturill vastaha. Ei sem bualest hyvi meijä randautumine sujus BavariaJäniksest hualimatt. Hetke me vähtäsin göösitten gans ja sai alokse suhtkoht turvallisest alolles. Kyll uni sit maittoki randautumisrommitte jälkke.

2 kommenttia:

  1. Ja lisäksi sisäänvetoköysi katkeaa tietysti vain tosi kovassa kelissä

    VastaaPoista
  2. Omakohtaisesti miellen on painunut vastaava kokemus jossain Itämeren keskiosissa aika keskellä yötä.Olin juuri mennyt nukkumaan ja sitten alkoi aika pauke ja flatkutus. Pekka ja Veijo saivat seilin juuri ja juuri alas ja minä avustin loppuviheissavetämällä sen sitten föörpiikkiin. Visbyssä Pekka osti sitten uuden sisäänvetoköyden.

    VastaaPoista