sunnuntai 18. tammikuuta 2015

TAMMIKUUN TOINEN VIIKKO - KÄVINKÖ AMERIIKASSA

09pe 01 2015 Tuulenpitoa Teneriffalla
Kelinpitoa Santa Cruz de Teneriffalla. Yritin saada tehtyä jotakin järjellistä Teneriffalla ja niin lähdin etsimään käyttökelpoisia kajuuttahousuja ja sellaiset löytyivät riittävän kaukaa, joten askelia kertyi.
10la 01 2015 Kävelyä keskustassa tuulen suojassa
11su 01 2015 Olin saanut huolestuneita blogiviestin Tommilta Volvon käynnistymisongelmasta ja niin päätin vaihtaa polttoainesuodattimet. Sormieni nivelrikkoisuus on estänyt minut aiemmin tekemästä tätä asennustyötä. Nyt kuitenkin päätin yrittää selviytyä siitä. Esisuodatin on aivan mahdottoman pienessä, vaikeassa paikassa. Luin ohjeen ja yritin avata pohjaruuvia, käteen pehmeä siipiruuvi ei tuntunut aukeava, sille oli riskaapelia tarjota väkevää työkalua. Koko ajan olin tietoinen siitä, että paikkaan, mihin minun olisi pitänyt saada pieni väännin mahtumaan tarvitsisin rujojen sormieni vuoksi avukseni inva-vääntimen. Jos ei käsikään mahdu sinne, saati sitten työkalu ja minä tarvitsen aputyökalun. Siinä sitä matalapaine ohimolla kasvoi. sain kuitenkin vaihdettua molemmat suodattimet, mutta sitten en päässyt avaamaan ilmastusruuvia. Pienessä moottoritilassa kaikki oli sidottu tiiviisti. Luovuin aika nopeasti työstä naarmutetuin käsivarsin. Pesin käteni ja menin sangrialle. Soitin luottomies Rapalle Raumalle ja selvitin ongelman. Hän kertoi Jaskan kysyneen numeroani ja kun kerroin Jaskan olevan tulossa tänne lopetimme kauko-ohjauksen. Ja niin ne kaikki ongelmat selvisivät, mitä nyt ilmasimme sitä minun asentamiani suodattimia liki puolituntia ja irrotimme esisuodattimen kiinnikkeistä poistettuamme sidokset. Volvo käynnistyi, mutta vieläkään ei ole varmuutta mikä oli se häiriö, suodattimet olivat täysin puhtaan ja vedettömät. Ankaran työn jälkeen johdatin Tarjan ja Jaskan tutulle PikkuPariisin kadulle syömään. 12ma 01 2015
Aamulla tuuli vielä navakasti ja niin päätimme siirtää vielä Las Palmasiin lähtöä. Ennen siirtymistä Playa de Las Americasiin Granbergit avustivat minut maston huippuun asentamaan tuulimittarin. Se kävi leikiten eilisen päivän takkuiluun verrattuna. Ja ennen kun huomasimmekaan, olimme busseilleet Teneriffana eteläkärkeen. Kävimme syömässä skandinavialaisravintolassa (Göta Kanalen) – ei pisteitä.
Hotell Parque Santiago sen sijan oli aivan mahtava. Näkymät tältä ei merinäköala-parvekkeelta olivat hienot kaikkina aikoina. Mielenkiintoisia räystäsrakenteita ja erikoista arkkitehtuuria näkyi ympärillä.
Olen käynyt kahdeksankymmentä luvun lopulla Playa de Las Americasissa ja viime vuoden toiseksi viimeisenäkin päivänä, mutten ole löytänyt sen Amerikkaa vielä ennen. Eihän tämä (Ameriikka) NuivaSaariselle tietenkään ole mieleen, mutta ihmettelen miksen ole ennen törmännyt tähän valomereen ja yltäkylläisyyteen.
13ti 01 2015 Americanos tutuksi
Olin saanut istutettua Jaskaan uuden kameran hankinnan ja vielä kun minun Jarilta ostamani (Canon SX50 HS) kertainen oli taas kasvanut kymmenellä (SX60HS) ja saimme tinkattua mukavan hinnan luotettavasta Visanti liikkeestä - tämäkin testikuva täydellä zuumilla oli tarpeeton.
Kävimme reippaasti Americasin pohjoisosassa olevassa Colonin satamassa toteamassa, että Immigrantille saattaisi löytyä täältä paikka, vaikka satamaa vartioikin ikävä KapteeniKoukku, mutta kyllä KippariKalle pinaatillaan sillekkin näytti taivaanmerkit. Taisi koukku jo pelästyä kun KK tuli hänen tielleen, sen verran Koukku oli kalpeana. Päivittäisen askelvaatimuksen jo täytyttyä menimme Jaskan kanssa vielä, jo vuodelta 1987 tuttuun Cristianoksen satamaan. Kaiken kruunasi uinti illan jo saavuttua mustuvassa altaassa. Illalla sulattelimme loistavan La Comeron maistuvia kani- ja kala-ateriaoita eksymällä suomalaistaustaiseen ravintolaan – Kippikseen. Yllättäen ruotsalaiset olivat enemmistönä ja juovuksissa. Kun aviopari tanssi, niin Kalle haki kaksimetristä uhkeaa (selkämys täysin auki, ei siis rintsik…. (, eikä siinä mitkään rintsikat olisi pidätelleet, tukiliivejä tai reppua olisin suositellut, jos londoonin kieli olisi taipunut paremmin - lady kun ei osannut espanjaa), oli ne sen verran valtai…) englantilaisnaista tanssiin. KippariKalle ei tohtinut kieltää tältä lontoottarelta mitään, ainakaan päätään pudistamalla. Hauskaa oli ainakin Tarjalla ja Jaskalla tätä farssia seuratessa. Siitä riitti pitkään juttua vielä Santiagon parvekkeella.
14ke 01 2015 Amerikasta takaisin rauhalliseen Santa Criziin
Aamulla kävimme taas katsomassa, josko tuuli antaisi meille purjehduskelin. WindGuru kertoi tuulensuunnan olevan seilaukseen mahdollinen, tiukkaa vastaista, mutta kuitenkaan ei enää idästä, aallokkokin on melko vähäinen huomenna, joten teimme lähtöpäätöksen. Kippari lähtee puoliltapäivin valmistelemaan venettä ja Tarja ja Jaska tulevat hotellihuone-esittelyn jälkeen illalla. Paatti olikin aivan pölyssä, tällä kertaa se ei ollut Sirocon tuomaa vaaleanpunaista, vaan selvää kaupunkiharmaata. Nautimme illallisen Immigrantilla ja keskityimme huomisaamuiseen lähtöön seilaukselle. 15to 01 2015 VIIMEIN SEILAUSPÄIVÄ TENERIFALTA GRAN CANARIALLE
Kippari huuteli aamupalan jälkeen mareineroa ja sai hyvänmatkantoivotukset, joten nyt on tännekin avain seuraavaa kertaa varten. Tässä lähdössä Volvon käynnistyi moitteettomasti ja niin irtauduimme 0725 (netti)laiturista. Kahdeksalta nostimme ison ylös täytenä kuuden metrin takalannetuulessa. Aallokko paiski ajoittain suolavettä sitlooraan ja niin oli pukeuduttava M-asuihin. Alkuun rullukkaa avattiin vain kolmoselle, mutta kun hetken päästä olimme pois Teneriffan tuuliputkesta ja etupurje aukeni kakkoseksi. Keskivaiheilla saarten väliä ( etäisyyttä 35 mailia) saimme rullukan kokonaan auki. Yritimme seilatessa luokitella näitä aaltoja ja päädyimme ainakin kymmeneen erilaiseen tyyppiin. Jaksa oli tyytyväinen, kun sai ajaa näin vaihtelevissa olosuhteissa, mitä nyt häntä jännitti se, miten pääsemme määränpäähän ja kiertämään La Isoletan kärjen. Lupasin hänelle tuuliennusteiden ja kokemukseni mukaan, että tuuli kääntyy kohti saarta ja niin saamme seilattua kunnon banaanin. Ja se toteutui Gran Canarian pohjoiskärjen komeiden tyrskyjen myötä.
Loki: 15to 01 2015, Santa Cruz de Tenerife 0725 / SOG 116, tuuli ENE 6-9m/s , 1530 tuuli NE 10m/s, banaanilla ohi Lan Isletan kuohuavan nokan / 1700 Marina Las Palmas, log 5916, 55 nM / Mh 2143,0 , 1,0h. Pantalan R (erre) 21.
Kiiruhdimme rantautumisrommien jälkeen syömään El Herreñoon. Valitettavasti olimme melkein ensimmäiset asiakkaat, emmekä saaneet nauttia hyvän ruoan lisäksi siitä iloisesta espanjalaisesta menosta, joka antaa tälle 200 paikkaiselle ravintolalle ainutlaatuisen tunnelman. Hotell Madridin sisätilaan oli aivan pakko tutustua, asiaankuuluvin kahvein con brandy. Ilta venähti melko pitkään Immigrantissa kokemiamme (sikses) huimia tapahtumia kerratessa.
16pe 01 2015 LAS PALMAS - CANTERAS
Lähtöpäivä on aina vaikea, mutta kun se käydään henkisesti läpi jo aamulla ja mennään kuuntelemaan Galetan ulokkeelle meren ääntä (, joka ylittää tinnitykseni) ja ihailemaan sen voimaa, niin voi taas keskittyä ruokanautintoihin.
Minulla on periaatteena, etten kulje maalla samoja katuja (calle) /teitä, mutta nyt kun olen löytänyt luottoravintoloita ja nautinnolliset annokset, niin poikkean tästä fakkiutumasta. Näin menimme Paparaziin sisälle sateensuojaan ja söimme mehukkaat risotot merenantimin.
Saatoin raumalaiset ystäväni iltapäivän neljän Armas Ferryyn taksilla sateen kehystäessä koko Las Palmasin. Yhdestä äänestä totesimme, ettemme ole kotikulmilla ennättäneet tutustua toisiimme. Tietoisia olemme olleet, mutta samassa pöydässä, saati sitten veneessä istumiseen emme ole ennen päässeet. Säätilan muutoksen odotuksineen ja kaikkineen tämä oli aivan loistavaa yhdessäoloa Tarjan ja Jaskan kanssa. Kiitokset vielä teille molemmille mukavasta viikosta. Ja varsinkin Jaskalle suurkiitokset asennusavusta ja kaikista hienoista vinkeistä.