lauantai 31. tammikuuta 2015

TUULISEINÄMÄ

30pe 01 2015 Puerto de Mogániin
Tammikuun viimeinen viikko meni hankkiessa spanjankielen oppikirjoja. Tosin vielä en ostanut Fantastico 3, kun on kakkonen vielä käymättä. No tietenkin jatkoryhmässä alettiin kerrata juuri tuota kirjaa. En kuitenkaan voi osallistua kaikille tunneille, niin maksan vain käymistäni kerroista. Torstaiset tunnit osuvat Suomikerholla juuri miesten sauna vuoron aikaan, kova pitää kielen oppimishalun olla, kun ohittaa saunomismahdollisuuden. Tälle viikolle mahtuivat myös pitkä, sunnuntaisen Maratonin innoittama, todellinen kävelylenkki ja teeveestä seurattuna huippufutismatsi Real Madrid vastaan FC Barcelona, jonka Barça voitti 3-2 ja pudotti toisen ennakkosuosikin ulos Espanjan Cupista.
Suomikerholla kohtasin myös kotkalaisen moottorivenepariskunnan, Säteen ja Markun ja sovimme, että he lähtevät kanssani purjehtimaan Las Palmasista Puerto de Mogániin. Kävin heidän kanssaan keskiviikkona San Fernandon markkinoilla. Onneksi käteeni ei tarttunut mitään kamaa. pariskunta kysyi joskos tietäisin jonkun hyvän ruokapaikan täälläpäin saarta. Suosittelin Pueblo Mogánissa oleavaa Acayomia ja Puerto Ricon intialaisravintolaa. Menimme Taj Mahaliin ja söimme tosi surkean Kallen päivän lounaan, kuin hampurilaispaikan päivämenusta. Halpaa oli, muttei maistunut millekään. Tätä intialaisravintolaa voi suositella vain iltaruokailuun. Tutustuimme Immigrantiin palattuamme Las Palmasiin. Markku ja Säde olivat ihastuksissaan saamastaan seilauskokemuksesta. Tämä Gran Canarian saaren itäpuolitse seilaus piti sisällään kaiken mahdollisen, aamulla pientä tihkusadetta ja heikkoa tuulta, myötäinen tuuli yltyi sopivaksi 7 -9 m/s, tosin etuseili oli ison katveessa, joten rullasimme sen sisään. Kymmenen delfiinin parvi kävi näyttämässä taitojaan veneemme ympärillä. Lentokentän jälkeen tuuli yltyi yli kymmeneen metriin ja Immigrant kiihtyi samaan solmuissa. Hetken kuluttua puuskatuuli kiihdytyskaistalla nousi 14 m/s ja hetkellisesti 18 m/s ja Immigrant rynnisti 11,5 solmun vauhdilla. Olin varoittanut Markkua ja Sädettä seinästä, jonka kohtaamme Faron jälkeen. Nyt tämä tuulen muutospaikka oli jo ennen Faroa, hetken täydellisen pläkän vallitessa ajoimme moottorilla ja kohta krysimme vastatuuleen. Tämän ymmärtää, jos piirtää ympyrän ja siihen ylhäältä tulevan tuulen. Saaren, siis tämän ympyrän alapuolella molemmin puolin tulevat tuulet yhtyvät ja hetkeksi imaisevat alapuolelle tyhjiön ja kun lähdet nousemaan toista puolta ylös ole vastaisessa ilmavirtauksessa. Gran Canarian saari on melkein ympyrän muotoinen.
Käännyttyämme saaren eteläkärjen jälkeen kohti Puerto de Mogánia näkyi Teneriffan Teide komeasti, keli on todella selkeä ja ilma lämpeni huomattavasti. Nyt selkeällä kryssillä Markku pääsi ottamaan tuntumaan purjeveneen ja ennenkaikkea herkkäliikkeisen Immigrantin ohjailuun. Huutelin Marina Puerto Mogánia ja muistutin varauksesta. María Teressa oli hoitanut minulle hyvän paikan ensimmäisessä ponttonilaiturissa (paikka nron 128). Markku ja Tiia Rheyansa kannella katselivat kummissaan hellevaateet yllä meidän täyttä purjehdusvarustustamme. Marinero näytti meille paikan ja tein tyylikkään peruutuksen laituriin. Tarjosin Säteen ja Markun ensiseilauksen kunniaksi skumpat ja kävin varaamassa paikan kymmeneksi päiväksi. Olimme illalla nauttimassa Fragatassa hyvistä pihveistä ennen kun kotkalaisten piti palata viimeisellä bussilla Las Palmasiin. _________________________________________________________________________________ Loki:30pe 01 2015 Las Palmas 0928 - delfiinit - puuskatuuli 18 m/s, v 11,5 kn - tuuliseinämä -1700 Puerto de Mogán. Log 5961 / 45nM, Mh 2147,5/4,5 h