tiistai 9. maaliskuuta 2010

KOHTI TUNTEMATONTA ENTISTÄ MAAILMAN LAITAA

Mnää lähettlen näit blogei vähä jälkpaatis Las Palmasist. Ole suurimma osan girjoittanus seilates, mutten ennättän lähettä niit nettiongelmitte ja tiivim brogrammi vuaks. Minna ja Jussi olivap pyytän däydem baketis syynäts saari ja sen me toteuti. Seilaukses saarilt toisill oliva ungefäär seitkyt (kaks yäleg) ja viiskyt maili(kaks aikaist aamulähtö). Noitte lisäks vuokrapiilitte mittareihin dul kaikill kolmell saarell liki 200 kilometri. Mes syynätti kaike näkemise arvose Gomerall, El Hierroll ja Teneriffall. Ny o takk aika tyhi, mutt näytt oleva kolmkymppisilläki. Kirjoitella.
______________________________________________________________________________

03ke 03 2010 Gomeralta El Hierroon

Minna nousi ylös 0500 kuunneltuaan puoli puntia miesten syvähengitystä ja lähti suihkuun. Vesipannu vihelsi kun hän tuli veneelle. Pojat olivat juuri heräilemässä kellon soitua 0530. Valmistelimme veneen lähtökuntoon, joimme teet, nautimme puurot ja irrotimme aluksen sormilaiturista.

San Sebastian de Gomera 0625 log 5746 Mh 678,9

Tuulettomassa säässä saimme veneen kääntymään pienessäkin välissä. Kiersimme pienveneille tarkoitettua poijutettua väylää pitkin, vaikkei liikennesatamassa ollut laivan laivaa. Jatkoimme seuraavat kaksi tuntia Volvolla, aina Playa Santiagon edustalle, missä tuuli virisi, olimme taas päässeet tuuliputkeen.

0824 nostimme ison yhdellä reivillä ja avasimme rullukan kolmoseen. Kohta tämän jälkeen (0830) alkoi pieniä delfiinejä pyöriä veneen ympärillä. Ne olivat noin metrin mittaisia ja niitä oli ainakin 15. Eivät ne tulleet Jussin uuden putken ulottuville vaan hetken pyörittyään häipyivät näkymättömiin. Aurinko paistoi täydeltä terältään ja Teide näkyi mainiosti. Ihmettelimme suuresti El Hierron näkymättömyyttä. Se tuli esiin 1043, kun meillä oli matkaa sinne enää 24 mailia. Saari näyttää melko matalalta verrattuna muihin Kanariansaariin. Sen korkeus (1501 metriä) yllätti meidät täysin kun luimme sen oppaasta. Tämä seilaus on ollut kaiken kaikkiaan purjehdus tuntemattomaan. Satamasta ei ole muuta tietoa kuin, että se on ollut rakenteilla vuonna 2002 ja odotetaan valmistuvan lähivuosina. Ei siis mitään varmaa odotettavissa. Laskimme purjeet aallonmurtajan sisäpuolella, taas tuuli lisääntyi rannan tuntumassa.

Puerto de la Estaca, El Hierro 1445 log 5793 47nM. Mh 681,6 2,7 / 8,3

Haimme satama-altaan keskeltä vapaan (hirvittävä ryhelmä) moorings- köyden ja vetelimme veneen siihen kiinni. Altaan pohjassa on suuret ankkuriputket, joista vedenalaiset kiinnitysköydet lähtevät ja ne on merkitty epämääräisin kanisterein tai leparein. Kippari huuteli VHFään, kanavalla 14, muttei saanut vastausta. Hetken kuluttua satamasta vastattiin. Ajoimme vailla ohjetta kiinni korkeaan betoniin, niin kuin olimme päättäneet tehdä. Tiukan näköinen poliisimies oli vastassa ja otti köytemme viedäkseen ne pollareihin. Hirvittävän näköinen paikka, kun betonissa on kahdenkymmenen sentin sisennys. El Hierron pääsatamassa ei ole sähköä, ei vettä, eikä kaiken kukkuraksi edes suihkuja.

Kävin maksamassa kahden vuorokauden satamamaksun (27,59€). Varasin samalla meille vuokra-auton huomiseksi. Se toimitetaan satamaan kello 1030.

Tilasimme illalla taksin ja ajoimme sillä Valverdeen, saaren pääkaupunkiin, ravintolaan. Vaikutti siltä, että se toinen kaupungin ravintoloista oli kiinni ja kuski vei meidät siihen toisen. Söimme kohtuulliset ruoat, Minna ja Jussi kanat ja Kalle viimeisen kerran leivitetyt mustekalat. Ruokailun jälkeen aioimme tutustua kävellen kaupunkiin. Olimme kuitenkin niin ylhäällä, että ilma oli turhan kylmää. Tilasimme taksin eräästä kuppilasta (Kalle tilasi myös Jägermeisterin itselleen ja tilaajalle) paluumatkaa varten. Samainen pappa kyyditsi meidät Puerto de la Estacaan yhdentoista euron hinnalla. Haimme läppärin ja menimme varsin komeaan ja vähäkäyttöiseen terminaaliin katsomaan lähipäivien merisäätä ja neitosäätä (aurinkoa vaiko sadetta?). Unta 2300.