torstai 2. lokakuuta 2014

CORSICASTA SARDINIAAN

29ti 09 2014 Calvi, Corsica FRA
Tutustuimme Calvin vanhimpaan osaan kiiveten Citadelle Quartier Historique alueelle. Puolustusmuurien sisälle rakentuneen kivikaupungin rakennukset näyttävät mereltä uudemmilta, kuin mitä ovat.
Olisimme nauttineet jollakin terassilla oluet, muttei visakortti käynyt täällä historiallisissa kortteleissa. Ei sen puolen käynyt Calvin alakaupunginkaan restauranteissa.
Calvi – Port Xavier Colonna on Välimerimaisesti aivan kaupungin keskustassa. Pidin 37 euron vuorokausihintaa kohtuullisena. Calvin Sparissa ei ollut kaikkea mitä etsimme, teimme uuden muonasuunnitelman. Tankkasimme itsemme ja veneeseen dieseliä 105 litraa ennen Sardiniaan lähtöä. Calvista lähtö huoltoasemalta 1338.
Purjeet ylös välittömästi kaupunginlahdella ja nostimme spinnun majakan kierron jälkeen. Tuuli vaan valitettavasti hyytyi ja jouduimme ottamaan pallokkaan alas kolmen tunnin kuluttua. Tämä luoteiskärjen kierto on kertausta eiliselle jeeppiajelulle, Cirolatan niemi, Porton lahti, Scandolan luonto ja Pianan kylä, jonka näimme rinteillä valaistuna. Monte Clinto majesteetillisena 2706 metrisenä jäi pysyvästi mieleeni. Meillä on matkaa Sardinian Oristanoon 176 mailia, joten emme voineet nautiskella spinnun kanssa lilluttelusta maisemia ihastellen.
Ensimmäiset sadepisaratkin saivat meidät starttaamaan moottorin 1630. Läntinen taivas tummui auringonlaskun aikaan entisestään ja pimeän tultua alkoi jatkuva salamoiden välkähtely. Onneksemme ukkosalue pysy Barcelonan suunnassa eikä tullut päällemme. Pilvimassan takaa salamat valaisivat toistuvasti taivaan.
01ke 10 2014 Tavoitteena Sardinian Alghero.
Alun myötätuulen jälkeen tuo pilvimassa käänsi tuulen vastaiseksi ja kulkumme moottorillakin kävi kovin työlääksi. Aallot veivät vauhdin ja jouduimme vaihtamaan Sardinian sataman lähemmäksi, sillä saaren keskipaikkeilla olevan Oristanon satamaan olisimme saapuneet vasta yö kolmelta. Merkkasin nyt uhkaavan ukkosalueen vuoksi lokikirjaan sijaintimme tunnin välein. Seurasimme tutkasta ukkosalueen liikkeitä ja sen jäätyä aamuyöllä taka-alalle näimme sadealueiden kulun. Monta meni ohi, mutta puolikymmenen maissa sain kunnollisen saderyöpyn niskaani.
Sardinian saari näyttää paljon matalammalta kuin Corsica korkeine vuorineen. Lähemmäksi rantaa tullessa huomasi kuitenkin näidenkin kivimassojen komeuden. Capo Caccialla on majakka komealla paikalla. Keskityimme niin sataman valintaan, että olimme ajaa kalastajaveneen kyljestä sisään. Onneksemme kalamiehen hermot pettivät ja hän huusi eläimellisesti. Väistö onnistui ja meistä toinen saattoi katsoa satamavaihtoehtoja ja niitä todellakin on useita Sardinian Algherossa. Olimme menossa kaupunginrantaan, kun kumijollassa marinero ohjasi meidät Marina Di Sant Elmon laituriin. Satamamaksu oli jälleen 37 euroa.
Kipparin ´italiankielentaito´ hämmästytti Mikkiä. Ainahan sitä pitää osata tilata oluen, birra, grazie ja kysyä sen jälkeen mistähän miestenhuone löytyy. Tuon Dove é il bagno degli uomini? olen oppinut veliPekalta. Se sujuu häneltä erinomaisesti. Kävelimme rantabulevardia edes takaisin etsien shipshanderia, löysimme sen kysymällä uudelleen ja saimme Italian kohteliaisuuslipun saalinkiimme. Sosiaalitiloihin olevassa avaimessa on suurin milloinkaan kokemani avaimenperäpallo, muuta suurta ei wc-suihkutiloissa ollutkaan. Koppi oli TeeSeItse italialaisittain kyhätty kasaan kulmaraudoin. Turvallisinta oli seistä suihkualtaassa, muualla lattia oli vaarassa antaa jalan mennä läpi. Huomenna jatkamme 50 mailin päässä olevaan Oristanoon ja menemme autolla Sardinian sisämaassa sijaitsevaan maailmanperintökohteeseen.
Loki: 30ti 09 Calvi, Corsica FRA 1338 – 01ke 10 2014 Alghero, Sardinia, ITA 1835. Matka 140 nM, 29,3 tuntia, josta Volvo 22,4h, polttoaineen kulutus 2,9 l/h.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti