lauantai 11. lokakuuta 2014

MEDITERRANEAN NONSTOP

08ke - 09to 10 2014 Palamalta Alicanteen
Vietettyämme melkein vuorokauden Palmalla jouduimme kiirehtimään Volvo ocean Racen lähtösatamaa kohti, siis Alicanteen. Huomasin, kun Anders kirjoitti naamakirjassa, että olipas teillä lyhty stoppi, niin todellakin seilausrytmi on ollut melkein nostoppia. Olemmehan taittaneet Välimerta 970 mailia kuudella legillä. Kuitenkin olemme myös tutustuneet kahteen uuteen maailmanperintökohteeseen.
Tämä Palmahan on varsinainen suurten, toisen toistaan komeampien veneiden satama. Immigrant oli todella pienessä välissä ja se vielä korosti naapuriveneen valtavaa kokoa. Sitä huolsikin legioona palmalaisia, yhden kävellessä jopa puomilla.
Kolmen tunnin päästä lähdöstä nostimme purjeet Volvon avuksi ja nopeus nousi solmulla. Illalla saimme sammuttaa moottorin ja seilatakohti Ibizaa, joka kylläkin sekoitti tuulen ja jouduimme taas koneistamaan. Ennen puoltayötä pääsimme Ibizan saaren suojasta pois ja saatoimme jälleen seilata.
09to 10 2014 Alicanteen Yöllä meidät ohitti moottorilla 217 jalkaa pitkä Aglaia purjealus, jonka leveys on yli kymmenen metriä. Nämä tiedot näkyivät AISista. Toinen TackTickin mittareista ei käynnisty ja niin joudumme seilaamaan keulasuuntaa, kun emme saa tuulitietoja näkyviin. Teimme vahdinvaihdon yhteydessä isoon ykkösreivin, kun kallistuskulma oli aivan lian iso. Tuuli kääntyi aamuyön tunteina lounaaseen, niin kuin pitikin ja aallot painoivat meitä yli lännen, niinpä jouduimme taas ajamaan moottorilla isopurjeen antaessa vähän vauhtia ja vakauttaessa menoa. Isonkin otimme alas kuudelta aamulla ja lähdimme ajamaan suoraan Alicanteen. Kahden maissa ruokailun aikana siirryimme läntiselle pallonpuoliskolle, eli ylitimme Greenwithsin. Alicantea ennen on viimeisessä nimenkärjessä Las Huertasin majakka. Olin ajatellut sen liittyvän jotenkin koiriin, siis hurtta, mutta se onkin puutarhamainen viljelysmaa.
Saavuimme Alicanten satamaan seitsemältä illalla, ihailimme Volvo paatteja ja valtaisaa menoa, jota oli kisasatamassa. Saimme marinerolta paikkaluvun A 4 ja hän ilmoitti toiselle Immigrantin saapuvan sinne aivan pian. Kiersimme hitaasti valtavaan satama-altaan ja pakitin paikkaamme 1920. Satama-maksu oli kahdelta yöltä 96 euroa. Kävimme pummilla (ilman kutsukorttia) Volvo Ocean Race satamassa katselemassa iltavalaistuja veneitä, nyt kisaan lähteviä ja vanhempia perinteisemmän v veneen näköisiä. Loki: 08ke 1115 Palma de Mallorca - 09to 10 2014 1920 Alicante,170nM