tiistai 7. lokakuuta 2014

TOLJOTTAVA SILM MEREM BÄÄLL

04la – 05su 10 2014 Sardiniasta Menorcan Maóniin
Eilisen Nuraxi retken (pronssikautisia suojarakennelma) jälkeen näimme ja ymmärsimme nähneemme näitä maailmanperintöarvon mukaisia Sammallahdenmäen ikäisiä teelmiä jo tullessamme alas Sardinian rantaa. Aika paljon ovat etelänpojat olleet edellä meitä pohjoismaalaisia.
Tutustuimme Marine Oristanesin ympäristöön ja lähdimme kiltisti aikataulun mukaisesti liikkeelle puolelta päivin. Menorcan Mahonin meillä oli matkaa 198 mailia ja siihen oli varattu aikaa 40 tuntia. koko matkan piti hyvää tuulta ensimmäisen puoli vuorokautta huippu matkavauhtia ( 12 h 78 mailia) ja seilein kymmenessä tunnissa 71 mailia. Jouduimme lataamaan pariin otteeseen tunnin yön aikana.
05su 10m 2014 Maóniin säärintamien vaihdselessa, Aamulla kun heräsin vahtiin päivän valjettua kohtasi minua toljottava silmä ja näitä oli täkille tullut yön aikana kolme. Emme osanneet valmistaa niistä aamupalaa.
Puolen päivän lähestyessä edessämme alkoi salamoida, tosin ne räiskyivät tutkan mukaan kuuden mailin päässä. Vasta kun pyörrevirtaus ilmaantui taivaalle, niin otimme isopurjeen alas. Aivan turhaa, mutta kuitenkin varmuuden vuoksi. Tuuli vaihteli päivän aikaan ja pilvistä tuli muutama pisara. Monenmoista yritystä edetä seilein.
Iltapäivällä saimme salamatkustajan, joka haki paikkaa pysyäkseen keikkuvassa kyydissä. pikkuhiljaa tunnistin sen naaras Leppälinnuksi, kun sain sen nokasta poistettua alapäisen koukun.
Tuttu, Esi-Puandin pihassa pesivä, Leppälintu oli lentänyt Raumalta 1450 mailia, kun minulta oli ottanut matkaa 4000 mailia niemenkärkiä kierrellen.
Ihmekös tuo jos pikkulintua väsytti ja onneksi se ei ollut joutunut Eleonoran kynsiin, Oli lintu ressukka niin väsynyt, kun uskaltautui Immigrantin kyytiin. Marina Menorca Tulimme kymmeneltä Mahoniin (Maón niin kuin paikalliset sen kirjoittavat). Olin niin väsynyt, että Minulta jäivät reissun parhaat kuvat ottamatta: Iltavalaistu Maónin kaupunki9 )Vieläkin harmittaa, mutta perille oli päästävä vaikka kolmen solmun rajoituksella).
Illalla kymmeneltä rantauduttuamme emme päässeet avaimetta ulos satama-alueelta ja niin tyydyimme vain iltapalaan ja rommitoteihin.
Seuraavan päivänä meillä oli kolme tunti aikaa käydä tutustua tähän hienoon rinnekaupunkiin. Immigrantilla järjestetään tällaisia nopeita tutustumia, niin kuin Välimeren risteilijöillä. Poikkeuksena vain se, ettei yöllä ajava miehistö ole se sama, joka vaeltaa niitä mielenkiintoisia katuja. Ja kaiken lisäksi kippari yrittää pitää vielä blogia. Totesin vaan, että nämä korkeudeltaan vaihtelevat kaupungit aivan muuta kuin Pori. Loki: 04la Marine Oristanesi, Sardinia, ITA 1239 - 05su 10 2014 Maón MENORCA, SPE 2200, matka 196nM, 35,5 h, josta Volvo 13,2 h