torstai 24. kesäkuuta 2010

EI PÄÄSTY SAINT MARTINIIN

Anteks, ko ny ei ol tullu blogitäksti vähä aikkaha. Ole ollu Immigrantin gimbus ja tehny vuoshuallo. Yän go mnää täst nuku, nii mailm o jälle mallillas. Kirjotella.

19la 06 2010 Käynti Saint Martinissa

Herätys 0730, Nea lähti lenkille keskustaan. Sieltä hänen palattuaan nautimme aamupalan seuraten valtaisaa kisaveneiden uloslipumista ja jollien hinaamista. Näemmä on tulossa aktiivinen kisaviikonvaihde. Kävimme satamatoimistossa pyytämässä, jos he voisivat soittaa Saint Martiniin ja kysyä paikkaa meille. Valitettavasti siellä oli vain tyttö, jolla päässä ei ollut muuta kuin kauniit silmät. (Olikohan se ollut valintakriteeri no 1?)

La Rochelle, Minimes 1010 log 7994 Mh 957,1



Jo päästyämme ulosmenokanavaan tulivat ensimmäiset kisaveneet vastaan ja niitä riitti koko merenselän täydeltä. Meille oli tietenkin lievää vastatuulta. Ajoimme koneella korkean sillan ali seuraten samalla hinaajien työskentelyä pitkän laivan laituriin saamiseksi. Nyt lauantaina veneliikenne oli vilkasta ja mitä lähemmäksi Saint Martin de Rétä tulimme, sitä pahemmalta näytti laituripaikan saaminen tuosta pienestä satama-altaasta. Nea soitti VHF:llä satamaan ja saimme kieltävän vastauksen.



Ajoimme kuitenkin sisälle Saint Martinin kuivuvaan satama-altaaseen ja ymmärsimme hyvin, miksi sitä kehutaan. Vaikkei nyt ollut kaunis keli, niin paikka näytti intiimin viehättävältä.



Muut purjeveneet kurvasivat sulkuportista sisään. Prykällä mies piti tarkkaa laskentaa veneistä, jotka sisälle kelpuutti.



Pohdimme ajaessamme ulos Saint-Martinista menikö homma mönkään niiden kauniiden silmien takana olevan tyhjyyden vuoksi. Tuskin, sillä täällä näyttää olevan kaksipäiväinen purjehduskilpailu. No, nyt näimme sentään tämän sataman ja voimme palata tänne välipäiviksi, ellemme saa huoltonostoa pikaisesti.

Ajoimme 1230 ulos alkavan laskuveden myötä. Tuuli puhalsi 6 m/s luoteesta, päätimme juoda teet. Nean saatua teet keitettyä oli meri valkoisina vaahtopäinä, tuulta kuitenkin vain kahdeksan metriä. Hörppäsimme teet ja päätimme nostaa 1315 ison ykkösreivillä. Avasimme rullukan täytenä ja kas kummaa. Taas kävi niin, että kun saimme purjeet vetoon, niin laski tuuli kolmeen metriin sekunnissa. Purimme reivin, muttei tuulta ollut riittävästi, joten otimme hetkeksi moottorin avuksi. Puolen tunnin sinnittelyn jälkeen tuuli taas kuusi metriä sekunnissa ja vendailimme länteen (1355, 6,2 m/s NNW, SOG 5,8 kn COG 290°) ja pohjoiseen. Hetkellinen tuulen tyyntyminen ja täysin oikea-aikainen venda. Otimme siftin täydellisesti, heitettyämme vendan jatkoimme melkein samaan suuntaan toisella halssilla.



Nyt pääsimme miltei suoraan Les Sablesin sisäänajoaukolle. Kalle teki hunajasipulitonnikalapastan, jota syötiin syviltä lautasilta lusikalla. Täälläkin (kuin ikään La Rochellessakin) on myös komeat, kirkkaat linjavalot. 1820 laskimme purjeet. Les Sablesin kanavaa pitää alkuun ajaa itäreunaa, jossa on syvempää ja sitten siirtyä keskelle. Kolmen solmun nopeusrajoitus ei näemmä koske paikallisia, ei varsinkaan kalastajia.

Les Sables d´Olonne 1845 log 8034 41 M Mh 961,4 4,3 / 8,58

Ajoimme odotuslaituriin ja kävimme ovet kiinni olevassa capitaineriessa. Kytkimme sähkön ja nautimme rantautumisjuomat. Kippari kävi uudelleen toimistossa ja pääsi tällä kertaa juttusille satamavahdin kanssa. Maksoin kahden päivän maksun 43,60 €.



Siirryimme paikkaan H31. Kävimme suihkussa ja lueskelimme puoleen yöhön. Netti maksoi euron vuorokausi.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti