keskiviikko 2. kesäkuuta 2010

SAN SEBASTIANIIN

31ma 05 2010 San Sebastianiin

Herätys 0700 ja suorat lähtövalmistelut. San Sebastianin satamatiedoissa ei ollut mainittu vedensaantimahdollisuutta, joten tankkasimme vielä viime hetkellä tankin täyteen. Päätimme syödä aamupalan vasta ajossa.

Bilbao, Baski 0730 Log 7676 Mh 910,2

Lähtö laiturista onnistui hyvin ja ajoimme ulos satamasta. Avoin vesi antoi harhakuvan kulkuvedestä ja kippari meinasi ajaa matalaan. Onneksi huomasi sen ajoissa ja palasimme samaa reittiä kolmen metrin veteen. Aamupalan jälkeen nostimme isopurjeen 0820 ja avasimme rullukan. Jorma sai ensimmäisen kahden tunnin nukkumavuoron. Siivosin homehtuneet mansikat mereen ja pesin sitlooran. Yhdeksältä tuuli meni huilaamaan ja rullasin etupurjeen sisään ja laskin isopurjeen. Keli alkoi parantua aamun edistymisen myötä ja yhdeltätoista Jorman ajovuorolla aurinko paistoi ja myötäiseen saattoi ajaa paidatta. Takalanteelta tuleva aallokko vähän vaikeutti ajamista, mutta lämmintä riitti pilvipoudallakin. Kalle valmisti lounaaksi sardiinisimpukka pastan. Tuuli hiljeni iltapäivällä ja yritimme nopeuttaa kulkua spinnulla. Ensimmäisellä nostolla (1340) pallokas kiertyi rullukan ympärille ja hyväili sitä tiukasti. Jouduimme aukaisemaan skuuttihaat ja pyöräyttämään koko tuugin pari kierrosta rullukan ympäri. Seuraavalla nostolla havaitsimme jättäneemme ne pari kierrosta fallista rullukan ympäri, pallokas ei noussut ylös sakka. Päätimme ottaa sen alas vielä kun oli vähäistä tuulta (3 m/s). Käynnistimme moottorin 1415 ja ajoimme hetken hiljaisessa tuulessa. Seuraavassa vaiheessa saimme taas purjetuulta ja seilasimme harakkaa tuulen ollessa 5,4 m/s, nopeutemme oli 4,1 solmua. Taas tuuli tyyntyi ja otimme moottorin avuksi. Yritimme todella innokkaasti seilata, mutta tuuli oli niin vaihtelevaa, ettei siitä tullut oikein mitään. Laskin viimeisen kerran ison puoli tuntia ennen San Sebastiania. Kiersimme joukon poijuissa olevia veneitä ja ajoimme tiukasta aallonmurtaja-aukosta sisään. San Sebastianissa vierasveneitä varten on vain kahden veneen mittainen ponttoni. Siinä oli yksi purjevene ja viisi pientä moottorivenettä.


31ma 05 2010 Bilbaosta San Sebastianiin

Kiinnityimme purkukypsän purkkarin kyljelle. Jorma pelkäsi sen kannen pettävän, kun vei kiinnitysköydet laituriin.

San Sebastian, Baskimaa 1850, log 7729 / 53 M Mh 918,8 8,6 / 11,33

Juotuamme rantautumistotit kävelimme pursiseuralle kyselemään fasiliteeteista. He eivät hoida sitä ponttonilaituria, heillä on poijupaikat biitsin edessä ja sieltä taksikyyditys rantaan. Toivottivat meidät huomenna tervetulleiksi poijuihin. Kolme neljästä pursiseuralaisesta puhui sujuvaa englantia ja he ohjasivat kuitenkin meidät ystävällisesti suihkutiloihin. Talo on funkkista jostakin 1930-luvulta ja suihkukopitkin olivat siltä ajalta. Emme olleet kumpikaan koskaan olleet niin suurissa suihkukopeissa ja mikä sukkelinta, yhden käden otehana oli valtavan tilan vastakkaisella seinällä. Mietimme siirtymistä huomenna poijuun, näimme kyllä sähköttömyyden ja vedettömyyden huonoina puolina. Opaskirjan mukaan San Sebastianissa on enemmän Michelin tähtiä kuin Pariisissa. Löysimme mukavan ravintolan, nimeltään Nagusia, vanhasta kaupungista. Kävelimme vielä joen rantaan ihmettelemään kongressitaloa, joka oli kuin japanilainen paperilyhty.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti