sunnuntai 15. elokuuta 2010

ÅLANTIIN

10ti 08 2010 Maarianhaminaan

Herätyskello soi kahdeksalta. Aamupalalla mietin ääneen olimmekohan häirinneet pitkällä sitloorajutustelulla aikaisin aamulla lähtenyttä salolaispariskuntaa, puhuimme kylläkin hiljaa. Kävimme vielä ennen lähtöä yläkamarissa siistiytymässä. Tälle päivälle oli luvassa myötäistä purjetuulta 5-7 m/s. Irtauduimme peräpoijupaikasta mallikkaasti.

Furusund 0858 Log 9757 Mh 1179,0

Nostimme purjeet välittömästi ylös päästyämme Furusundin satamasta. Jorma mietti, että kippari ottaa eilisestä koneajosta täydellisen korvauksen tuulen ollessa suotuisa. Heitimme purjeet harakalle (virsikirjalle) ja pistimme spinnun puomin vakauttamaan menoa. Helmi pystyi ohjaamaan ja me saatoimme keskittyä muihin toimiin, Jorma viestitti ja minä tein reittiä plotteriin.

Ruotsin lauttoja ja risteilijöitä riitti väistettäväksi. Kuvassa Aida risteilijä ohittaa meidät hymyillen. Mekin olimme tyytyväisiä, kun se ei aiheuttanut suuria peräaaltoja.

Tjärveniltä aloitimme Ahvenenmeren ylityksen kello 1145. Ensimmäinen tämän selän ylitykseni vuonna 1989 MP-27 veneelläni tuntui uskomattomalta uroteolta. Niin se maailma muuttuu. Sitä kun naureskelin, niin huomasin merimetsojenkin nauravan pöllönkuvaa loistotolpassa.

Saavuimme Marhällanille 1520, Ahvenanmeren ylitys oli mennyt sujuvasti, saatoimme huilailla vuorotellen. Tuuli kääntyi selän aikana sivulle ja etelään samalla kun sen voima hiipui neljään metriin.

Laskimme purjeet Pommernin sivulla ja havaitsimme Länsisatamassa olevan runsaasti tilaa. Valitsimme peräpoijun kakkoslaiturista keula päin tuulta tietenkin. Laiturin toisella sivulla olikin vain yksi alus. Tämä oli Jormalle ensimmäinen käynti Länsisatamassa.

Mariehamn, Länsisatama 1625 Log 9799, 42M Mh 1179,8 (0,8 / 7,5)

Kävin maksamassa laituripaikan, 25 euroa/päivä sisälsi sähkön, veden ja netin, joka toimi erittäin hyvin antennilla. Pääsimme jo toisen kerran saunaan tällä Jorman kolmannella purjehdusosuudella. Länsisatamankin löylyt olivat turhan kuivat ja kuumat.

Söimme päivän pääaterian vasta illalla ÅSS:n paviljongilla. Nauttimamme ahvenfileet olivat tosi isosta ahvenesta lähtöisin. Onneksi Jorma huomasi kysyä onko kelloni Suomen ajassa ja niin menetimme yhden tunnin ja jouduimme ripeyttämään ravintolasta poistumista. Laiva Helsinkiin lähti 2345 ja näin taas yksi gasti joutui lähtemään Immigrantista.