torstai 5. elokuuta 2010

VIHDOIN ALLINGEEN

01su 08 2010 Rønnestä Allingeen

Sunnuntai-aamuna kirkonkellojen aikaan Nea teki kymmenen kilometrin lenkin Rønnessä. Jäin kirjoittamaan blogitekstejä. Suihkujen jälkeen lähdimme uudelleen liikkeelle, Nea meni läheiseen kauppaan hankkimaan ruokatäydennystä ja minä tein lyhyen kuvausreissun Rønnen keskustaan.

Saimme vihdoin nettiyhteyden pelaamaan ja Nea tilasi lentolipun Tukholmasta Turkuun ensi sunnuntaiksi.

Nyt Rønnestä jäi mukava kuva ja sitä vahvistivat rønneläiset, jotka tuntuvat pitävän asumisestaan tässä kaupungissa. Se näkyi jo ikkunoista. Jotenkin tuli mieleeni Tyllilän Irman pantomiimietsitys hänen jäädessään rivistämme panksuunille.

Rønne 1401 Log 9412 Mh 1133,7

Välittömästi päästyämme satamasta (1412) nostimme ison ja avasimme purjeet täytenä. Ruotsalainen moottorivene häiritsi ison nostoa ajamalla pari kertaa aivan liian lähelle, toinen kerta oli ikään kuin varmistusta, että varmasti tuli aaltoja.

Seilasimme pitkin Bornholmin luoteiskylkeä ja näimme siellä tuttuja rinteitä pyöräretkeltämme kahdeksan vuotta sitten. Kalastajavene tuli lähelle, isännällä oli perkuu päällä ja lokit saivat syötävää.

Lokkien kirkuna oli hirvittävän voimakasta, kun ne taistelivat saaliinjaosta ja suurin vei tietenkin parhaat kalan sisälmykset.

Kevyessä myötätuulipurjehduksessa otimme aurinkoa kaikessa rauhassa – tänään oli seilattavaa vain viisitoista mailia. Aioin merkitä tämän exceliin lepopäiväksi – sitähän se olikin.
Allingen sataman edustalle tultuamme, kello 1720, kelasimme rullukan sisään ja laskimme isopurjeen. Meitä oli kolme venettä menossa sisälle satamaan. Tanskalainen vene ensimmäisenä ajoi aallonmurtaja-aukolle, mutta peruutti äkkiä takaisin ja jäi ajelehtimaan sataman edustalle. Ruotsalainen Bavaria, joka oli ohittanut meidät kaksi lähti suosiolla kolmen mailin päähän Tejniin. Mietin, enkö vieläkään päässyt unelmieni satamaan, Allingeen. Sehän oli meidän päätavoitteemme vuonna 2002. Silloin oli liian kova keli ja sataman portit pysyivät suljettuina. Ajoimme tanskalaisten vierelle ja saimme kuulla, että yhteysalus tukkii sisäänajokanavan. Jäimme odottamaan tilanteen muuttumista ja vartin päästä iso alus lähtikin Allingen satamasta.

Annoimme tanskalaisten mennä ensin. Katsoimme paikan ruotsalaisen Bavaria 40:n kyljeltä. Allingen satama-altaat ovat kovin pieniä, joten tarkkaan joutui venettä kääntämään. Nyt altaissa tosin oli ruhtinaallisesti tilaa verrattuna heinäkuisen Allinge Jazzin aikaan, jolloin altaissa ei ole vapaata vesipinta-alaa lainkaan.

Puolen tunnin kuluttua kiinnittymisestämme naapuripatin väki koirineen tuli paikalle ja kertoivat lähtevänsä aikaisin aamulla – viiden ja kuuden välillä. Totesimme heräävämme päästääksemme heidät pois laiturista. Lähdimme tarkistamaan peseytymispaikkojen sijainnin ja kuvaamaan idyllistä Allingea.

Allinge on todella viehättävä kalastajakylä savustuspiippuineen ja värikkäine rakennuksineen. Nämä pienillä saarilla olevat kaupungit, kylät ja pienet kivirakennukset viehättävät Neaa erityisesti, hän on 1980-luvun lopulla ihastunut Irlannin maaseutuun. En ole saanut häntä vakuuttuneeksi hirsitalon erinomaisesta lämmön varaamis- ja vaihteluominaisuudesta. Kun taas pelkään kivitalojen reuma-alttiutta.

Edellistä miettien söimme rannan ravintolassa entrecotet uuniperunalla. Ruokaa sai odotella eikä makuelämys ollut kovin ihmeellinen. Maksaminen tässäkin ravintolassa tuntuu olevan työlästä puuhaa. Naapuripöydän suomalaiset tekeytyivät ruotsalaisiksi, mutta puheesta alkuperän kuuli jo ensimmäisestä sanasta ja viimeistään se kiva sana paljasti suomalaisuuden.

Palattuamme veneelle teimme päätöksen lähteä samaan aikaan naapuriveneen kanssa. Heräämme kuitenkin kun autamme heidät liikkeelle ja kiinnitymme uudelleen laituriin. Siis lähtö viiden ja kuuden välillä – hankala ilmaisu – aamu-unikin siinä häiriintyy jos kuuntelee milloin viereisessä veneessä alkaa liikettä kuulua.

Onneksi takanamme majapaikkaansa pitävällä pilottiveneellä ei ollut yön aikana komennuksia ja saimme nukkua rauhassa.

Teimme jatkoreitityksen Allingesta Tukholmaan ja saatoimme havaita, ettei siitäkään tavattoman helppoa muodostu. Pohdimme pidämmekö välipäivän jossakin vai säästämmekö sen Tukholmaan? Menimme nukkumaan 2330.