torstai 23. heinäkuuta 2009

BISKAJAN YLITYS



18la 07 09 Lähtö Biskajan lahden ylitykseen sukellusveneen saattelemana

Herätys 0730, aamutoimet ja sateessa satamatoimistoon katsomaan sääennusteita. Otimme tikulle Biscaya N, Biscaya S ja Finnesterren ennusteet. Meidän pitää lähteä joko nyt tai emme pääse lähtemään viikkoon. Tänään on vielä kohtalaista tuulta 10ms, huomenna samoin, maanantaina tuuli moinaa ollen vain 2-4 m/s, voimistuakseen tiistain ja torstain ajaksi myrskylukemiin 17-20 m/s. Tuulensuunta vaihtelee SW, SSW kääntyen maanantaina NNW. Teimme lähtöpäätöksen sateen ropistessa kattoon. Valitettavasti emme kyenneet teippaamaan mastonkauluksen ympäristöä kuivana, ja siksi sieltä tulee vettä sisälle. Sade muuttui tiiviiksi sumuksi, jonka nimityksestä keskustelimme ajaessamme ulos satama-altaasta. Harmaa, miltei sysisininen, keli antoi hyvän kuvaustilanteen, kun sukellusvene tuli vastaan. Uhkaavan musta komentosilta näytti ensin rautakummelilta matalalla luodolla. sukellusvene nousi ylemmäksi ja näytti koko pituutensa. Ajoimme moottorilla ulos Brestistä viimeisen majakan ohi. Nostimme purjeet, ison kahdella reivillä ja etuseilin puoliksi auki. Käännyimme majakan jälkeen suuntaan 210 astetta, joka tulee olemaan lukemamme seuraavat kolme vuorokautta Biskajan lahden ylityksellä. Matkaa Espanjan La Coruñjaan on 339 mailia. Tuuli puhalsi 10 m/s SW ja puuskissa se ylitti 14 metrin lukeman. Vesi lensi yli keulan ja kasteli sitlooran. Navigaattori Kari ihmetteli ohjatessaan ja plotteria lukiessaan, että reittiviiva menee sinisen, matalan alueen yli. Kippari tarkisti viivansa ja totesi, että hän oli tehnyt suurpiirteisen reitin yli lahden, jota pitää tarkentaa. Laskimme kurssiamme ja saimme hyvän vauhdin pois kryssistä ja seilasimme karikon ja kalliosaarella sijaitsevan majakan välistä. Aallot nousivat majakkasaaren rantaan voimalla ja siitä piti tietenkin ottaa kuvat. Uusien reittipisteiden asettelu plotteriin ja pääsimme aloittamaan mielestäni varsinaisen Biskajanlahden ylityspurjehduksen. Kuusi delfiiniä seuraili venettämme ja sukelteli keulan editse. Lämpimät patongit maistuivat juuston ja kinkkufileen kera. Sadetta jatkui iltamyöhään. Tuuli alkoi pikkuhiljaa tasoittua kymmenen metrin paikkeille ja puuskat vähenivät. Ruoan valmistus keskeytyi pahaa enteilevä paukahdus. Barduunaplogi oli rikkoutunut. Jouduimme vaihtamaan Cuxhavenissa uusitun Bartonin plogin Lewmarinin plogiin. Ennen pimeän tuloa söimme kanapihvit kera munanuudelin. Makan ja Karin ajaessa kaksi laivaa ohitti Immigrantin puolen mailin etäisyydeltä klo 2230.



19su 07 09 Uusia delfiiniparvia matkan jouduttajina

Vuorokausi vaihtui seuraavaan, Maka meni nukkumaan ja Kari piti seuraa Kallelle yövahdissa. Maka heräsi neljältä aamuvahtiin ja Kalle painui nukkumaan kuudelta. Yön aikana ei ollut mitään merkittävää, laivoja oli horisontissa muutama. Tuuli väheni selvästi alle kymmenen metrin ja aallokko pieneni. Saimme pidettyä kurssin parikymmentä asetta vaille suuntaviivan. Aamulla Kari aloitti plotteriopiskelun. Hetken kuluttua hän heitteli sellaista terminologiaa, että muita huimasi. Paransimme isopurjeen istuvuutta kiristämällä sen täysin litteäksi. Kello 1120 (46 30,1N/ 005 40,9W, log 1699 NM) olimme seilanneet ensimmäisen 24 tuntia Biskajan lahdella ja olimme edenneet 129 mailia, keskinopeudeksi tuli näin 5,4 solmua (VMC). Puolilta päivin neljä valkovatsaista delfiiniä tuli ilahduttamaan kulkuamme. Seurailimme niitä pitkään, kun ne hyppivät veneemme edessä, sukelsivat keulan ali ja pärskyttivät vettä vierellämme. Seilasimme koko päivän hyvää vauhtia, nopeuden (SOG) vaihdellessa virtauksista riippuen 4 ja 6,5 solmun välillä. Iltaa myöten tuuli heikkeni ja kääntyi reitillämme vastaisemmaksi. Kipparin huilaillessa tuulikin meni maaten ja gastit päättivät käynnistää moottorin klo 2126 (45 39,9N/006 01,9W, log 1752). Lähdimme ajamaan suoraan kohti reittipistettä, joka sijaitsi La Coruñan ulkopuolella. Söimme pääruoan vasta yhdentoista jälkeen, istuuduimme kaikki skanssin pöydän ääreen Helmin hoitaessa ohjaamisen.



20ma 07 09 Volvo laulaa tasaisesti

Heti kahdentoista jälkeen ilmestyi suuri delfiiniparvi uimaan Immigrantin ympärille. Ilmeisesti ne pyydystivät kaloja, joita ajovalomme houkuttelivat paikalle. Mainioita veijareita oli varmaankin parikymmentä. Istuimme pitkään täkillä seuraten leikkisää kisailua. Pojat ajoivat yhdestä viiteen ja kippari aamuvuoron. Jokunen kalastusalus liikkui melko kaukana meistä. Helmin koulutus jatkui käymällä koko säätökentän manuaali kädessä läpi. Saimme automaattiohjauksen tyydyttävään kuntoon. Toinen 24 tuntia täyttyi klo 1120 (44 47,2N/007 18,8W, log 1823) etenemä oli 253 NM. Matkaa La Coruñaan oli 103,8M ETA ti 0903. Tuuli oli pitkin päivää alle kahden metrin ja aallokkokin tasaantui pitkiksi valtamerilaineiksi. Maka ja Kalle tankkasivat 25 litran kanisterin polttoainetta Karin nukkuessa. Jatkoimme huoltotöitä 1630 vaihtaen toisenkin barduunaplogin Lewmariksi. Kallen kurkkua on vaivannut tämän päivän, mahtoiko saada kylmää Brestissä ruokailun yhteydessä. Kurkussa oli valkeita laikkuja. Kalle aloitti antibioottikuurin ja vetäytyi huilailemaan. Kolmen tunnin huilin aikana kunnon hikoilu ajoi pikkukuumeen pois ja kipparin olo koheni. 2015 Kari tähysti edessä olevan maata ja todellakin olimme 23 mailin päässä rantaviivasta. Espanjan korkea rannikko tuli näkyviin paikassa 44 08,1N/007 49,9W, log 1871, matkaa La Coruñaan 52M. Tänään Kalle valmisteli pääruoaksi paistettua eilistä spagettia kera jauhelihakastikkeen.

21ti 07 09 La Coruña näkyvissä jo pitkään

Maka ja Kari hoitelivat yöajon seuraten kaasulaivan liikkeitä aamuyön tunteina. Kalle tuli ylös 0445 ja tällöin matkaa oli jäljellä 14,1 M, ETA 0730. Satapäinen delfiiniparvi uiskenteli veneen ympärillä aamun sarastaessa. Laskimme isopurjeen La Coruñan sataman edustalla. Kaupunki näyttää sekavalta kun sitä lähestyy mereltä. Ohitimme ensimmäisen vierasvenesataman, joka oli vanhan linnoituksen vierellä. Ajoimme peremmälle lahden pohjukkaan ja löysimme RCNC:n sataman. Ajoimme mieleiseen paikkaan, jonka hetken päästä totesimme olevan privaattipuolella.
0727 La Coruña, RCNC, log 1926, matka 356 M, moottoritunteja 42,3
Siirryimme satama-altaan toiselle puollelle ja marssimme satamakonttoriin ilmoittautumaan passit mukanamme. Olimme yli 12 metristen veneiden paikassa ja päätimme vielä kerran siirtyä uuteen paikkaan, jonka no oli 1004. Saapumisrommit nautimme palattuamme Immigrantiin. Pikaista veneen järjestelyä ja ensimmäiset nukkumisyritykset.

2 kommenttia:

  1. Kyllä vaimoa kannattaa aina kuunnella, myös varaplokien hankinnassa :). Onneksi patistin hankkimaan Guernseystä samantien 2 kpl!

    VastaaPoista
  2. Tästä on tullut tällainen pakonomainen tapa käydä katsomassa useita kertoja päivässä onko tullut päivityksiä=).

    Lomat vietetty ja Matilda jälleen kotisatamassa. Ei ongelmia sen suhteen ja kuume jäi päälle kun Matildaankin aloin vihdoin saada vauhtia kunnolla. Aina oppii uutta.

    Turvallista matkaa jatkossakin, odottelen vain että syyskuun puoliväli tulee ja pääsee mukaan!!

    Terv. Jussi

    VastaaPoista