keskiviikko 1. heinäkuuta 2009

GUERNSEYLAISTA TEHOTTOMUUTTA

Immigrantin korjaus Guernseyssa ottaa todella paljon aikaa. Boatworks+ vaikuttaa toimivalta, mutta homma ei vaan pelaa. Korjauksen tähänastiset vaiheet päivittäin ja todellakin päivässä tehdään yksi vaihe kerrallaan, vaikka miehiä on joka lähtöön:

26pe 06 09 Veneen nosto, pohjan pesu ja vahinkotarkastus sekä tynnyripetin teko.

27la 06 09
Keulavaurion hionta ja sisäpuolen kuidutus. Toinen tyyppi poisti kölin ja rungon liitoksesta sikaflexin ja hioi vähän auki kuivumista varten.

28su 06 09 Keulavaurion ulkopuolen kuidutus.

29ma 06 09 Keulan hiontaa ja edelleen paklausta.
Kölin irrotuksen aloitus – ei löytynyt sopivaa 46 mm:n avainta, Kaksi kaveria lähti hakemaan sitä klo 1000 ja palasivat kertomaan klo 1230, että huomenna on avain käytössä.

30ti 06 09 Edelleen keulavaurion hiontaa ja maalaukseen valmistautumista – hetkellinen sade keskeytti sen.
Kölin irrotus alkoi 1030, kaksi kaveria.
1200 köli pudotettuna 10 cm alas, kolmas kaveri positi sikaflexit.
1400 samainen kaveri aloitti keskeltä kölinjuuren aukihiomisen,
muttei takaosan pienen vauriokohdan aukaisua.

Johtaja ei ole uskaltautunut veneeseen sisälle. Joka vaiheessa ovat
pojat kopotelleet kölin juurta, vaikka vaurion syvyys varmistuu
vasta aukihionnalla. Kukaan ei ole vielä miettinyt kölin etualakul-
man paklausta, vaikka se olisi voinut tapahtua jo nyt samanaikai-
sesti hiontojen kanssa.

Raumalla Rapa ja Masa olisivat hoitaneet homman kahdessa päivässä ja vene olisi jo vedessä.

01ke 07 09 Tänään tapahtui melko paljon:
Alipalkattu poika hioi kölinjuuren auki, kun sai ohjeet luottomieheltämme. (Hio siinä sitten, kun et tiedä kuiduttamisesta mitään.)
Saimme johtajan ylös sisätilaan katsomaan kolmea kuvaa kölin muotoon saattamisesta vuodelta 2005. Samalla hän, Ben, sai piirustuksena korjausohjeen (piirrän, kun en osaa kieltä).
Maalari teki iltapäivällä hyvää jälkeä ja niin keula on valmis huomisen hionnan jälkeen.
Sain tunnin aikaa paikkailla naarmuja loppumaalilla.
Ylityönä luottomiehemme hioi kölin etukulmaa ja kertoi ylpeänä miten he laittavat ankkurointiruuvit siihen, jotta se pysyisi kiinni edes kevyessä kosketuksessa. Ajatus oli piirrokseni mukainen, mutta johtaja oli ilmeisesti ottanut glorian itselleen. Hällä väliä, kunhan vaan homma saadaan kuntoon.

Huomenaamulla tulee vahinkotarkastaja Buzz White tarkastamaan, onko kölinjuuresta hiottu riittävän paljon. Toivottavasti hän antaa kuidutusluvan. Yritin suostutella työnjohtajan hankkimaan minulle materiaalit, niin voisin illalla aloittaa kölinkärjen paklaamisen. Ehkä se vauhditti kölin korjaamista, kun jo tänään sitä hiottiin. Uskon sen olleen vasta huomisella listalla.



Minulta loppuvat pikkuhommat Immigrantin kimpussa. Tähän mennessä tehtyjä: Veneen vahaus, tutkamaston kiristys, kaikkien metalliosien uudelleenvahaus, pilssipumpun asennus, lisäpolttoainesäiliöiden asennus perälaatikkoon, (josta on tullut suosikkipaikkani), yhden pilssin poistoreiän aukaisu ja gelcoat-käsittely, mastosukan tiivistäminen ja kengille riippumatto naviskapöydän alle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti