perjantai 17. heinäkuuta 2009

GASTIPULA HELPOTTAA JA LIIKKEELLE



14ti 07 09 Bunkrausta, veneen ulkopintojen viimeistelyä ja uudet gastit.
Viimeistelypäivänä tein veneen styyrpuurinkyljen vahauksen ja pohjan myrkkymaalauksen paikkailun. Täydensimme ruokavarantoja ja valmistauduimme taas pitkästä aikaa varsinaiseen toimintaan, eli purjehdukseen. Yritimme maksaa, Benin pitkään laskemaa, laskua 5,145.65 puntaa. Lähdin Bernoullin Makaa ja Pietilän Karia vastaan lentoasemalle. Paluumatkan bussilla no 4 teimme kiertoteiden kautta, kun poliisilla oli joku ratsia meneillään reitillä. Kuski soitteli keskukseen ja kertoi eksyneensä. Ei siis ihme, että minä olin hukassa pariin otteeseen. Saatoin seitsemän maissa Nean bussille, joka vei hänet hotellille. Nea on varannut torstaiksi lennon Suomeen. Majoittautuminen veneeseen ja kaupungilla kävelyä, suojauduimme sateelta läheiseen kapakkaan ja joimme yhdet oluet. Reittisuunnitelmaan ja tulevaan säätilaan tutustumista. Hyvissä ajoin nukkamaan meno, ovathan pojat heränneet Suomen aikaan jo aamulla neljältä.

15ke 07 09 Vene vesille ja purjehdus jatkuu
Aamupalan ja aamusuihkun jälkeen meidät häädettiin veneestä ja sitä alettiin valmistella laskuun. Viisi telakan miestä hääri Immigrantin ympärillä ja keskusteli mitä tulee tehdä. Siitä jäi vaikutus, niin kuin he olisivat olleet ensi kertaa ottamassa veneen tynnyreiltä trailerille, jossa oli monenmoista hydrauliikkaa. Traktorin kuski istui paikallaan ja sääteli trailerin liikettä siirtelemättä traktoriaan. Vene ajettiin kolmen pystytuen varaan, sidottiin mastosta ja perästä kiinni niihin ja jätettiin seisomaan siihen kölilleen odottamaan veden nousua jotta syväys riittäisi. Uhkaavan näköisesti Immigrant ei nojannut tukiin vaan oli köysien varassa. Meille annettiin tunti aikaa käydä asioilla. Kun tulimme 2424-risuaidalta takasin oli vene tööjätty uudelleen nojaamaan tolppiin. Vene laskettiin oikeaan elementtiinsä klo 0947. Ajoimme polttoainelaituriin ja tankkasimme tankkiin 16,9 litraa ja kanistereihin 2x25 litraa.

Guernsey- 1010, trip 1417 moottoritunnit 204,5
Nostimme ison satama-altaassa tehden siihen yhden reivin ja ajoimme ulos satamasta. Avasimme rullukkaa kolmoseksi ja lähdimme seilaamaan kohti etelää kahdeksan metrin tuulessa. Kolme venettä oli lähdössä samanaikaisesti, joten saimme kirikeppejä. Tosin tiemme erkanivat melko nopeasti eri suuntiin. Seilasimme 1121 lähtien pari tuntia länsituuleen ja päädyimme virran viemänä lähelle Jerseyn saarta, etäisyyttä vähimmillään oli 7,8 mailia. Heitimme 1316 vendan toiveena päästä luoteeseen. Toisin vaan kävi, virta vei meitä edelleen mennessään ja nyt seilasimme takaisin kohti Guernseyn saarta. Tunnin päästä syötyämme lämpimät patongit vedimme rullukan sisään ja siirryimme moottoriaikaan. Olimme edenneet St Peter Portista 11,3 mailia ja seilanneet 30 mailia. Kohtalainen merenkäynti ja vastavirta hidastivat ensimmäiset tunnit kulkuamme. Nealta oli tullut tekstari satelliittipuhelimeen, jossa kerrottiin Biskajalle kehittyvän kunnon myrskyn seuraaviksi kolmeksi päiväksi. Nean pyyntö oli, että seilaisimme Ranskan Brestiin. 1647 ilmestyi ensimmäinen delfiini seuraksemme ja hetken kuluttua niitä oli samanaikaisesti näkyvillä neljä. Ne kiersivät veneen ja tulivat takaisin aivan veneen keulan tuntumassa. Tätä näytelmää jatkui neljäkymmentä minuuttia. Seilasimme kuudesta eteenpäin, purimme reivin. Etenemä kolmen tunnin aikana oli11,3 mailia. Illalla taivas tummeni ja alkoivat sadekuurojen piiskaukset. Aurinko putosi horisonttiin 2115. Kippari kävi nukkumaan puoli kymmeneltä, Kari ja Maka aloittivat uudelleen moottoriajon.

16to 07 09
2400 Kalle herätettiin ja Maka meni nukkumaan. Kari piti puolisen tuntia vahtiseuraa Kallelle, laivaliikennettä on tavattoman vähän ja niin Karikin painui nukkumaan. Tuuli virisi viiteen metriin 0147 (log 1490) ja kippari avasi rullukkaa, isohan meillä on ollut koko ajan ylhäällä. Virta oli kääntynyt myötäiseksi ja antoi parhaimmillaan kahden solmun edun meille. Yhdessä vaiheessa tuulen ollessa vain 3,8 ms nopeutta purrella oli 7,1 kn. Neljältä kippari herätti Makan, joka ajoi tunnin yksinään ja otti vahtikaverikseen Karin. Keli vaihteli suuresti; tihkua ja kunnollista rankkasadetta sekä tuulen vaihtelut. Moottori päälle 0730. Yöllä Ranskan rannikkokaupungit näkyivät hienosti valaistuina. Aamulla rannemmalla seilasi samaan suuntaan veneitä. Teimme uuden reitityksen ja laskimme kurssiamme lähemmäksi rantaa suojaavia merimerkkejä. Päätimme edetä Finesteren kärjen ja Ilet D´Quessantin saaren (Ushant) välistä. Saimme seuraksemme kaksimastoisen ranskalaispurren ja kryssimme moottoriavusteista menoa vastaiseen. Aallot nousivat yhä jyrkemmiksi myötävirran ja vasta-aallokon kohdatessa. Sade tuli rankkoina kuuroina ja hetken kuluttua olimme ristiaallokkoalueella. Tämä oli Kallellekin pahin aallokkoalue, mihin hän on joutunut. Vene teki todella tiukkoja syöksyjä alas aallolta. Useita veneitä taisteli samalla alueella läpi valkoisenaan raivoavan meren. Pahimmillaan puuskainen tuuli nousi 15 ms. Yksinäinen pelastusrengas ajelehti vastaamme. Terästimme tähystystä. Päästyämme ristiaallokosta läpi ja käännyttyämme itään avasimme taas runsaaksi tunniksi rullukan. Otimme sen sisään Brestin sataman edustalla. Saimme leikillisesti sanottuna isopurjeen alas kuivana, sillä sadekuuroissa oli juuri väliaika. Ajoimme Brestin satamaan ja löysimme kylkikiinnityspaikan leveän yksinpurjehdusaluksen perästä.
Brest 1640, log 1570, matka 153 nM, aika 30,5 h, josta moottorilla 17,7 h. Mh 222,4
Kalle kävi maksamassa kahden päivän satamamaksun 57,40€. Kuivailimme hetken venettä ja lähdimme fasiliteetteihin ja kysymään sähkölaitteisiin adapteria, jollainen oli jäänyt Boatworksin sähkökaappiin. Satamavahti löysi varastosta vanhan liittymän ja luovutti sen meille hinnatta. Kari rakensi siitä liitäntäjohdon. Lähdimme hakemaan Makan opastuksella ruokapaikkaa. Teimme kierroksen sataman lähialueella ja palasimme ensimmäiseksi näkemäämme TexMex paikkaan. Söimme isot annokset kuka pihvin, kuka koirankupista kana/liha-annoksen. Olut oli laihaa. Palasimme veneelle ja sinnittelimme vielä hetken hereillä katsellen kahden veneen siirtopurjehduskuvat kannettavalta. Unta kaaliin klo 2300.

3 kommenttia:

  1. Ei muuta kuin turvallista Biskajan ylitystä!!!

    Jussi

    VastaaPoista
  2. Vai oli meri vaahtoisa ja valkoinen jo 15 m/s. Nyt WeatherOnline lupaa sinne puuskiin SW 75 mph, mikä muuntimen mukaan on 34 m/s, about suoraan päin näköä. Tuskin lienee tarpeen kertoa, että mua hermostuttaa hitoikseen!

    VastaaPoista
  3. Tuunpas tännekin korjaamaan ikänäkölukemavirheeni: eihän se tolla sivulla ollutkaan annettuna mph, vaan kph eli "vain" 21 m/s oli puuskavaroitus. Onneksi sällit selvisivät neljällätoista, kuten Nean raportti 19.7. kertoo.

    VastaaPoista