torstai 26. marraskuuta 2009

SUOLAKYLPY

23ma 11 09 Las Palmasiin

Herätys 0630, aamusuihku herätti hyvin kylmässä vedessä. Nautin aamupalan samalla valmistellen lähtöä seilaukseen. Aamutaivas oli pahaa enteilevän musta, mutta se harmaantui normaaliksi pilvimassaksi. Purjehduksenopettaja Mika Lehtonen ilmoittautui gastiksi. Kävimme Mikan kanssa auttamassa KasteHelmen irti laiturista kaksikymmentä yli kahdeksan ja lähdimme Immigrantilla liikkeelle viiden minuutin kuluttua.

Santa Cruz de Tenerife 0825 4859 Mh 590,7

Molemmat alukset valmistelivat ykkösreivit satama-altaassa, jonka laiturissa oli kuunari Helena. KasteHelmi nosti jip-purjeen ja me aukaisimme rullukan kakkosjenuana. Tuuli oli täysin vastainen (ESE) kun suuntasimme kohti Gran Canarian pohjoiskärkeä. Yllättävän samaa vauhtia etenimme rinnakkain. Kun tuuli nousi kahteentoista metriin, lähti KasteHelmi liikkeelle ja oli jättää meidät. Komeasti Malö 46 hyökkäsi aallokkoa vastaan.



Tuulen laskettua takaisin alkulukemiin kymmeneen metriin sai Immigrant edun ja tavoitimme isomman aluksen. Meillä rullajenua pääsi pikkuhiljaa auki ja jouduimme laskemaan kurssiamme. Ohitimme KasteHelmen keulan editse, vaihdoimme paikkoja. Nopeutemme tässä vaiheessa oli 7,6 kn, virta auttoi meitä solmun verran. Aallokko muuttui korkeammaksi tuulen noustua 13 metrin sekunnissa. Kipparin ajovirhe aiheutti ison aallon vyörymisen sitlooraan saakka. Kastuimme molemmat kunnolla, onneksi vesi oli lämmintä. Tosin perse märkänä ei ollut mukava seilata. Vesi lensi neljään metriin purjeissa. Mika sai otettua kunnon tyypit Wasa 360 veneestä.



Heitimme ensimmäisen vendan aikaisemmin kun KasteHelmi ja kun olimme lasketelleet vauhdilla menimme sen kaulan editse. Seuraavassa kohtaamisessa se taas meni meidän edestämme. Meillä kallistus alkoi olla liiallista ja kun tuulikin pysyi koko ajan yli kymmenen metrin sekunnissa pienensimme keulapurjetta kolmoseksi. Kallistus pieneni ja nousukulmamme parani.


FOTO: sy KasteHelmi

Kahdelta söimme Mikan kanssa pizzapalat. Iltapäivän aikana alusten reitit erkanivat, mutta olimme kuitenkin näköyhteydessä toisiimme. Ennen pimeän tuloa keittelin kahvit ja teet, nyt jo lämmikkeeksi. Olimme Heikin kanssa laskeneet lähtöajan siten, että olisimme Las Palmasissa valoisassa kuudelta. Vastatuuli ja virrat hidastivat etenemistämme ja suora välimatka 54 mailia täyttyi hyvissä ajoin ennen kun saavutimme Gran Canarian saaren kärkeä. Heikki seilasi lähelle saarta ja kadotimme näköyhteyden heihin, emmekä nähneet edes ajovaloja niiden sytyttämisen jälkeen. Gran Canarian koilliskärjessä plotterimme sai tarpeekseen näyttövalon himmennyksen yhteydessä. Sain sen uudelleen toimimaan, mutta puolen tunnin kuluttua havaitsimme, ettei aluksemme liikkunut näytöllä. Yritin sammuttaa sen uudelleen, mutta nyt se jäi lämmitysvaiheeseen, eikä enää suostunut edes sammumaan. Himmensin sen laittamalla muovikassin sen päälle ja kaupunkikartan muovin sisään. Tässä vaiheessa La Isltan kärjen jo ohitettuamme näimme perävalon edessämme. Soittelin Heikille ja kyselin heidän sijaintiaan. He olivat se edessä oleva perävalo. Varmistin sijaintimme, että vastamme oli tulossa Armas, joka kiersi punaista poijua. Sovimme, että KasteHelmi jarruttelee vähän ja jää meille luotsialukseksi. Otimme rullukan sisään ja jatkoimme moottorilla. Pitkän ajan ajoin kohti punaista, joka osoittautuikin lähempää tarkasteltua purjeveneen valolta. Ihmettelivät taatusti miksi ajoin heitä kohti. Pitkän aallonmurtajan punaisiin valoihin oli vielä runsaasti matkaa. Laskimme isopurjeen melkoisessa aallokossa ja liityimme luotsialuksen perään. Pelkällä paperikartalla ja satamakirjalla olisin ollut koko ajan kääntymässä kohti rantaa, jossa oli paljon valoja. Olisin toki määrittänyt gps:ään reittipisteen. Olenhan tähän saakka tehnyt reitin myös siihen. Nyt välimatka tuntui niin lyhyeltä (54M!), että jäi tekemättä. Ajoimme sisään tiukasta aallonmurtaja-aukosta, josta olimme eilen olleet seuraamassa ARC veneiden lähtöä Caribialle.

Las Palmas, Gran Canaria, Muelle Deportivo 2120 log 4931 / 72M Mh 592,8 / 2,1h.

Kiinnityimme kyljittäin odotuslaituriin. Vaihdoimme Mikan kanssa yhteystietojamme ja niin hän lähti kämpilleen Las Palmasiin. TackTick lopetti tuulinäytön päästyämme satamaan. Selvittelimme veneitämme ja sain kutsun iltapalalle KasteHelmeen. Totesimme saaneemme melkoista kyytiä ja molemmille oli tullut tuo 18 mailia lisää kryssimatkaa arvioituun. Unta ei tarvinnut houkutella kun painoin pääni tyynyyn todellisen suolakylvyn saaneessa Immigrantissa.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti