torstai 11. kesäkuuta 2009

CUXHAVENISSA OMENAHYVÄÄ

ke10 06 09 Cuxhavenissa bungrausta ja puna-ahventa.

Selvitettyämme aluksen kuivasimme paikkoja, saimme sähköä laituritolpasta, tosin se katkesi runsaan tunnin päästä. Ymmärsimme SVC:n systeemin, täällä pitää vilauttaa korttia kaikessa toiminnassa. Satamatoimisto oli kiinni 10-16, pitkä siesta. Pääsemme suihkuihin siis vasta iltapäivällä. Laskeskelimme vedenkorkeuksia jatkomatkaa silmällä pitäen. Puolelta päivin säätila selkeni ja aurinko alkoi paistaa. Marssimme Cuxhavenin keskustaan, kippari osti IJselmeer met Randmeren merikorttisarjan (27,90€) ja Wilbe BMW moottoripyöräkirjan. Nautimme suuret omenahyväleivokset, Apfelstrudelit, kahvin kera, kolme kahvia ja leivokset maksoivat 12€. Palasimme satamaan klo 17 ja kävimme maksamassa satamamaksun 45 €, josta saa 10€ takaisin kun palauttaa toimintakortin. Varasimme suihkujen, sähkön, veden, nettikortin ja pesukoneen. Kaikista näistä ponkahti lisähintaa ja lopullinen hinta selviää kulutuksen mukaan. Kysyimme kaasunsaantimahdollisuutta. Punahaalarinen, pyylevä ja hymyilevä satamakapteeni kertoi kaasua löytyvän runsaan kilometrin päästä Maritime Technik Cuxhavenista. Sanoi myös, että nyt on jo kiire. Kertoi samalla punaisista pyöristä, joita voi vapaasti käyttää ostosmatkoilla. Kalle haki kaasupullon reppuun ja lähti polkemaan linkkitornille, siitä vasemmalle, yli nostosillan ja kaarteesta oikealle. Sieltä löytyi hyvin varusteltu venetarvikeliike. Myyjä tosin ensin pelotteli sanomalla, ettei kaasua ole, mutta löysi pienen sinisen pullon (22,90 €) melkein jaloistaan. Samalla Kalle osti rengassokkia ja kaksi pullonpidikettä mantookikaiteeseen. Marcus oli pyykkituvassa ja Wilbe suihkussa, kun Kalle palasi ja puki haalarit ylleen selvittääkseen perälaatikon vuotokohdan. Molemmat, jäähdytysvesi- ja kaasunpoistoputken läpiviennit tuntuivat pitäviltä. Tulipa siivottua huolella tuokin tila. Huomiseksi oli luvassa pohjoiseen kääntyvää tuulta, aluksi 2-4 boforia. Haimme muuntotaulukot ja totesimme tuulen olevan sopiva. Seuraavan kerran, kun tutkimme satamatoimistossa olevaa ennustetta olivatkin tuulilukemat jo 6-7 bf =11-16 ms. Lähdimme punaisilla fillareilla hakemaan paikallista kalalautasta. Satamakapteeni ohjasi yläkerran ravintolaan, jonka hetken istumisen jälkeen totesimme kalliiksi, sillä annokset maksoivat 15 euron huitteilla. Poistuimme tyylikkäästi etuviistoon ja poljimme lähikuppilaan, missä olimme nähneet mereneläviä sisältävän lautasen maksavan 8,90. Heidän savuton huoneensa oli jo siivottu aamiaiskuntoon, emme kelpuuttaneet savullista, joten palasimme yhden mäen takaisin Hus op`n Diekiin syömään Rotbarsfisch eri lisukkein. Selvisimme ruokajuomin lystistä 37,65 eurolla. Liekö leivitetty kala ollut puna-ahventa.
Suunnitelmissa on lähteä huomenna yläveden aikaan iltapäivällä kolmelta ja seilata yön yli kohti lounasta.

1. Moi Kalle & knit
    Kokeilenpa kommentointia.

Älä Kalle katko sähkötolppia!

Olemme nyt (12.6. klo 7:12) Äijänkarissa aloittelemassa 7 viikon lomamatkaa Göta kanavlle, Köpikseen jne

Terv Ari & Krisse

2. Onnekast reissu Göta -kansvsll. Se o ernomasen gaunis ja siäll riittä uuvoteltava, toisin ku Kielin ganavas.