tiistai 16. kesäkuuta 2009

VIHDOINKIN IRTI CUXHAVENISTA

13la 06 09 Vihdoinkin irti Cuxhavenista

Herätys 0515, reippaat aamutoimet tuulen taas nostaessa päätään.

Cuxhaven- 0615, trip 762,3 /moottoritunnit 130,9h, 10 ms NNW
Nostimme kakkosreivillä varustetun ison satama-altaassa. Sen tehtävänä olisi toimia vakautta-jana alkumatkan vastatuuliosuudella. Laivoja oli paljon liikkeellä, niidenkin aikataulua säätele-vät jonkin verran veden korkeustasojen vaihtelun aiheuttamat virtaukset. Tuulta riitti yli tarpeen ja puuskissa se nousi taas neljääntoista metriin sekunnissa. Melkoinen aallokko nousi mataloituvan rannan tuntu-massa. Neljän tunnin kuluttua rannan vaikutus väheni ja saatoimme avata etuseiliä. Nyt saimme ensimmäiset terveiset Pohjanmeren suolaisuudesta, jota alkoi kertyä kaikkialle. Tätä se tulee olemaan seuraavat neljätoista kuukautta. Reittimme kääntyi lännestä vähän kohti lounasta ja pääsimme purjehtimaan. Kuuden tunnin rytmityksellä saamme vastaamme myötä ja vastavirtaa. Viisi tuntia ryskytettyämme näkyi ensimmäinen suula lentävän matalalla vedenrajassa. Kippari teki iltapäivällä Oriental Swet & Sour BalticSea con fusilli. Iltaa kohti tuuli heikkeni ja moinasi kokonaan ennen kymmentä. Sadattelimme, ettei tämä voi olla totta; oltuamme tuulen vankeina kolme päivää änkee reitillemme korkeapaine, joka vie tuulen tykkänään. Laskimme isopurjeenkin yhdeksän maissa illalla. Wilbe vaihtoi Saksan kohte-liaisuuslipun Hollantiin ja Marcus meni huilaamaan. Olimme paikallistaneet rajanylityksen, mut-ta havaitsimme sen virheelliseksi, sillä saksalainen polizei -kumivene ajoi viereemme ja poliisit pyysivät luvan saada nousta alukseen. Lupa myönnettiin. Kaksi poliisia kätteli kaikkia, kun Marcuskin oli saatu ylös. Ilmoittivat tekevänsä maastapoistumistarkastuksen. Kaikkien passit tarkastettiin, nimet ja tiedot kirjattiin vihkoon. Ihmettelivät, ettemme olleet ilmoittautuneet missään satamassa Saksassa. Kippari yritti kertoa EU –maista, muttei se heitä hetkauttanut. Venemessuilla tarkastin suomalai-selta merivartijalta, ettei minun tarvitse tehdä tällä reissulla yhtään ilmoittautumista. No jaa olin valmistautunut täyttämään tullikaavakkeen Englannin kanaalisaarilla. Veneen tiedot, omistaja, kotisatama, tyyppi, pituus ja radiolaitteet merkittiin myös vihkoon. Poliiseilta loppui kiinnostus alukseemme, kun heille selvisi viimeisessä kysymy-ksessä, ettei meillä ollut kymmentätuhatta euroa kahisevaa mukana. He laskeutuivat Immi-grantista ja karauttivat kumiveneellä tukialukselle, joka oli hetken seurannut purjehdustamme. Jäi mietityttämään olisivatko he nousseet alukseemme, jos olisimme jatkaneet ajoa iso ylhäällä. No onneksemme matkantekoa ei tarvinnut keskeyttää tämän episodin ajaksi. EU ja IJmuiden tuntuivat olevan täysin tuntemattomia näille saksalaispoliiseille.



14su 06 09 Pohjanmerellä kohti IJmuidenia

Korkeaa seurasi matala ja niin hetken huilattuaan tuuli virkosi yöllä ja puhalsi nyt vuorostaan ensin etelästä, kääntyen pikkuhiljaa lounaaseen. Teimme useita purjehdusyrityksiä, mutta jou-duimme koneistamaan paljon. Kun laskimme viime tankkauksessa kulutuksen saimme Volvon juomahaluksi 1,75 l/h. Täkki on vaarallisen liukas. Tämän legin pituus on yli 200 mailia ja Ijmuidenin satama on auki kaikkina aikoina. Iltapäivällä tuuli kääntyi taas etelään ja puhalsi mukavasti 4-6ms voimalla. Yritimme ajaa mahdollisimman ylös, jottemme joutuisi vendaile-maan. Purjeet alas ja sisään tuntia ennen IJmuidenin satamaa. Saavuimme luonikkaasti valoi-salla aallonmurtaja-aukosta sisään ja löysimme yhdellä perätolpalla varustetun ponttonipaikan sisältä, suojaiselta puolelta isoa satama-aluetta. Matkalla näimme muutaman hylkeen ja kaksi öljynporauslauttaa sekä rumia laivoja.

- IJmuiden 2145 log973,3 211,0nM 39,5h, josta moottori päällä 25,8h

1 kommentti:

  1. Heippa!

    Hyvää juhannusta sinne missä ikinä immigrant meneekin! Täällä suomessa juhannus on alkanut aurinkoisena mutta suomen kesän tuntien luvassa on sadetta varmasti:) Nauttikaa te siellä, mä lähden möksälle! Nora

    VastaaPoista