keskiviikko 24. kesäkuuta 2009

LE HAVRE LATERAL BUOY LH7

23ti 06 09 Le Havresta Cherbourgiin

Herätyskello pirahti 0630, nautin aamupalan ja valmistelin veneeni lähtöön.
0718 Le Havre log 1296, moottoritunnit 196,3Mh
Aamu oli tyyni, joten pääsin hyvin aisapaikalta liikkeelle. Pinosin leparit pelastuslautan juurelle kuivumaan. Käsittämätöntä – taas oli yksi lepari vähemmän. Ovatko ne keräilyharvinaisuuksia, vai eivätkö Itämeren solmut enää pidä? Ulkona redillä on toistakymmentä laivaa ankkurissa ja tarkkailin niitä kiikaroimalla ja AISilla varmistaen. Aloin valmistella päivän huoltoprojekteja: mm. ikkunanverhojen kiinnikkeiden liimaus, köysipussin väljän ruuvireiän pienentäminen Plastic Paddingilla. Antti antoi hyvän ohjeen: anna sen kuivua juuri sopivasti ja kierrä ruuvi siihen, niin tulee ilmainen jenka. Juuri sopivasti on kuin reseptien lisätään sopivasti mausteita. Kävin viiden minuutin väliajoin tähystämässä laivatilanteen. Olin suunnannut reittini laivaväylän eteläpuolelle, näin vältin suurimman osan ankkuroiduista laivoista. Yhtäkkiä kuului tönks ja sen jälkeen todella kova rysähdys. Ryntäsin ulos ja olin totta tosiaan törmännyt suureen vihreään lateraalipoijuun.


0835 LH7, Lateral Buoy, 49o 30,243 000o 00,906W. log 1301 nM. Yhteentörmäys poijuun.
Vihreä rumilus kolkutteli kylkeä pitkin vanaveteen. Laitoin koneen vapaalle ja menin tutkimaan vaurioita. Etutäkillä oli lasinsiruja, runko on siis todella lasikuitua. Kurkotin keulasta ja näin, että keularangassa oli iso kolo. Aukaisin ankkuriboksin luukun ja näin, että onneksi ruhje oli niin ylhäällä, että keulaboksin vedenpoisto tyhjentäisi sinne tulevan veden. Kävin tarkistamassa pilssit ja totesin, ettei niihin tullut vettä. Mikä oli se ennen törmäystä kuulunut ääni? Aivan kuin köli olisi osunut johonkin. Kävin uudelleen kaikki paikat läpi ja totesin näkyviksi vaurioiksi: keulassa nyrkin mentävä reikä ja joitakin naarmuja. Tarkkailin laivoja ja tein arvion ja totesin voivani jatkaa matkaa kohti Cherbourgia. Minun piti juhlistaa nollameridiaanin, Greenwichin, ylitystä ja reissun 1300 mailin särkymistä. Ohi menivät ja nyt minulla oli muuta ajateltavaa. Tuskanhiki oli kastellut puseron ja nyt kokeilin ensi kertaa auringonvalolla lämmitetyn suihkuni toimivuutta. Kiskaisin suihkupussin nostimella kahden metrin korkeuteen ja avasin hanan, vesi oli lämmintä ja kelvollista. Näin tuli aamupesu suoritettua. Viimeisten poijujen jälkeen 1020 soitin sateliittipuhelimella Alandiaan Jörgen Ekebomille. Selvitin tapahtuman ja kerroin purjehtivani Cherbourgiin, missä palataan asiaan. Lopuksi Jörgen totesi, että hyvä kun matka ei keskeytynyt. Tuuli oli virinnyt kolmesta metristä 5,8 ms. Nostin täydet purjeet 1050 log 1308, saavutin 4,0 kn nopeuden. Virta on kääntymässä perään ja seuraavien tuntien aikana se auttoi purjehdustani. Olisin nauttinut tästä menosta todella paljon, ellei koko ajan olisi ollut mielessä tuo törmääminen. Kolmen paikkeilla virtaus oli parhaimmillaan ja vei venettä eteenpäin 3,5 solmun lisävauhdilla, nopeus pohjan suhteen oli 9,7 solmua. Käännyin Seinen lahdelta länteen Pointe de Barfleurin majakan ohitettuani. Kangastus teki siitä pitkäksi aikaa kaksirunkoveneen, joka ei vaan tullutkaan vastaan. Taas tuuli oli noussut yhdeksään metriin, pienensin etuseiliä, vaikka kiusaus olikin ajaa vauhdilla hetken kuluttua jo lounaaseen. Kiikaroin edessä olevaa kuohuvaa aaltoaluetta. Tarkastin sen plotterista ja kartalta, vettä kyllä riitti, mitä nyt syvyys pienellä alueella muuttui kymmeneksi metriksi. Jatkoin suoraan kohti reittipistettäni. Virta oli kääntynyt vastaiseksi ja niin se törmäsi myötäaaltoon ja nämä taistelivat keskenään. Aallokko muuttui teräväksi ja korkeaksi, kaikkien aaltojen harjat rikkoontuivat ja muodostui melkoista ristiaallokkoa. Seuraavan kerran kierrän tuollaisen näkyvän aaltoalueen kaukaa. Cherbourgin merilinnakkeiden jälkeen laskin isopurjeen 1938 ensin tehtyäni riittävästi tilaa kahdenkymmenen kisaveneen rykelmälle. Olin turhan aikaisin laskenut ison, sillä toisen aallonmurtajan sisällä oli rauhallista. Löysin kylkikiinnityspaikan perimmäisestä laiturista. Siirsin vielä kohteliaasti venettäni eteenpäin tehden tilaa isolle englantilaisveneelle.

- Cherbourg 2000 log 1369, matka 73nM, moottoritunnit 200,7 3,4Mh.

2 kommenttia:

  1. Helteiset terveiset pohjoisesta kipparille.
    Onpa sinulla ollut mielenkiintoisia kokemuksia ja hyviä ruokalistoja.Miten ihmeessä ennätätkin noin paljon kirjoittaa?Lukiessa tuntuu kuin mukanasi seilaisi.Mutta jopa tömähti!Onneksi ei kuitenkaan vaarallisesti.Sielläpä nyt Nean kanssa aukkoa paikkailette.Toivottavasti Nea on sinne ennättänyt.
    Kauniita säitä ja hyviä tuulia teille.
    Soili+Inari

    VastaaPoista
  2. Kyll Nea ehdis Chrebourgin sateenvarjokaupunkihi lohduttama mnuu. Ny me viätetä yhdeso kuivall maall. Alus o ylhääll Kanaalisaarte Cuarnseys. Maananta päästä jatkama, maybe.

    VastaaPoista