lauantai 6. kesäkuuta 2009

pe05 06 09 Christiansö - Svaneke

Aamulla nukkumista häiritsivät liikkeelle lähtevät kalastusalukset. Samalla iso ahvenamaalaispursi, jonka pariskunnalta saimme ohjeen mennä Svanekeen Allingen sijasta. Satamamaksu yöltä oli 18 euroa. Maksu oli painettu paperille, joten tanskan ymmärtämisestä ei ollut ongelmaa. Marcus tosin jutteli sujuvasti ruotsiksi satamavahdin kanssaa, mutta osa viestistä meni ohi. Palveluina saimme wc:n ja sähkön, ei peseytymismahdollisuutta. Saksalaiset lähtivät kymmeneltä ja me siirryimme puisen troolarin kyljelle. Vanhat kasarmirakennukset on otettu majoituskäyttöön. Vuoroalus toikin saarelle ison joukon matkaajia, jotka raahasivat pakaasejaan eri rakennuksiin. Aamupalan jälkeen teimme saarikierroksen. Ylhäällä mäellä oli sammakkolampi, mistä kuului voimakas kurnutus ja siellä olikin komeita konnia lemmenleikeissään. Oudon värinen koskelolintu ihmetytti meitä. Harmain kiviaidoin rajatut tontit ja puutarhat muodostivat harmonisen kokonaisuuden kalkkimaalattujen kivirakennusten kanssa. Tätä näkymää täydensivät voimakkaasti kukkivat ja tuoksuvat puut ja pensaat. Christiansö oli todella poikkeamisen väärtti saari. Sieltä olisi voinut ostaa kalaa matkaevääksi, mutta meillä on jääkaapissa vielä Raumalla valmistettua ruokaa.
Lähdimme seilaamaan Chrsitiansöstä klo 1300 kohti Bornholmin Svanekeä. Määränpää näkyi koko ajan ja avasimme vain rullukan täydeksi. Edellisellä legillä pimeänä ollut nopeusnäyttö TikTakissa oli taas päällä. Seilasimme viiden solmun nopeutta tuon 11,4 mailin matkan kahdessa tunnissa ja vartissa. Sadepilvet valuivat pitkin Bornholmin koillisrantaa ja niin rantauduimme taas sateen piiskatessa kasvoja. Pikkuhiljaa näihin kapeisiin sisäänajoihin tottuu. Päätimme syödä kananuudeliaterian näin iltapäivällä ja mennä syömään tanskalaiset smörrebrödit illalla. Satamakapteeni kävi kertomassa maksuautomaatista, jolla sisäänkirjautuminen sujui vaivatta. 150 Dkr sisälsi wc:n, suihkun, internetin ja sähkön. Suihkut tuntuivat autuaallisilta, emmehän olleet päässeet peseytymään kunnolla sitten Visbystä lähdön jälkeen. Nuorruimme taas kymmenen vuotta, kun ajoimme parran sängen pois. Kalle otti Skype-yhteyden Raumalle kotiin, Esi-Puandiin. Nea esitteli vastavalmistuneen kylpyhuoneen näköpuhelumahdollisuudella. Svanekessä oli joku huvitilaisuus illalla ja menimme katsastamaan sitä, mutta sali oli aivan täynnä, emmekä mahtuneet joukkoon. Näin sanoivat kaksi tupakalla olevaa tanskatarta. Pettymykseksemme emme myöskään löytäneet tanskalaista voileipää enää ilta yhdeksältä. Tarjolla oli vain kolmen ruokalajin illallista, tyydyimme paikallisiin oluisiin ja keskustakierrokseen jalan. Teimme kasvisversiot voileivistä veneellä ja katsoimme pc:ltä tähänastisen kuvasaldon. Menimme nukkumaan puoli kahdentoista maissa.