torstai 13. elokuuta 2009

GIBRALTARILLE

08la 08 09 Vilamourasta aamulähtö



Herätys gepsillä klo 0515. Suoritimme irrottautumisen ja ajoimme palauttamaan elämyskortin toimistoon. Sivutuulessa Jorma loppujen lopuksi hyppäsi laiturille ja me pyörimme hetken joessa. Ravintolassa ja Tivolin discossa oli vielä jengiä paljon ja Jorma löysi sieltä turvamiehen, joka lähti näyttämään paikkaa, jonne kortin voisi jättää. Hetken epäselvyyksien jälkeen Jorma pääsi kortista eroon ja nousi keulasta veneeseen.

Vilamoura (POR) 0550, log 2446
Olimme laskeneet matkaksi 95,3 mailia ja seilausajaksi 15 tuntia. Ennättäisimme juuri ennen pimeää Espanjan Cadiziin. Taas aamulla oli vähän tuulta, joka oli myötäistä. Purjeet täysillä auki ja 0700 viritimme spinnunpuomin harakan avuksi. Kippari syötti gepsiin reitin Cadiziin ja seurailimme ETAn kehittymistä. Yritämme huilia mahdollisimman paljon. Nea meni ensimmäisenä petiin 0715 ja Jorma seurasi 0730. Nea nousi vahtiin 0900 ja Kalle meni pitkäkseen 0920. Tuuli heikkeni niin paljon, ettei eteneminen sujunut, joten pistimme moottorin käyntiin 1200. Rullukka oli aukaistu liian nopeasti jarruttamatta löysäysköyttä ja se oli monessa sykkyrässä rullalaitteen alapuolella. Siitä tuli pitkällinen kahdenkymmenen minuutin askartelutuokio, kun selvitimme sen. Jouduimme laskemaan jenuan alas. Samalla havaitsimme toisen yläsakkeleista olevan aukeamassa. Vaihdoimme alkuperäisen Harken 6 sakkelin sen tilalle ja tämän heikomman pistimme alasakkeliksi, johon ei tule paljoakaan painetta. Nostimme purjeen lennossa ja saimme sen sisään 1220. Nautimme herkullisen hedelmälounaan koneajossa, kun tuulta oli vain 2 m/s. Kippari sai varsinaisen orgasmin, kun hän sai uuden elämänpisteen merikeijusta. Lintu on kuin jyrän alle jäänyt räystäspääsky. Kalle oli katsonut lintukirjasta, mitä uusia lintuja saattaisi tulla vielä vastaan ja merikeijuun tutustuttuaan se oli nyt todellakin helppo tunnistaa. Tämän valtamerilinnun siivet ovat tunnusomaiset ja varsinkin yläperän valkoinen neliskulmainen alue erottuu noenmustasta linnusta hyvin. Nea ihmetteli, mikä aviomiehelleen nyt tuli kun kuuli kiljunnan. Olimme iltapäivällä jo valmiit luopumaan Cadiziin menosta ja suuntasimme kauemmaksi itään. Selvittelimme mahdollisia satamia aamun sarastuksen jälkeen. Päädyimme Barbateen. Seurasimme kaikki auringon putoamista äärettömään valtamereen klo 2023. Tämän näytöksen jälkeen pojat vetäytyivät nukkumaan, ensin Jorma ja Kalle seurasi puolen tunnin kuluttua. Nea ajoi komeassa kuutamossa max 8,3 solmun vauhtia virran viedessä meitä kolmen solmun tuuppauksella.

09su 08 09 Määränpää vaihtuu yön jatkuessa.

Nealla oli, lupa herättää kippari kahdeltatoista, muttei onnistunut taskulampulla siinä ja hetken hänen tömisteltyään sitlooran seinää Jorma kömpi ylös, ulos ja vahtiin. Kalle nukkui kovin sikeästi ja kuorsasi niin, ettei Neakaan saanut nukuttua. Jatkuvat komennukset kyljen kääntämisestä eivät tuottaneet tulosta ja kun tuulikin oli tyyntynyt patisti Nea Kallen Jorman avuksi sitlooraan. Viimeisen tunnin aikana etenemä oli ollut vain kaksi mailia. Kippari teki ratkaisun ja käynnisti koneen 0150. otimme rullukan sisään tuulen ollessa vain 3 m/s. Jorma meni nukkumaan. Kalle ajoi kohti kaakkoa, automaattiohjaus ei toimi toivotulla tavalla ja niin käsiohjaus piti hyvinkin hereillä. Neljältä tuuli alkoi viritä ja 0420 sitä oli 4 m/s ja Kalle saattoi sammuttaa moottorin. Ohittaessamme seuraavan sataman Barbaten oli edelleen pimeää, joten kohde muuttui Tarifaksi. Gibraltarin salmesta tulevia laivoja alkoi olla paljon ja niiden valoja ihmetellessään, varsinkin kauimmaisten, kippari ymmärsi, etteivät ne olleetkaan laivoja, vaan siellä loistivat Afrikan rannan katuvalot. Matkaa sinne oli vain 7 mailia. Gastien herätys auringon noustessa ja kysymys seilataanko Tarifaan vai suoraan Gibraltarille, vastaus oli selvä: mennään perille saakka. 0645 otimme purjeet alas ja ajoimme moottorilla auringon nousuun kohti jyrkkäseinäistä Gibraltarin niemeä. Yllättävän pitkältä tuntui tämä loppusuora, joka oli täynnä tankkereita ja niitä tyhjentäviä pienempiä kylkiäisaluksia (tämä teoria on vielä selvittämättä). Ajoimme aallonmurtajasta sisään. Sille ollaan rakentamassa rakennuksia koko altaan mitalta. Nea huuteli VHF 71:llä satamatoimistoon ja saimme paikan ensimmäisessä laiturissa. Pakitimme rauhallisesti täysin tyynessä altaassa laituriin, missä satamapoika oli vastassa. Täällä ovat kiinnitysköydet vedettävissä laiturista. Ne olivat tavattoman likaiset ja muistin Simo-vainaalla olleen erityiset käsineet näitä tilanteita varten.

Gibraltar 0915, log 2604, matkaa kertyi peräti 158M (27,3h), Mh 320,5 8,2h

Siivosimme venettä ja yritimme hetken huilailla, vaikkemme olleetkaan kovin väsyneitä. Pojat lähtivät kauppaan Nean hakiessa pesutupaa. Pyykkimahdollisuus kuivui kasaan, kun pesula oli kiinni. Istahdimme rantakuppilaan läppäreiden kanssa, Nea sai kohtalaisen yhteyden nettiin, Kalle ei. Tuula tuli viiden maissa. Nyt meitä on koossa koko sy Princess Annan miehistö Thaimaan seilaukselta. Tutustuimme Gibraltariin kävellen. Vaikuttaa todella sotkuiselta, välittömästi ostoskadun jälkeen ryöppyi kaikki mahdollinen kadulle. Pienet liikkeet olivat kävelykadun ulkopuolella varsinaisia ryjäkasoja. Kävimme kiipeämässä mielenkiintoiset portaat asuinkerrostaloille. Näimme todellisen Gibraltarin, surkeaa asumista kuumassa ilmanalassa. Tämä se on eikä vierasvenesataman ympärille rakennettavaa luksusta. Löysimme lopulta ravintolan lähinnä laituriamme. Nukkumaan joskus kahden maissa.

2 kommenttia:

  1. Moi!
    Onnittelut! Olette selvinneet kunnialla isosta merestä.Edessänne uudet tuulet Välimerellä. Toivottavasti ne puhaltavat teille sopivasti, jotta Neakin ehtii nähdä vielä uusia rantoja.Ei näytä hääppöseltä tuo Gipraltarin asutus. Kauniita päiviä teille.

    Soili

    VastaaPoista
  2. Hei!
    Kiva, kun kippari voi toteuttaa profiilinsa tärkeitä asioita: purjehdusta, lintuja ja maailmanperintöä. Merikeijun näkeminen on bongailuintoa, toisin kuin pyykkäritipujen. Mutta maailmanluokan uutinen olisi, jos kertoisitte nähneenne Arctic Sea kelluntaa!
    Hyvää purjehdusta aurinkoiselle Välimerelle!

    T: Markku

    VastaaPoista