sunnuntai 30. elokuuta 2009

TORREVIEJASTA PURJEHDUSPYHÄTTÖÖN

Torreviejasta Alicanteen

Aamupalan ja suihkujen jälkeen menimme bunkrausreissulle Torreviejan keskustaan, siis toiselle puolelle ajoväylää. ToroToro SuperMerkado löytyi kahdella kysymisellä. Unohdimme taas ostaa hedelmiä. Levitteen suhteen olemme tehneet ratkaisun, olla ostamatta, sillä emmehän saisi sitä veneelle vailla kiehumispistettä. Sen sijan ostamme joka kerta pari pakettia juustoa. Kari esitti, että jos söisimme nopeasti burgerit ennen lähtöä. Juustopurilaisten tulo kesti puoli tuntia, joten se siitä nopeudesta. Karin lentolipun saimme tulostettua satamatoimistossa.

Torrevieja 1500 log 2935

Irtauduimme laiturista ja ajoimme aallonmurtajasta. Nostimme ison 1520 päästyämme merelle, rulukka aukesi kohta viiden minuutin kuluttua isosta. Hyvätuulinen purjehdus, tuulta 4-7m/s aluksi tiukasti vindeksineulassa, mutta saavutettuamme Isola de Tabarcan itätikun alkoi löysempi purjehdus kohti Alicantea. Tuuli vaan loppui ennen aikojaan ja niin jouduimme koneistamaan viimeisen tunnin. Isola de Tabarca näyttää erittäin mielenkiintoiselta saarelta. Sinne tehdään Alicantesta veneretkiä. Pienen sataman edessä oli useita veneitä ankkurissa. Olimme juuri ennen pimeää Alicanten satamassa. Ensimmäiseksi kiinnittyi huomio ylähäällä oleviin kahteen Telefonica VO 70-veneeseen. niiden kölibulppi on todella kapean varren nokassa. Ihmettelimme huoltorakennuksen katolta kuuluvaa melskettä. Samanaikaisesti nousi ainakin viisisataa lokkia katolta. Ajoimme huoltoaseman laituriin, missä edessämme oli kiinnitettynä VO 70 Puma.



Alicante 2030 Marina Deportiva del Puerto de Alicante

Toimistotyttö viileässä, suorastaan kylmässä (varmaankin 20 astetta) kysyi heti onko varattu paikkaa. Kun sanoin ei hän mutristi huuliaan, mutta löysi kuitenkin 12 metrisen paikan hintaan 102,58 euroa kahdelta yöltä. Ajoimme laituri L paikkaan 30. Täällä on aina satamapoika vastassa auttamassa laituriin kiinnittymisessä ja luonnollisesti katsomassa, ettemme kolhi muiden veneitä. Ajo ponttoonipaikkaan sujui hyvin



Marina Alicante L-30 2110 log 2964, 29M Mh 379,4 7 3,2h

Kaupungin keskustan korkeaa rakennuslinjaa jatkoi iltavalaistu vuori, joka antoi todella hienon kehyksen kaupunkitilalle. Söimme rapeapohjaiset pizzat ennen suihkuun menoa. Teimme pienen ensitutustumiskierroksen Alicanteen. Vaikutelma oli vahva, tämä on hieno kaupunki, siisteine katuineen. Paljon kaupunkikuvan eteen on varmaankin tehty juuri viimevuonna Volvo Ocean Race lähtösatamassa.

24ma 08 09 Alicantessa varustelua ja huoltoja

Normaalien aamutoimien jälkeen lähdimme etsimään Volvo huoltoa ja purjekorjaamoa vaijerin tekoa varten. Aamukymmeneltä kaupunki ei ollut vielä herännyt. Menimme uuden kerran satamatoimistoon kysymään ohjetta. Olimme kävelleet onnemme ohi jo ensimmäisen sadan metrin matkalla, vaellettuamme kaksi kilometriä. Hyvät olivat ohjeet. No tulipa nähtyä Alicantea ja käytyä tutustumassa kirkkoonkin. Volvo huolto on 16 kilometrin päässä Villajoyosassa. Uimarannalle menoreissulla Kalle osti Nautic liikkeestä öljynpoistopumpun ja merikortin Alicantesta Portbou´hin. Tämä yleiskortti sisältää Barcelonan ja Baleares saariston. Kävimme taas uimassa Välimeressä. Se ei tosin antanut pitkäksi aikaa helpotusta kovassa helteessä. Kävelimme satama-altaan toiselle puolelle venetarvikeliikkeeseen, mistä saisimme vaijerin. Liike oli kiinni vaikka kuinka kiersimme rakennusta. Kun seuraavatkin ovet olivat suljettuina ymmärsimme, että oli meneillään siesta. Kävimme tarkistamassa siestan pituuden TuristInfosta. Ympäripyöreä vastaus: noin kahdesta noin puoli kuuteen riippuen liikkeen koosta ja omistajista. Kari lähti veneelle ja Kalle jäi odottamaan siestan päättymistä. Kolmannesta liikkeestä löytyi öljysuodattimen avaamiseen tarvittava työkalu. Tutkamaston harusvaijerin saa huomenna yhdeltätoista. Vaihdoimme Volvoon öljyt ja öljysuodattimen (Mh 380,0). Emme sutanneet mitään öljyllä. Tosin lisätty öljymäärä 2 litraa ei pitänyt riittää kun öljytilavuus on 3,5 litraa. Kalle käy huomenna ostamassa 15W30 öljyä. Kävimme taas suihkuissa ennen Karin viimeiselle ehtoolliselle monoa. Söimme kävelykadulla pastat ja kuuntelimme musiikkiesityksiä. Kaikki ravintolat olivat tupaten täynnä vaikka oli maanantai ehtoo. Nukkumaan 2400, pistimme varmuuden vuoksi kaksi herätyskelloa soimaan, Kari omansa Suomen ajassa. Se olisi soinut 0545, tuntia liian aikaisin.

25ti 08 09 Kari ottaa lähtösuihkut laiturilla

Herätyskellot toimivat moitteettomasti ja Kari kiirehti banaanin syötyään suihkuun. Juuri kun hän oli saanut vaahdotettua päänsä loppui vesi. Kari kävi tarkistamassa tulisiko naisten puolella vettä. Ei tullut vettä, ei ollut eikä tullut naistakaan. Ei auttanut muu kuin kävellä laiturille pää vaahdossa ja ottaa letkusuihkun. Onneksi täällä tulee vesipostista lämmintä vettä. (Ylitalon Ekiltä loppui suihkuraha kesken ja joutui pyyhkeessä hakemaan rahaa veneeltään Waxholmissa. Nea ihmetteli sataman vauhdikasta menoa ja mainitsi pyyhkeessä hiippailevasta miehestä. Totesin vain yksioikoisesti, että sehän on Eki.) Kippari kävi saattamassa lähtevän gastin sataman portille klo 0900, jonne taksi tuli viidessä minuutissa.



Aloitin huoltopäivän tarkistamalla öljyn määrän, sitä oli yli täyttörajan. Sinne oli siis jäänyt vielä öljyä poistossa. Poistin vajaan litran verran. Seuraavaksi irrotin automaattiohjauksen ruorista ja lähdin selvittelemään sen kohtaloa. Samalla kävin noutamassa harusvaijerin, hinta 2,58€. Soitin Rauma Electronicsin Liipolalle ja kerroin laitteen ongelmasta, jota en ollut huomannut ennen reissulle lähtöä. Hetken kuluttua Raymarin laitteiden maahantuojan edustaja soitti ja keskustelimme voimayksikön takuukorjauksesta. Samalla kun menin maksamaan lisävuorokauden kyselin paikallista liikettä. Se oli seuraavan oven takana. Olin ottanut edellisen satamamaksukuitin mukaani helpottaakseni toimitusta. Uusi tyttö kertoi velottavansa minulta kaksi päivää kun en ollut maksanut eilisestä. Näytin maksun suuruutta ja totesin, että päivämäärät olivat virheelliset. Näin totesi hänkin. Kun sain lisäpäivästä laskun oli maksun suuruus 59,40 €. Ihmettelin tuota ja tyttö totesi, että edellinen virkailija oli tehnyt toisenkin virheen laskiessaan paikan hintaa. En kuitenkaan joutunut maksamaan tuosta virheestä. Nyt tuli siis satamamaksun ennätys, tosin paikka on 12 metrin veneille. Raymarinia toimittavassa Saltorin liikkeessä todettiin, että takuuhuoltoon pääsee aikaisintaan viikon päästä ja vasta sen jälkeen voi vain kuvitella milloin se on valmis. Onhan elokuu, kuuma kesälomakuukausi. Siitä tulikin mieleeni, että minäkin olen pitkällä lomalla ja kävelin läheiselle piitsille uimaan Välimeren lämpimään veteen. Lohjalta soitettiin ja sovimme, että hankin täältä uuden voimayksikön ja palautan yksikön palattuani ja katsotaan korvauskysymys sitten. Sovimme näin kumpaakin osapuolta tyydyttävän ratkaisun. Kävin uudelleen Saltorinissa kysymässä kokonaan uuden SPX-5 ruoripilotin hintaa. 1615€. Lisäksi myyjä kertoi, ettei Espanjan maahantuojalta löydy minulla olevan vanhan mallista voimayksikköä. Yritin soitella Suomeen, mutta aikaero teki tepposen, siellä olivat työt jo päättyneet. Jatkan asian selvittelyä huomenna. Kiinnitin harusvaijerin, jossa tarvitsin naapurin apua kun vaijeri oli sopivan tiukka, etten saanut sitä kiinnitettyä. Pienellä tuuppauksella sain sokan paikalleen. Vastavuoroisesti autoin hänet irti laiturista. Asensin takaisin myös automaattiohjuksen voimayksikön. Kello on yli yhdeksän, kun lopettelen tämän blogin kirjoittamista paidatta sitloorassa. Aurinko laski puoli tuntia sitten, lämpötila on siedettävä +26,9 astetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti