tiistai 11. elokuuta 2009

TUULI LÄHTEE PIITSIN KAUTTA

07pe 08 09 Piitsillä Lagosissa ja purjehdus Vilamouraan

Aamupäivää vietettiin veneen siivouksen merkeissä. Pojat pesivät ulkotilat ja flikat sisältä. Kävelimme piitsille hetkeksi ottamaan aurinkoa. Kaikki kävivät uimassa (lue kastautumassa) Atlantissa. Tuuli ja Nea kävivät ostamassa Tuulille bussilipun Lisboaan. Tuuli lähti kolmelta Immigrantista ja me valmistelimme lähdön kohti Vilamouraa, missä Jorma on ollut discossa alusvaatemuotinäytöksessä. Irti laiturista 1520 ja soitimme satamatoimistoon saadaksemme kevyenliikenteen sillan auki, se aukesikin klo 1530. Kiinnittyminen perätuuliseen odotuslaituriin ja kippari kävi palauttamassa elämyskortit ja sai 50 euroa takaisin. Ajoimme ulos Lagosista.

Lagos- 1542

1550 ulos aallonmurtajan aukosta ja jenni auki. Nea ajoi sivutuuliseen keliin. Söimme pehmytjuustoa kera vaalean leivän ja oliivien, huuhtelimme ne alas kylmällä Mateus Rosella. Lyhyt matka sujuu hyvin ilman mitään merkittävää, mitä nyt seuraamme tulipalon aiheuttamaa savunmuodostusta jossain vuorten takana.

Vilamoura, 2030 log 2446, matka 28M, Mh 312,3

Kippari ja Jorma kävivät maksamassa satamamaksun ja marssivat kauniimman virkailijattaren pakeille. Hän vahinko kyllä käännytti pojat miesmäisen tiukan tuntuisen virkasisarensa puoleen. Aivan rento ja asiallinen tämäkin oli. Ilmoitimme seuraavaksi satamaksi Cadizin Espanjassa. Satamamaksu 38,76€. Saimme laituripaikan laiturin päästä kylkikiinnityksestä. Tämä jos mikä on todellinen ökysatama. Veneet olivat isoakin isompia ja 95-prosenttisesti moottorijahteja, joissa ei ollut asukkaita. Niin oli iso myös sähköliitäntä voimavirtaliitännällä, joten jäimme vaatimattomasti virratta. Edes kolmen euron yhden tunnin internet-kortti ei toiminut. Mutta fasiliteetit olivat kerrassaan upeat. Söimme suihkujen jälkeen veneellä Jorman loihtimaa thai-ruokaa ja lähdimme puolelta öin vaeltamaan vellovaan turistimassaan. Vain muutama oli juovuksissa, mutta ihmettelimme väen paljoutta. Nukkumaan yhdeltä ja lähtö on aikaisin aamulla.