perjantai 7. toukokuuta 2010

TAAS COLONIN VANAVEDESSÄ

Viisi vai kuusi Päivää Vigossa

Olin siis viettänyt melkein viikon Vigossa. Siitä ajasta olin kylläkin pari päivää Santiago de Compostelassa. Eilinen päivä, keskiviikko, meni huilaillessa ja tehdessä reittisuunnitelmaa. Virkistyin huomattavasti, kun päätin lähteä huomenna jatkamaan matkaani seuraavien satamien kautta: Bayona, Portosin ja Camariñas, kohti La Coruñaa. Kieltämättä Bayona on vähän etelässä, mutta menen sinne katsomaan miltä keli merellä näyttää.

Paljottakaan en ehtinyt nyt Vigoon tutustua lisää, mutta siitä jää hyvä mieli ja muistikuva. Sataman henkilökunta ja ravintolan baarimikko (parhaiten ravistettu olutvaahto, joka vei espanjalaisen oluen karvaudenkin pois) ovat asiansa osaavia. Satamapäällikön kolme elettä osoittivat kunnon pr-toimintaa olevan Espanjassakin:
1) Hän antoi Immigrantille 20 metrin sormilaituripaikan (, josta kuvakin oli aiemmin) ja kertoi johtajan olleen jo aiemminkin huolestunut kun pienveneitä oli isojen paikalla. Lorenzo oli vain todennut, että tyhjinähän ne ovat ja nyt asiakkaalla on lyhyt matka ravintolaan ja suihkuun.
2)Olin menossa kaupungille, kun hän lähti kotiin autollaan. En ehtinyt liftata, kun hän jo pakitti luokseni ja kysyi minne olin matkalla. Sain kyydin keskustaan ja samalla opastuksen Vigon tavoista.
3)Keskiviikkoillalla Lorenzo tuli tervehtimään. Hän oli kuullut, että lähden aamulla ja kysyi haluanko nyt illalla maksaa viisi vuorokautta tai aamulla kuusi. Suoritin mielelläni satamamaksun jo illalla (5pv x 11,3 m x 2,60€/m/pv).




06to 05 2010 Vigosta Bayonaan

Vigo 1110 log 7226 Mh 827,4

Lähdin liikkeelle hyvin nukutun yön ja aamutoimien jälkeen kaikessa rauhassa. Otin laiturissa rullukan suojan pois, sillä näytti sen verran tuulevan ja joen suuntaisesti, että seilaus olisi mahdollista. Jouduin kuitenkin ajamaan koko kymmenen mailia moottorilla, sillä se tuulenvire kuihtui tykkänään. Päivän hallitsevaksi linnuksi tuli merimetso, vain muutama suula lenteli laiskasti. Väistelin rapumertoja nostelevien kalastajien veneitä pitkin matkaa. Lähestyessäni Bayonaa ihmettelin satulinnoitusta, jonka takana satama ja kaupunki lymyilivät.



Hammastus linnoituksen muureissa teki niistä tarunhohtoiset. Jo 900-luvulla paikalla on ollut puolustusrakennelma ja nykyiset ovat saaneet alkunsa vuoden 1337 kuninkaan käskystä. Marinero ajoi vauhdilla vastaan ja kun ilmoitin ensin tankkaavani, johdatti hän Immigrantin huoltoaseman laituriin 1340 ja auttoi kiinnittymisessä ja tankkauksessa. Tankkiin meni 50 litraa ja toinen mokoma kanistereihin. En muista ennen ostaneeni 100 litraa polttoainetta kerralla (117,92 €). Seuraavaksi merinero ohjasi minut ponttonilaituriin kylkikiinnitykseen, ulkokylki vasten viriävää pohjoistuulta. Hän ei ottanut kuuleviin korviinsa toivomustani sormiponttonipaikasta sisempänä ja niin joutui PaksuBertta (suurin leparini) jo vartin päästä tositoimiin kyljet lommollaan.

Bayona 1355 log 7238, 12M Mh 830,0 (2,6 / 2,6)

Satamatoimisto aukeaa vatsa neljältä, joten lähdin, syötyäni eilen valmistamaani spaghettinakkikeittoa, tutustumaan Baionan (näinkin se kirjoitetaan) ihmeisiin. Käveli Turist-infoon ja sain sieltä kartan ja muutaman vinkin mitä pitää nähdä. Bayona on todella vihreä kaupunkikokonaisuus. Kulkiessani kohti päänähtävyyttä mäelle katselin linnoutusta ja sillion lensi ritari perhosen muodossa tielleni.



Pitkään ritariperhosta kuvattuani maltoin kavuta lopun matkan. Korkealla mäen päällä seisoo Pyhitetty Kivineitsyt (Virxe da Rocha), jonka hartiakorkeudelle (15 metriä) pääsee nousemaan.



Barometrin mukaan oli vähän yli sadassa metrissä ja sieltä oli hyvät näkymät merelle ja yli kaupungin.



Bayonan vanha kaupunki on mielenkiintoinen kapeine katuineen, erkkeri kivirakennuksineen ja mikä lämmittävinttä, vanharaumalasine (lue: epäsäännöllisin) kortteleineen.



Näiltä kaduilta löysin merimieskapakan, jossa kippariKallen pahin vihollinen irvisteli mustan partansa takana. Kapakka oli kiinni, mutta päätin tulla hyydyttämään Olga neidin kiusaajan hymyn illalla.



Palatessani satamaan maksoin yhden päivän maksun Bayonan satamassa, 32,86 €. Olen pitänyt Vigon Marina Davila Sportia kalliina, mutta sen päivämaksu onkin vain 29,38 euroa ja hyvän kipparin alennuksella ainoastaan 24,48€ ja fasiliteetit olivat huippuluokkaa.

Marina Bayonaa käyttävät monet kun lähtevät ylittämään Atlanttia, suuntana Azorit tai Kanariansaaret. Samoin tietenkin tämä on ollut monelle Euroopan mantereelle saapumissatamana. Tuskin Cristoffer Kolumbus tiesi minne tuli, kun rantautui Bayonaan 1.3.1493 (51 vuotta Rauman privilegiokirjan jälkeen) ja kertoi löytäneensä uuden mantereen. Tämä (siis) Colonin rantautuminen Bayonaan näkyy täällä monella tavalla ja täällä on tietenkin Pintan replika (tehty vuonna 1993 – en tuhlannut ruutia siihen).



Ps. Kellon viisarit lähentelevät jo kahtatoista ja olen edelleen aivan rättiväsynyt. Nyt on niin, että saa mustaparta minun puolestani liehitellä Helgaa kaikessa rauhassa. Minä menen nukkumaan, toivon näkeväni unta Neasta ja lähden aamulla kohti uusia seikkaluja (lue: vasten pohjoistuulta).

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti