perjantai 11. joulukuuta 2009

IHANASSA PUERTO DE MOGANISSA

09ke 12 09 Puerto de Moganiin

Herätys 0900, aamupala ulkopöydällä, suihkut ja valmistelu seilaukseen. Kippari kävi palauttamassa elämysavaimen. Unohti kuitenkin vastakuitin veneelle ja niin tuli turha reissu. Sai hän kuitenkin satamatytön soittamaan Moganiin ja varmistettua paikan pienestä satamasta. Irrottauduimme laiturista 1059, ajoimme huoltoasemalle ja Kalle nousi laiturille palauttamaan avainta ja sai panttimaksun 20 € takaisin.

Puerto Rico 1107 log 5195 Mh 627,0

Ajoimme ulos aallonmurtajasta ja suuntasimme kulkumme kohti Puerto de Mogania. Matka oli niin lyhyt, ettemme aikoneetkaan purjehtia. Kaiken lisäksi tuulihan viriää täällä vasta yhden maissa iltapäivällä. Kiinnityimme Moganin selvityslaituriin ja kippari riensi ylös toimistoon. Iloinen isonkokoinen tyttö tervehti tutusti ja torjui tyrkyttämiäni dokumentteja. Sanoi, että hänellä on jo kaikki tarpeellinen. Talutti parvekkeelle ja näytti paikan aallonmurtajalaiturista. Menimme pakilla laituriin.

Puerto de Mogan 1207 5199 4M Mh 628,1 / 1,1h

Kiinnityimme sähköön, pesimme täkin ja peräpeilin (vähäisellä vedenpaineella) ja kippari joi rantautumisrommitotin, Iiro ja Sirkka kipparioluet. Kävimme syömässä herkulliset Pan con Ajot El Farossa. Koko ajan oli seurattavaa; sisään saapuvat veneet, Raumalla rakennettu keltainen sukellusvene, liitovarjo jne.

10to ja 11pe 12 09 Moganissa

Vietimme laiskanpulskeita päiviä Puerto de Moganissa, jonka kujat hurmasivat Aadelit tykkänään. Selvitin Iiron kanssa ison nostimen ongelman. Päällinen oli irtautunut ja krymppääntynyt mastoon menoaukossa eikä noussut toppiin saakka. Purimme päällistä ja huolittelimme köyden karhulangalla. Neljättä kertaa minulla oli käytössä Teemun ostama kuusikymmenvuotislahja, purjeen neulojan käsine. Nettiyhteys sataman langattomaan ei toimi, joten kävelin Le Maree englantilaiseen baariin, jossa on muuten tavattoman kaunis naistenhuone (sorry). Ensimmäisenä iltana Iiro meni tapansa mukaan aikaisin (2130) nukkumaan ja sisarukset kävivät läpi perhehistoriaansa. Iiro heräsi vielä yhdeltä sakemannipannun vihellykseen. Monet lämpimät terveiset lähtivät PeeVelille eli veli Pekalle. Perjantaina heräsimme toisenlaisessa ympäristössä, satamaan oli rakentunut markkinakylä.

Jouduimme(saimme) vaihtaa paikkaan 111 satamalahden toiselle puolelle melkein jazzlavan päähän. Paikka parani huomattavasti. Teen huomisaamuna toivomuksen tähän laituriin jouluksi. Satamahenkilöstö oli vähän tohkeissaan, kun en ollut ilmoittanut jatkavani täällä. He olivat jo luvanneet sen suuremmalle veneelle. Vesimatka ei ollut pitkä, mutta Iiron tekemän sienikeiton jälkeen saimme taas saapumisrommit.

Ja taas saapui yö Moganiin, huomenaamulla lähdemme takasin Las Palmasiin.