torstai 31. joulukuuta 2009

MYRSKYKEIJU

30ke 12 09 Puerto de Mogánista Teneriffan San Migueliin

Aamuhämärissä vielä mietin missähän vessassa sitä oikein tuli käytyä Puerto de Moganissa. Naistenhuoneessa miesten käyntikielto on ymmärrettävää.

Muttei olisi saanut mennä miestenhuoneeseenkaan.

Herätys 0600, nopea aamupala, plotterin käynnistäminen, sähkön irrotus laiturilta ja valmiina lähtemään liikkeelle. Mennessäni ruorin taakse otin kiinni plotterin suojakaaresta kääntäen samalla itse plotteria seurauksella, että se sammui. Käynnistäminen vei kaksikymmentä minuuttia. Viimein onnistuin, kun katkaisin kaikki virrat veneestä. Tehty reitti oli säilynyt, joten pääsimme matkaan pimeyteen.

Puerto de Mogán 0650 log 5299 Mh 643,0

Tuulta ei ollut, joten ei tarvinnut arpoa purjekertaa. Nea sai luvan siistittyä täkin mennä hetkeksi nukkumaan. Automaatti ohjasi kohti Teneriffaa. Tuuli virkosi pikkuhiljaa aamun valjetessa. Kalle pyysi karkkipussin ylösnousevalta Nealta. Pussiin oli kerääntynyt eksoottisten karkkien kokoelma, joita joitakin ei edes Ottilan sika olisi syönyt kiljumatta, vaikka perso olikin makealle. (Muistelmissani kerron kuinka kävi kun isäni ja toinen Erkki syöttivät sille kivellisiä luumuja). Vaikka kipparin periaatteena on olla heittämättä mitään Atlanttiin, niin nyt karkkeja plopsahteli yli laidan. Hetkessä kaksi delfiiniä ui paikalle vanaveteemme (0835). Olivatko ne voineet saada vihiä makupaloista? Portugalin rannikolla tapahtui samanlainen sattuma, kun Tuuli ruokki delfiinejä. Pääsimme ensimmäiseen tuuliputkeen Gran Canarian lounaiskulmassa (jos pyöreässä saaressa on kulmat). 0905 nostimme purjeet, isossa 1 reivi ja rullukka kolmosena (6m/s NE). Teneriffan ylpeys Teiden huippu näkyi pilvimassan yläpuolella tunnin ajan. Puolentoista tunnin päästä avasimme keulapurjeen kokonaan (4,6 m/s ENE). Riemupurjehdus oli päättymässä tuulen käännyttyä täysmyötäiseksi. 1215 jouduimme rullaamaan etupurjeen sisään ja käynnistämään moottorin. Samaan tapahtumaketjuun Nea bongasi keijun keulan edessä ja sitten kolmen metrin päässä kyljen vieressä. Saimme molemmat siitä selvän havainnon: valkoisen pyrstön tyven lisäksi sen siivissä olivat voimakkaat valkoiset raidat. Myrskykeiju se siinä ilahdutti meitä. Yhdeltä söimme pastaa jauhelihakastikkeella. 1315 havaitsi kippari oudon linnun kymmenen metrin päässä partaalta. Se muistutti suuresti vesipääskyä olemukseltaan. Yleisväritys oli harmaa, hopeanharmaa. Erityispiirteenä oli selvästi näkyvä musta silmän ympärys. Toinenkin lintu lähti lentoon veneen toiselta puolelta, kahlaajamainen lentotyyli. Kirjoistamme lähinnä tätä oli hopeatiira, mutta tämän linnun pää oli selvästi kahlaajan pieni, sirokaulainen pää. Isovesipääsky on liian kirjava tähän lintuun verrattuna. Määrittämättä jäi meidän oppaidemme kanssa. Tuuli kääntyi ensin vastaiseksi ja 1330 se puhalsi 9 m/s lännestä. Aallokko kasvoi nopeasti ja sitloorakin alkoi olla suolainen paikka. Plotteri sammui päivän aikana kaksi kertaa ajossa, mutta käynnistyi virtajohdon irrottamisella. Kippari luki läppäriltä Teneriffan satamat kirjoituksesta erityispiirteet San Miguelin satamasta: keskipoijut jätetään vasemmalle. Ajoimme sisään kuohuvasta aallonmurtaja-aukosta ja olimme valmiit kiinnittymään odotuslaituriin.

San Miguel, Tenerife 1700, log 5347 48M Mh 650,2 7,2h

Kuulimme vihellyksen ja marinero viittoili seuraamaan ja ajoi laiturivallilla golfkärryllään. Saimme paikan toisesta pistolaiturista. Mooring-köydet olivat lyhyet ja niljakkaan likaiset. Kaiken lisäksi ne jäivät ikävästi hankaamaan veneen kylkeä. Kippari sai kyydin kärryllä satamatoimistoon ja takaisin. Satamamaksu Marina San Miguelissa oli 21,67 € yhdeltä yöltä (sis. veden ja sähkön). Satama on rakentunut viimeisen viiden vuoden aikana ja suihkutilat olivat parhaat mitä tällä reissulla on kokenut, jopa käsisuihku oli käyttökuntoinen. Laattatyö oli suomalaiset vaatimukset täyttävää. Kun Kalle tätä kehui Nealle totesi hän, että siinä suihkussa missä hän kävi oli suihkuallas asennettu väärin, poistoreikä oli yläkulmassa ja siksi allas oli santainen. Söimme illalla toisen kerran lämmitettyä sienikeittoa. Kiitos Iirolle sienistä. Satamassa on maksullinen nettiyhteys, valitsimme 1h 2,50 €. Huomenna iltapäivällä lähdemme seilaamaan yön yli La Palmaan, jonne on matkaa 75 mailia.