torstai 10. syyskuuta 2009

NO NUEVO?

06su 09 09 Valenciasta Burrianaan

Kävin aamupalan ja suihkun jälkeen maksamassa lisäpäivät Valenciassa. Samainen marinero, joka tarjosi minulle golfkärry kyydin oli maksun vastaanottajana. Hän laski päiviä viisi, näytin kuittia (kaksi maksettu, joten) tres! Seinäkalenteri oli melkein puhki kun laskimme päiviä. Lopputulos: -Si, tres. Pyysin häntä soittamaan seuraavaan satamaan. Ihmettelin, kun espanjalaiset keskenään miettivät, onko Immigrant nuevo barco? (No nuevo, oli vastaus). Kiitin iloista miestä palveluista ja lähdin irrottautumaan aivan ihastuttavasta Valenciasta.

Valencia 1207 log 3067 Mh 389,6

Ajettuani ulos tästä isosta huviveneiden satama-altaasta suuntasin kulun kohti kauppasatamaa, mistä pitäisi olla yhteys Americas Cup -satamaan. Onneksi pistin plotterikartan riittävän suurelle ja totesin kuvauskeikan mahdottomaksi. Käännyin pois kaupallisesta satamasta ja päätin jättää arkkitehtuurikuvauksen seuraavaan kertaan. Nostin ison neljän metrin tuulessa ja toivoin sen vievän riittävästi eteenpäin. Hetken sain solmun myötävirran auttamana viiden solmun nopeuden. Se tuntuu oleva tällä matkalla nyt riittävä matkavauhti. Nopeus laski puolen tunnin kuluttua alle neljän solmun ja edessä oli kuitenkin vielä matkaa runsas 30 mailia (Raumalta Ämpärporiin), joten oli otettava taas Volvo avuksi. Purjeen laskussa löin pahasti polveni vinssiin – tähdet näkyivät silmissä, eikä muutenkaan mitenkään mieli iloissa. Kaiken lisäksi oli ainoana mahdollisuutena moottoriajo, jota edes automaattiohjaus ei pystynyt auttamaan. Olin tässä aallokossa sidottuna ruoriin. Odotan todellakin hetkeä, kun saan Barcelonassa (Jussin tuomana) asennettua uuden automaatin auttamaan ohjausta. Asetan suuret toiveet ja vaatimukset uudelle Raymarine-ruoripilotille - SPX-5lle! Toivottavasti se vastaa vaatimuksiani. Tämä yksinpurjehdus vailla teknistä apulaitetta on todella uuvuttavaa. Lähestyessäni Castellon satamaa, johon olin aikonut mennä, näin heti, että kyseessä oli öljynjalostamon sisäsatama ja ymmärsin aamuisen kysymyksen (Nuevo?). Avoimuus olisi ollut paikallaan, eikä vähättelevä naurahdus! Veneeni oli saanut riittävästi öljyä Malagan kaupallisessa satamassa styyrpurin kylkeen, joten en aikonut enää altistaa Immigrantia vastaavalle tahralle. Käännyin takaisin kolmen mailin päähän ja menin Burrianaan.

Burriana, Burriananova 1930 log 3105 38M. Mh 396,5 6,9h


Sain ensimmäistä kertaa käyttää käsiVHFää ja hyvin se toimi. Marineros ohjasi minut laituriin. Ajoin tällä kertaa keulan kohti laituria. Yhteistyö täydellistä. Palvelut löytyvät, paitsi internet, joka selviää vasta aamulla. Hinta 22,48. En uskonut enää löytyvän dokumenttia, jota en olsi esittänyt, tai jota ei oltaisi kysytty. Nyt kysyttiin veneen hallintakirjaa, veneen ohjaajan ajokorttia. Näytin kansainvälisen huviveneen kuljettajan pätevyyskirjan. Se tyydytti kysyjää. Luulen, että mikä tahansa virallisen näköinen paperi olisi käynyt. Soitin Nealleni saapuneeni satamaan. Keskustelu käytiin pitkälti skype-puhelinliittymän kautta. Suihkussa käynnin jälkeen soitin (käsiVHF) marinerokselle ja pyysin sähköliittymään adapteria. Löytyy aamulla! Lähdin metsästämään ruokapaikkaan. Katsoin ensin sataman kuppilat ja tein sen jälkeen kahden kilometrin vaelluksen mitäänsanomattomassa kaupungissa. Palasin sataman tarjontaan ja söin pizzanpalan, täytetyn leivän ja join oluen, kaikki hintaan 4€. Palattuani veneelleni uusi satamavahti kertoi, ettei adapteria löydy. Mutta viereisessä laiturissa on sopivan kokoinen sähköliittymä. Kysyin voinko kiinnittyä kyljittäin, niin kuin täällä muutamat näyttävät olevan. No! Irrotin Immigrantin ja ajoin pienempään laituriin, taas keula edellä. Poika otti keulaköydet ja antoi minulle sen niljaisen ja kädet rikkovan ankkuriköyden. Vetelin rauhallisesti, käsiäni säästäen, köyttä perään ja totesin sen olevan liian lyhyt. Laskin köyden veteen ja näytin haluavani kylkikiinnitykseen. Kerroin pojalle veneen pituuden eleven metros. -Si sanoi poika ja antoi viereisen köyden. Sama juttu. –Maas korta! (taas liian lyhyt). Perdon, sanoi poika. Sain kiinnittyä kyljittäin laituriin ja kytkettyä hintaan kuuluvan sähkön päälle. No internet.

-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti