torstai 3. syyskuuta 2009

PORT AMERICAS CUP TURVASATAMANA?

31ma 08 31 Elokuun viimeisenä Valenciaan



Aamu-uinnin jälkeen lähdin vaeltamaan pitkää hiekkarantaa, jolla väkeä riitti. Tein samalla reissulla ruokatavaratäydennyksen.

Gandia 1340 log 3039

Irtautuminen Gandian tiukassa satamassa ei ollut lainkaan niin tuskallinen kuin paikkaan tulo. Tarakkana nytkin sai olla, mutta sivutuli ei painanut viholkaisesti. Aallonmurtaja-aukosta ulosajo vaati voimakasta moottorin käyttöä. Tuuli oli noussut jo kymmeneen metriin sekunnissa. 1400 avasin rullukan melkein täytenä ja sammutin moottorin. Samanaikaisesti lähtenyt vene menee rannemmalla, viiden metrin vedessä suuremmassa aallokossa. Viideltä aurinko paistoi niin mukavasti, että päätin tasoittaa kehonosien väriä koko kehon aurinkohoidolla. Hyvä ratkaisu muuten, mutta tuuli nousi tunnissa kahteentoista metriin. Paita oli kaapattavissa ruorista irrottamatta. Aallokko iski takalanteelle heittäen vettä sitlooraan ja selkään. Paita kastui, mutta eivätpä housut kastuneet. Valencian kaupallisen sataman edessä oli seitsemän alusta redillä. Niitä väistellen rullasin etupurjeen sisään, samalla sain kaapattua housuni enkä joutunut ajamaan Valencian satamaan kompassineula paljaana. Aallokko oli rannan läheisyydessä rajua iskien kahdelta suunnalta. Edelläni mennyt pienempi vene oli suurissa vaikeuksissa, heillä oli selvästikin pienitehoinen moottori, jonka tehot eivät meinanneet riittää aallokon hallintaan. Aallonmurtaja-aukosta ajettuani astui satunnainen matkailija ajattelevaan rooliin ja kehotti kiinnittymään ponttonilaituriin, joka oli tuulen suuntaisesti ja menemään jalan selvittämään naapurisatamaan laituripaikan sijaintia. KippariKalle suostui ajatukseen eilinen laituriin meno muistissa. Laitoin leparit styyrpuurin kyljelle ja ajoin laituriin tuulen viuhuessa. Hyppäsin laiturille molemmat köydet käsissäni. Tuuli painoi alusta taaksepäin, etuköysi nopeasti pollarin taakse ja kauhunhetki, kun kiinnitys knaapissa ei pitänytkään, vaan minulla oli koko köysi käsissäni. Onneksi pääsin takasin alukseen ja sain kerättyä köydet ennen potkurin pyöritystä. Nyt kun kaiken huomioni vie tuo hallintalaite pääsee tällainenkin moka syntymään ensimmäistä kertaa purjehduksillani. Uusi kiinnittyminen sujui kommelluksitta. Luulin kiinnittyneeni Port Americas Cup – Valencian laituriin. Todellisuudessa olin Puerto de Valencia Yacht Harbourin Valencia Yaht Basen laiturissa kellon ollessa 1830



Lähdin kävelemään Real Club Nautico Valencian satamaan. Kohta jo satunnainen matkailijakin totesi, että Valencia taitaa olla suuri kaupunki, kun vierasvenesataman sisälläkin matkaa tulee 2,7 km yhteen suuntaan. Monen laiturikoukeron jälkeen löysin Clubi -rakennuksen ja sieltä marineroksen, joka lähti näyttämään minulle paikkaani. Tämän matkan teimme sähköautolla, sellaisella golfkärryllä. Sain valita sataman kahdesta tuulisimmasta paikasta paremman, lisäksi täältä on suihkuun matkaa viisisataa metriä. Kerroin Immigrantin olevan Americas Cup satamassa tuulensuojassa ja palaavani tuota pikaa veneelläni paikalleni. Marineros kysyi uudelleen missä on autoni? Kerroin todellakin olevani jalan. Itse sanoin hänelle, että satunnainen matkailija on liian varovainen ja vähän gonjo. Nyökättyään päätään tämä iloinen heppuli ajoi minut pääportille ja sanoi, että nähdään parin tunnin kuluttua.



Kävelin kilometrin ja totesin olevani satama-alueella väärällä puolella pienvenesataman aitaa. Palasin takaisin Club Nauticon pääportille ja sieltä jo tuttua reittiä veneelleni. Nyt katselin isoissa laitureissa olevia megapursia.



Seitsemän kilometrin tarkistusmatkan jälkeen hallittu irtautuminen pontonilaiturista ja ajo minulle osoitettuun tuuliseen paikkaan.

Valencia, Real Club Nautico Valencia 2030 log 3067 28M Mh 389,5 1,4h

Ajoin keulan vasten tuulta pitkästä aikaa keulakiinnitykseen. Toinen vedessä olevista kiinnitysköysistä tuli käteeni, se oli katkennut. Turvauduin seuraavan paikan köyteen. Selitin tämän naapuriveneen miehelle ja hän soitti marinerokselle, joka kävi toteamassa tilanteen ja totesi, että manjana tulee sukeltaja ja korjaa asian. Mietin kuinka mahtaa käydä tuon manjanan kanssa. huomenna tulee Nautic Motor Valencia vaihtamaan hallintalaiteen Immigranttiin. Olin ollut niin paikanhaun lumoissa, etten ollut kysynyt suihkusta ja muista fasiiliteeteista mitään. Otin siis laiturisuihkun ja söin eilisen spaghettikattilallisen loppuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti