lauantai 3. lokakuuta 2009

ANKKURIIN

01to 10 09 Gibraltarille?

Taas nukuin puoli kymmeneen, joka on entiselle Kallelle täysin käsittämätön suoritus. Sisäinen herätyskellon kun soi 0630. Stressitön mieli antaa hyvät unet. Aamupalan nautin ulkopöydässä, lämpötila kohosi pikkuhiljaa oli 25 asteen. Kirjoitin parin päivän tekstit ja olen taas ajan tasalla. Suihkussa käynnin jälkeen työstin blogisivut eteenpäin. Päivä painui yli puolen ja pikkuhiljaa oli lähdettävä Gibraltarille. Palautin kulkuläpyskän, josta minulta ei oltu pyydetty takuumaksua. Keli mli niin tyyni, etten pyytänyt marinerosta irrotusavuksi. Näin sain lähteä kaikessa rauhassa.

Estepona, 1320 log 3863 Mh 506,5



Otin vielä viimeiset kuvat Esteponan satamasta ja lähdin ajamaan kohti Gibraltarin nientä. Se näkyi utuisena kahdenkymmenen mailin päässä. Lueskelin edelleen Vene-lehteä ja vaihdoin hyvissä ajoin Espanjan kohteliaisuuslipun Englannin lippuun.



Vastatuuli oli noussut lähtöhetken kadesta viiteen metriin sekunnissa. Jo kaukaa näin vaahtopäät Espanjan ja Gibraltarin välisen notkelman paikkeilla. Tuuli nousi hetkessä yli kymmeneen metriin, kävi kovimmillaan 12 m/s. Aallokko jyrkkeni ja veneen nopeus laski hetkittäni kolmeen solmuun. Tällaisetko olivat terveiset Atlantilta? Vaiko vain Gibraltarin salmen metkuja? Tuulimittari mykistyi tässä vaiheessa. Taas oli paljon tankkereita ankkuroituna niemen ulkopuolelle ja sisälahteen, missä poikaset olivat isojen laivojen kyljillä. Ajoin sisälle aallonmurtajasta ja valmistelin rantautumista. Tuttuun varsin epäselvään ajo sujui vanhasta muistista. Kutsuin Queensway Quay Marinaa (tämän nimen lausumista Nea minulle eilen opetti).
Gibraltar, Qeensway Quay Marina ja Marina Bay 1800

Sain yhteyden, mutta vastaus oli tyrmäävä: Täynnä! Yritä Marina Bayta. Ajoin pohjoisen mailin ja huutelin Marina Bayta. Sama vastaus, täyttä on! Aja ankkuriin Espanjan puolelle. Löysin ankkuripaikan aallonmurtajan takaa. Siellä oli liki 20 venettä ennen Immigrantia. Ankkuroidun kuuden metrin veteen ja lämmitin eilistä pastaruokaa tarkkaillessani ankkurin pitävyyttä. Nyt sitä herkullista kastiketta on paidallanikin Ranskan kartan päällä.

Algecirasin lahti 1830 log 3889, 26M Mh 511,7 5,2h



Laitoin pallokuvion ankkuroinnin merkiksi eteen ja vaihdoin Espanjan lipun takasin kohteliaisuusviiriksi. Olinhan Algecirasin lahdella lentokoneiden nousukiihdytysalueella. Soittelin kotiin ja Nea yrittää varata minulle paikan seuraaville varustelupäiville ennen kuin Pensamot tuleva lauantaina 3.10.09. Englantilaisten marinerosten puhe oli niin koukeroista ja nopeaa, ettei siitä päässyt selvyyteen. Toista se oli Espanjassa kun olimme usein samalla lähtöviivalla kielellisesti. Ankkurointivalo päälle 2045. Kirjoittelin kahden päivän blogit kuntoon ja mietin parhaimmillaan pitääkö pistää ankkurivahtiherätys kolmen tunnin välein.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti