tiistai 6. lokakuuta 2009

TAAKSE JÄÄ VÄLIMERI


Taakse jäävät Välimeri ja Gibraltar. Atlanti kutsuu Immigrantia.



04su ja 05 ma 10 09 Gibraltarilta ankkurin kautta Rotaan

Heräsimme puoli kymmenen ja ryhdyimme aamupalan jälkeen veneen huoltohommiin. Moottoriöljyjen lämmetessä Martti ja Anja vinssasivat Kallen mastonhuippuun hakemaan temppuilevan tuulimittarin alas tarkastettavaksi. Martti vaihtoi moottoriöljyn, öljysuodattimen, polttoainesuodattimen, putsasi merivesisuodattimen ja aukaisi vedenerottimen. Selvisimme työstä melko siististi. Kello meni väkisin yli kahdentoista, joka oli laituripaikan jättöhetki. Anja kävi tinkaamassa lisäaikaa ja saimme tunnin armoaikaa. Miehet kävivät nopeasti suihkussa ja kippari maksoi satamamaksun kahdelta päivältä 39,64 puntaa (41,86€).

Gibraltar 1307 log 3891 Mh 513,4

Laiturista irtautuessamme havaitsimme, että tuulimittari näytti lukemia taas. Kippari oli laskenut mahdolliseksi Gibraltarin salmesta länteen päin läpiajoajan lähtöhetkeksi 1800. Ajoimme taas Algeciras Bayhin ankkuriin.

Algeciras Bay, Ankkuriin 1337 log 3893 2M Mh 513,9 0,5h



Anja valmisti pastaruoan ja Martti puhdisti lokianturin pikkunäkistä. Ruokailun jälkeen pidimme huilitauon ja uintihetken, jolla Pensamot puhdistuvat vesirajan ja peräsimen näkistä. Anja on varsinainen vesipeto. Ennen liikkeelle lähtöä kippari vinssattiin taas mastonhuippuun asentamaan tuulianturin. Kalle voiteli mastouran alas tullessaan.



Algeciras Bay, ankkurista 1750 log 3893 Mh 513,9

Nostimme isopurjeen ankkurissa ja irtauduimme ilman moottorin käynnistämistä. Seilasimme alkuun viiden ja hetken kuluttua neljän solmun vauhtia ensimmäiseen aikapisteeseemme, Algecirasin lahden niemenkärkeen, josta meidän pitäisi saada rannan tuntumasta myötävirta. Tuulimittari lopetti toimintansa yhdessä tuulenpuuskassa. Neljä delfiiniä ui 1820 jonkin matkan päässä veneestä. Anja sai tarkkoja ohjeita väistellä tankkereita ja hinaajia. Kello 1900, ennen niemenkärkeä, liekitteli kymmenen delfiiniä kanssamme. Martti kuvasi videonpätkän iloisista veijareista. Niemenkärjessä tuuli laantui ja jouduimme turvautumaan vastahuollettuun moottoriin, jossa ei ollut minkäänlaisia ilmaongelmia.



Mahdollisimman lähellä Espanjan rantaa ajaen pysyimme myötävirrassa. Välittömästi kun vene ajautui keskemmälle salmea nopeus tippui. Tänään ei tullut pimeyttä lainkaan, sillä upean auringonlaskun jälkeen taivaalla loisti täysikuu. Afrikan läheisyys oli käsin kosketeltavaa. Veden pinta vaihteli suuresti ja kovimmassa ristiaallokossa kuului kopsahdus sisältä yhdeksän maissa. Emme saaneet siitä ensin selvää, mutta kun Anja meni sisälle löysi hän lattialta lentokalan. Ihmettelimme tällaista kalastusta hetken, kuvasimme sen ja päästimme taksin lentoon.



Aloitimme vahtivuorot ja kipparilla oli ensimmäinen vuoro yhteen. Tuuli alkoi puhaltaa takaa ja Kalle aukaisi rullukan 2130 ja rakensi spinnun puomin avuksi. Puolelta öin tuuli loppui ja oli otettava moottori taas avuksi.



05ma 10 09 Rotaan

Meillä ei ole kiirettä, joten ajoimme 1700 kierroksella. Martti tuli vuoroon yhdeltä, Trafalgarin nimenkärkeen oli matkaa viitisen mailia. Anja nousi hetken kuluttua miehensä avuksi, molemmat vetelivät jumppakumeja pysyäkseen hereillä. Loistavassa kuutamossa kala-aluksia pääasiassa ulkomeren puolella. Rannalla välkähteli mielenkiintoisia valoja, jotka näyttivät maaston profiilin. mietimme niitä aamulla, olisivatko ne olleet tuulivoimaloiden huippuvaloja. Kippari heräsi 0530 ja seurasi helmin ohjailua ja kokeili samalla jumppanauhoja (mainiot hereillä pitäjät ja notkistajat). Aamulla oli laahuskalastusaluksia rannan puolella. Ajoimme Cadizin Rotan satamaan vähän yhdeksän jälkeen ja tankkasimme dieseliä 37,5 litraa.

Cadiz, Rota 0913 log 3967, 74M Mh 526,4 12,5h

Kippari kävi kirjautumassa sisään, kunhan Martti löysi passinsa (piikittelyä, kun mies on tarkkakin tarkempi). Saapumisrommien jälkeen miehet ottivat parin tunnin nokoset. Kävimme suihkussa ja ruokailun jälkeen menimme tutustumaan Rotaan. Näkemiemme ihmisten keski-ikä lähenteli seitsemää kymmentä. Kävimme ostamassa merikartan Madeiralle ja Kanariansaarille.



Keräsimme sitloorassa (lämpötila klo 17 oli 36 astetta) eri tahoilta saamamme ja hankkimamme säätiedot paperille: Heikkoa tuulta alkuun lounaasta, siis vastaan. Torstaina tuuli kääntyy luoteeseen tai pohjoiseen. Siltä pohjalta lähdemme huomenna kahden maissa iltapäivällä nousuveden aiheuttaman virran tasaantuessa seilaamaan kohti länttä. Matkaa meillä on Madeiralle 575 mailia.

_

2 kommenttia:

  1. Turvallista "ylitystä" Madeiralle! Toivottavasti tuulet suotuisat.

    Ja hiemanko olen kade tuosta lentokalakuvasta=)!

    Jussi

    VastaaPoista
  2. Hyvää matkaa!
    Pari hyvää ruokapaikkaa Funchalissa:
    Bon Fim , Rua de Sao Pedro 17
    O Jango , Rua de Santa Maria 166

    Timo o.

    VastaaPoista