perjantai 16. lokakuuta 2009

KONEELLA FUNCHALIIN

13ti 10 09 Porto Santosta Funchaliin

Aamupalan jälkeen kippari kävi maksamassa satamamaksun (kaksi yötä 60,69 euroa) ja ilmoittamassa tulliin lähdöstämme. Anja kävi uimassa, otimme nopeat suihkut ja olimme valmiit purjehtimaan, jopa spinnuttelemaan, kohti Madeiraa.

Porto Santo 1030, log 4539 Mh 544,9

Irtauduimme siististi sormipaikalta ja pyörähdimme kerran satama-altaassa tarkastaen veneet. Nostimme ison edelleen reivattuna ja avasimme rullukan. Saaren aiheuttaman virtauksen myötä pääsimme kymmenisen minuuttia mukavasti seilaamaan. Ulapalla oli tuulta kuitenkin vain 1,8 m/s, joten ei ollut muuta mahdollisuutta kuin käynnistää Volvo. Ihailimme tulivuoriperäisen saaren muotoja ja kuvittelimme näkevämme muinaisliskon kapuamassa merestä.



Matkanteko oli peräti yksitoikkoista. Madeiran pääsaari hahmottui pikkuhiljaa edessämme. Sen viertä ajaessamme lentokone laskeutui saaren kylkeen tehdylle kiitosillalle. Varmaan kivat näkymät lentokoneen ikkunapaikalta, kun kone kiitää pitkään laskeutuessaan saaren kuvetta ja sen rakennukset ovat aivan koneen siiven päässä.



Funchalin lahdella oli paljon veneitä ankkurissa, mm. Seili. Ajoimme kuitenkin toiveikkaina sataman aallonmurtajasta sisään, teimme käynnin satama-altaan perällä ja kiinnityimme kanadalaisen veneen kyljelle.

Madeira, Funchal 1800 log 4580 41M Mh 552,6 7,7h



Satamatoimisto ja tulli olivat kiinni, joten muodollisuudet jäävät huomisaamuun. Lähdimme tutustumaan Funchaliin ruokapaikan haku mielessämme. Rantabulevardilla söimme täyteleivät valkosipulivoilla (ei Martti). Ne olivat yllättävän täyttävät ja tyydyttivät ravintopuolen. Näin tuli tasapainotettua eilisen illan kalliin illallisen jälkeen ruokarahastoa. Kävelimme hetken keskeisiä katuja. Yleisvaikutelma oli erittäin siisti. Se johtui juuri näistä keskustan mosaiikkikivetyistä päällysteistä.

.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti