tiistai 27. huhtikuuta 2010

LEIXÕES

22to 04 2010 Figueira da Fozista Porton ulkosatamaan

Herätys 0600. Olimme päättäneet nauttia aamupalan kulussa, sillä täksi päiväksi on luvassa kevyttä tuulta. Niin nopean lähdön teimme, että kuin ajoin Immigrantin ulos pilttuusta oli toinen peräköysistä vielä kiinni laiturissa (Tommi, älä naura vaikka mieleesi tulikin yksi toinen kiinni ollut piuha).

Figueira da Foz 0633 log 7079, Mh 798,1

Janne järjesteli ajossa veneen köydet ja leparit kuntoon. Annoin hänelle nukkumavuoron aamupalan jälkeen, sillä hän surffannut netissä jahdaten lentolippuja kolmeen saakka ja löytänyt halvan reitin yhdellä välilaskulla Portosta Pariisin kautta Helsinkiin sunnuntaiksi. Kolmen tunnin päästä kymmeneltä herätin Jannen ajovuoroon, olimme edenneet 18 mailia 62 mailin matkasta. Tuuli oli pysynyt koko aamun heikkona ja se mitä puhalsi tuli edestä. Yhdeltä tein pastan ja siihen tomatti-sardilli-simpukkakastikkeen. Taisi tähän minun erikoiskastikkeeseen livahtaa taas liian paljon mustapippuria, kun Janne ei santsannut. Olen toisinaan vähän kohtuuton tuon mustapippurin kanssa. Nyt eivät sentään huulet palaneet. Shortsikeli taas, vain kuskilla piti olla paita päällä. Kello 1420 tuulta oli sen verran, että nostimme ison ylös ja saimme puoli solmua lisää nopeutta. Kymmene minuutin päästä seurasi jenua ison merkkiä ja niin pääsimme seilaamaan. Kohtalisen vaatimattomassa 4,5 metrin tuulessa Immigrant sai 5,7 solmun nopeuden. Seilasin koko ajan yli kymmenen astetta pankkiin, sillä pelkäsin tuulen kääntyvän luodepohjoiseen. Ennen kuutta se kääntyikin suoraan pohjoiseen, siis täysin tavoitesuuntaamme. Rullasimme vartin pyristelyn jälkeen etupurjeen ja ajoimme kohti öljyjalostamon piippuja. Menomatkalla jätin Matosinhosin sataman väliin, kun tiesin sen likaiseksi. Nyt Porton vanha keskusta maailmanperintökohteena kiinnosti niin paljon, että ajoimme tuohon teollisuus- ja öljysatamaan. Sitä paitsi olen aikeissa nostaa Immigrantin ylös keväthuoltoa varten jommassakummassa Pohjois-Espanjan satamista. Kalastusalukset tulivat ulos satama-altaasta juuri kuin laskimme isopurjeen.

Marina Porto Atlantico Leixões, Matosinhos, Porto. 1845. log 7145 / 68M. Mh 807,6 (12,25/9,5)

Huutelin VHFällä marinaa saamatta vastausta ja niin kiinnityimme aallonmurtajan viereiseen pitkään laituriin sormiponttoniin paikkaan E16. Kerran kiivettyäni portin vieressä olevan kaiteen yli totesi Janne löytäneensä molemmista päistä sähkökytkimen. Niin meni sekin pakollinen voimistelu pois muodista.



Pistimme veneen kuntoon, viritimme vihanneshöyrystinantenni ja totesimme sen toimivan. Soittelimme koteihin. Illan päätteeksi menimme paikallisen pursiseuran ravintolaan syömään iltapalaa. Laskimme palattuamme veneelle Jannelle tuulleen 1208 mailia kuuden viikon aikana. Se on hyvä mailimäärä miehen elämän toiseksi seilaukseksi. Ensimmäinen oli Rauma Bluesin jälkeinen selviämispurjehdus noin viisitoista vuotta sitten. Näitä miettien ja muistellen menimme nukkumaan kahden maissa.
_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti