perjantai 9. heinäkuuta 2010

ENGLANTIIN

06ti 07 2010 Englannin Doveriin

Herätys 0800, Kalle kävi suihkussa ja söimme aamupalan. Irrotimme veneen 0915 laiturista ja ajoimme varsinaisen sataman suulle. Valot paloivat punaisina ja jäimme muiden seitsemän veneen kanssa pyörimään kanavaan. Lokit ovat vallanneet terminaalirakennuksen ja toivottavat suttuisella tavalla veneilijät tervetulleiksi Boulogneen tai jättävät ikävän muistikuvan kaupungista, niin kuin nyt meille lähtiessämme.



Boulogne sur Mer 0935 log 8591 Mh 1034,8

Valot vaihtuivat vihreä-vihreä-valkoisiksi ja kaikki lähtivät liikkeelle, kuin olisi ollut kyseessä Le Manche-startti. Valmistauduimme purjeen nostoon ja takaamme lähti ohittamaan purjehduskouluvene myös valmiina nostamaan purjeensa. Hänen piti kuitenkin ohittaa meidät yläpuolelta ja sitten kääntyä nostoasemiin. Mitenkähän peräsimessä ollut kouluttaja tuon selvitti oppilailleen? Saimme ison ylös ja pääsimme ulos aallonmurtaja-altaasta ja kas kummaa kaikki muut suuntasivat eteläisille vesille. Tuuli oli takalanteella ja avasimme rullukan 1230 juuri kun tulimme liikennejakoalueelle. Tuuli väheni niin, että otimme rullukan sisään ja viikkasimme ison puomille välikaistaleella kello 1315. seurasimme AISista laivojen kulkua ja onnistuimme ylityksissä olemaan häiritsemättä yhtään laivaa. Menimme koko matkan kohtalaisessa sivumyötäisessä virrassa.



Kuvasin majakkalaiva Varnen. Se on ankkuroitu lounaaseen menevän jakokaistan keskelle varoittamaan matalikosta.



Tuuli pysyi koko ajan olemattomana ja niin jouduimme koneistamaan sitä pientä seilausýritystä lukuunottamatta yli Englannin kanaalin kapeimman kohdan. Kaksi ruokkia ja yksi etelänkiisla ilahduttivat meitä lähtemällä lentoon aivan venemme edestä.



Englannin valkoiset, korkeat kalkkikivikalliot näkyivät kaukaa. Nea otti yhteyttä kanavalla 80 Doverin satamaan ja saimme luvan ajaa satama-altaan poikki vierasvenesataman odotuslaituriin. Ajoimme ponttonilaituriin ja kiinnityttyämme menimme satamatoimistoon.

Dover, ENG (1515) 1415 Englannin aikaa, log 8620, 29M Mh 1040,5 (5,7 / 6,0)

Saimme pyyhkeitä siitä, kun emme olleet ottaneet heihin yhteyttä VHFällä (kanava 74). Missään ei tosin ollut mainintaa, että toimistoon pitäisi soittaa, eikä soitolle olisi ollut mitään syytäkään. Saimme kuitenkin paikan satama-altaassa. Odotellessamme söimme kanapihvit pastan kera.



1730 satamapoika tuli ilmoittamaan, että vesi on nyt tarpeeksi ylhäällä ja että he aukaisevat kääntösillan tuota pikaa. Valmistauduimme siirtoon. Edessämme olleen pienen katamaraanin miehistö teki samoin. Rouva irrotti keulaköyden ja seisoskeli laiturilla. Virta painoi veneen keulaa ulos laiturista, eikä kippari huomannut peräköyden olevan yhä lujasti kiinni. Rouva huomasi, mutta ei tehnyt asialle mitään. Siinä vaiheessa, kun kippari totesi asianlaidan, oli katti tiukasti kulmallaan laituria vasten. Mies antoi ensimmäisen huomautuksen vaimolleen, joka hädissään yritti avata peräköyttä turhaan. Mies ryntäsi hätiin, mutteivät solmut vaan auenneet. Seuraavaksi kippari ryntäsi kajuuttaan ja kaatoi veitsilaatikon lattialle ja löysi leipäveitsen, jolla nirhasi napanuoran poikki. Emme kuulleet mitä siinä sanailtiin, mutta rouva meni kävellen satama-altaalle ja repi hiuksiaan. Kippari lennätti leipäveitsen kaaressa kajuuttaan.

Nea teki kahdentoista kilometrin juoksulenkin ja totesi kaupungin olevan jopa hänen silmälleen kauhistus. Ruokapaikkojen tarjonta oli pelkkää fish and chipsiä tai etno take awayta. Käytyämme suihkussa ihmettelimme, kun tätä satamaa mainostetaan hintalaatusuhteeltaan etelä-Englannin parhaaksi. Kuinkahan kalliita laatuun nähden nuo muut satamat mahtavat olla, sillä rimaa ei voi enää alentaa laadussa. On ihan käsittämätöntä, miten tämä satama on voinut saada viisi kultaista ankkuria jossain satama-arvioinnissa – mikähän lienee maksimimäärä? 20? Olimme maksaneet kahdesta päivästä 44 £ (26,40 €/pv). Satamassa olevat paikalliset veneet olivat suurimmalta osalta aivan kelvottomassa kunnossa. Yhden syyn tähän keksimme olevan tuo talvinoston puutteen. Veneisiin ei tehdä keväthuoltoja. Lisäksi veneistä aika moni oli itsetehtyjä vanerirakenteisia ja niissä oli vesivauriot selvästi näkyvillä. Päätimme huomisen päivän varata Lontoolle, kun tässä Doverissa ei ole mitään nähtävää. Maksullinen netti toimi kohtalaisen hyvin satama-altaassa.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti