maanantai 26. heinäkuuta 2010

NELJÄS KERTA CUXHAVENISSA

23pe 07 2010 Helgolandista Cuxhaveniin

Aamukolmelta sadekuuro pyyhki Helgolandin ylitse. Muuten hyvin nukutun yön jälkeen herätys 0500. Onneksi sade loppui juuri kun ulostauduimme veneestä. Nopeat valmistelut tyynessä satamassa, plotteri käynnistyi viidessä minuutissa ja pääsimme irti laiturista.

Helgoland, GER 0533 Log 9052 Mh 1097,5

Irtautumisen jälkeen Nea sai luvan mennä huilailemaan. Sinnittelin yksin neljä tuntia hereillä, vaikka silmäluomet väkisinkin meinasivat mennä kiinni. Hyljehavainnot olivat ainoita elollisia ylityksen aikana. Hylkeitä näkyi kaikkiaan viisi, joista Neallekin osui kaksi läheltä nähtynä. Lähestyessämme Cuxhavenia vastaamme tuli kolme turistialusta, jotka veivät ihmisiä katsomaan hylkeitä. Yhtä väistäessäni ajauduin väylän laitaan ja takaa tuleva laiva ohitti tosi läheltä, ei kuitenkaan antanut mitään äänimerkkiä. Olimme ajoittaneet lähtömme niin, että saimme myötävirran ja se onnistui hyvin. Vielä Cuxhavenin SVC:n portilla oli kova virta sisämaahan päin.

Cuxhaven, GER 1101 Log 9087, 35M Mh 1103,7 (5,6/5,6)

Tyynessä ajoimme sormiponttoniin ranskalaisen nauticatin viereen. Vapaa paikka oli (D13) samassa laiturissa, missä viime kesäkuussa odottelimme Wilben ja Marcuksen kanssa tuulen tyyntymistä. Viritimme veneen satamakuntoon, emme pistäneet sähköä vielä tässä vaiheessa, kun tiesin sen vaativan maksukorttia. Sade alkoi melkein heti kun saimme veneen kuntoon.

Hetken nukkumisen jälkeen Nea lähti runsaan tunnin juoksulenkille. Samalla hän tutustui Cuxhaveniin ja löysi Liiterin (Lidlin) 600 metrin päästä satamasta. Nea naureskeli, että oli törmännyt monenmoisiin kieltomerkkeihin; yksi kielsi kävelyn, toinen kävelyn hattu päässä. Onneksi hän oli juosten ja lippis päässä, joten ne eivät koskeneet häntä.

Satamakapteeni tuli neljältä takaisin toimistoon ja kävin maksamassa satamamaksun 13 € ja sen lisäksi lunastin toimintakortin (suihku, sähkö ja vesi) kahdella kympillä, josta kymppi oli panttina. Otin myös 7 euron nettiliittymän vuorokaudeksi.

Kävimme siellä kuudensadan metrin päässä olevassa liiterissä ostamassa ruoka- ja juomatarpeet Kielin kanavan ajoon. Kävimme tekemässä vertailutestin lapskoussin merkeissä Segler-Vereinigung Cuxhavenin klubiravintolassa satamassamme. Kymmenen euron annos ei vetänyt alkuunkaan vertoja Rauman merikoulun lapskoussille, mutta kisaa tasaisesti marttojen reseptin kanssa ja hakkaa Amican. Oikeat tykötarpeet tässäkin annoksessa olivat silleineen, punajuurineen ja suolakurkkuineen. Mutta liha oli nötköttiä säilykepurkista. Se siitä sitten, täyteen kuitenkin tulimme. Join jälkiruoaksi kahvin rommilla ja Nea Baileysin.

Satamassa oli yllättävän väljää, vaikka purjehduskauden pitäisi olla täydessä käynnissä. Lisäksemme siellä oli yksi ruotsalainen, yksi ranskalainen ja muutama hollantilainen alus – loput olivat sakemanneja. Missäs kaikki suomalaisveneet ovat? Hollannin Den Helderissä oli yksi vene Suomen lippu perässä, mutta sen miehistö vaikutti puhuvan venäjää.



Purjehtijan raamattu (Reeds) mainitsee Brunsbüttelin olevan rauhaton, muttei tästä melupesästä kerro mitään varoitusta. Kuitenkin juuri sataman ulkopuolella oleva laiva käyttää koko ajan moottoria voimakkaasti ja se ääni tulee väkisinkin uniin. Tein pitkään yli puolen yön blogisivuja ja nukuin loppuyön erittäin huonosti laivan ja peräliplatuksen häiritsemänä. Illalla alkanut tuuli puhalsi yli 10 ms voimalla.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti