sunnuntai 18. heinäkuuta 2010

ENKHUIZENISTA DEN OEVERIIN

17la 07 2010 Enkhuizenista Den Oeveriin

Olimme päättäneet herätä aikaisin, joten laitoimme kellon soimaan 0830. Kävin suorittamassa satamamaksun 21,50 € ja ostin poletit pesukoneeseen 5€ ja kuivuriin 2,4€. Latasimme valkopyykin koneeseen ja menimme euron hyviin suihkuihin. Nautimme aamupalan koneen käydessä ja kävimme lataamassa pyykit kuivuriin.

Kymmeneltä lähdimme kaupunkikierrokselle pyykkien kuivauksen ajaksi. 18 000 asukkaan kaupunki on tiivis ja kanavien hallitsema. Vesi on keskustassa voimakkaana elementtinä, punatiili ja samaiset tiilikatot sekä kirkkaan lakkamaalatut ovet antoivat yhtenäisen vaikutelman.

Mitään uutta ihmeellistä emme kokeneet, Enkhuizen oli vakuuttanut meidät jo eilen illalla ja sen siisteys selittyi kun näimme usean asukkaan puunaavan julkisivujaan tarkkaan. Jopa räystäiden alapintoja pestiin ja lapset hankasivat maalattuja valurauta-aitoja kiiltosuihkeella. Sadekuuron jälkeen asukkailla oli kiire pyyhkiä pisarat pois pinnoilta. Naapurustossa näytti olevan kilpailu komeimmasta ikkuna-asetelmasta.

Sade ajoi meidät kahville kuppilaan. Palatessamme satamaan kannoin pyykkisäkin veneelle ja flikat menivät hakemaan vettä ja makeaa matkalle. Hain veneeltä tyhjän kaasupullon ja vaihdoin sen täyteen 33 euron hintaan. Vielä yritin houkutella Neaa Vattersportiin katsomaan purjehdusasusteita, sillä Mustonkin vaatteet olivat -25%. En onnistunut, kävin hakemassa jollashortsit itselleni, olisin mielelläni ostanut Nealle purjehdushousut.

Enkhuizen 1330 Log 8850 Mh 1 075,5

Irtauduimme tuulen puhaltaessa laiturista ja ajoimme ulos satamasta. Koko päiväksi oli luvassa kovaa myötätuulta, joten ajattelimme seilata pelkällä etuseilillä, joka aukesi seitsemän minuuttia lähtömme jälkeen (1340). Vauhtia piisasi aina 7,4 solmuun asti.

IJselmeerillä oli paljon veneitä suunnassa molempiin suuntiin, pilvimassat kertoivat päivän tuulisaldosta. Sadettakin oli odotettavissa.

Pelkällä etuseilillä meno oli alkuun mukavaa, tuulen ollessa alle yhdeksän metriä sekunnissa. Siskoksilla riitti edelleen juttua juoksemisesta ja muiden dieteistä.

Reivasimme etuseiliä 1440 tuulen kasvaessa11 m/s, nopeus ei kärsinyt, emmekä menettäneet etuamme samaan suuntaan purjehtivien kanssa. Tavoitimme niitä ja ohitimme pikkuhiljaa.

Vesi alkoi lentää yli laidan ja tyydyimme melko kevyeen lounaaseen – stroopwafeleihin eli hollantilaisiin siirappivohveleihin. Lyhyt (17M) ja nopea siirtyminen poikki Ijsselmeerin, jonka syvyys oli jopa 5 metriä sujui hyvin, vaikka alkoikin kylmettää.

Toinenkin perinnealus tuli vastaan järvenselällä. Rullasimme etuseilin sisään päästyämme Den Oeveriin johtavan väylän päähän 1610 ja ajoimme vartin verran Marina Den Oeverin odotuslaituriin. Kävin kysymässä satamatoimistosta paikkaa ja saimme sen ulkoaltaasta (satamamaksu 18,75€ + sähkö ja suihkut 4€). Sekä irtautuminen kuin myös perätolppien väliin ajo sujuivat hyvin, vaikka olikin 10 metrin sivutuuli.

Den Oever Log 8867, 17M Mh 1076,0 (0,5 / 2,86)

Joimme Tuulin kanssa saapumisMateukset (rommi on edelleenkin loppu aluksesta). Menimme syömään hassunkuriseen ravintolaan, De Dikke Briesiin, ja söimme hyvät Marco Polo pihvit. Kylmä tuuli ajoi meidät kajuuttaan ruokailun jälkeen.