torstai 15. heinäkuuta 2010

ROOMPOT

10la 07 2010 Oostendestä Roompotihi

Valmistelimme veneen lähtökuntoon ja kaadoin varakanisterin (25 litraa) tankkiin ennen lähtöä. Tuuli viuhui hetken juuri irtautuessamme ja jouduin käyttämään moottoria voimakkaasti kääntäessäni veneen satama-altaassa. Tuosta sain pienehkön huomautuksen.

Oostende, BEL 1045 Log 8684 Mh 1 052,9

Ajoimme ulos sataman portista vihreillä valoilla ja saimme ajaa rauhassa ulos aallonmurtajasta. Nostimme purjeet kello 1110. Seilasimme hetken moottoriavusteista ja pääsimme seilaamaan 1135, jolloin seisautimme moottorin, tuulta 4,0 – 1,9 m/s. Yhden pohjoistikun kierrosta tuli vähän epäselvyyttä. Jouduin hetkellisesti käyttämään moottoria välttääksemme 1,9 metrin kiven. Sen jälkeen pääsimme jatkamaan purjehdusta kohti koillista. Tuuli väheni taas 1240, otimme rullukan sisään ja käynnistimme moottorin sekä nostimme mustan kolmion ylös. Belgiassa ja Hollannissa saa isot sakot, ellei käytä merkkikuvioita. Jotkut käyttävät moottoriajossa kolmiota ilman purjeitakin. Pilvimassat vaihtelivat, tuuli virisi taas 1530 ja otimme purjeet käyttöön (log 8714, SOG 6,2 kn).

Lähestyimme Roompotia ja laskimme purjeet 1812. Nea soitti Roompotsluisin sulkuvahdille ja kysyi voimmeko yöpyä sulun odotuslaiturissa. Vastaus oli tylyn kielteinen, mutta sulutus käykin ympäri vuorokauden (eli Reedsin tiedot eivät pitäneet paikkaansa). Totesimme lähtevämme kolmen jälkeen. Odotuslaiturissa oli kolme venettä pysyvän näköisesti. Odotellessamme sulkuun pääsyä näin siiviltään voimakaskuvioisen mustavalkoisen kahlaajan lentävän aallonmurtajan yli. Uusi elämänpinna: avosetti.

Valot vaihtuivat 1830 ja edessämme ollut poliisivene irtautui ja lähti liikkeelle voimakkaasti. Se kääntyi poikittain satama-altaaseen ja aiheutti melkoisen aallokon ajaessaan pois. Kolme venettä ajoi sulkuun, yksi kolmirunko vaihteli kanavan puolelta toiselle, eivätkä osanneet kiinnittyä. Se aiheutti turhaa odotusta. Varsinainen sulutus kesti vain 10 minuuttia (1840-50) ja korkeuseroa oli noin 20 cm.

Päästyämme sulutuksesta havaitsimme tälläkin puolella olevan kolme venettä odotuslaiturissa. Ajoimme punavihrein ja keltaisin poijuin merkittyä väylää laakealla selällä voimakkaassa sivuvirrassa.

Tämä Roompotin satamalahti oli varsin järvimaiseman luontoinen. Kiinnityimme kyljittäin uloimpaan laituriin ja kävimme suorittamassa satamamaksun (23,18€).

Roompot NED 1925Log 8730, 46M 1 058,1 (5,2 / 8,7)

Luvatut luksussuihkut eivät täyttäneet täysin odotuksia. Naisten puolella oli isä pesemässä kahta pikkupoikaa voimakkaasti komennellen. Valmistin jauhelihakastikkeen ja nautimme sen spagetin kera. Menimme nukkumaan 2300, laitoimme vekkarin soimaan 0300.