perjantai 23. heinäkuuta 2010

HELGOLANDIIN

21ke 07 2010 Helgolandiin

Kalle heräsi kello nolla viisi naapurin sitloorassa soivaan kelloon ja herätti Neankin turhaan. Siitä aamupäivä sai tummanharmaan sävyn.

Herätys 0600, pukeutuminen, veneen valmistelut (Plotteri käynnistyi minuutissa) ja irti laiturista 0628.

Borkum 0628 Log 8974 Mh 1095,3



Ajoimme varovasti ulos terästolppien välistä. Syväys riitti mainiosti, olihan nousuvesi melkein ylimmillään. Päästyämme kaivetusta uomasta Ems-joelle nostimme ison (0650) ja sammutimme moottorin. Tuulta oli reippaat seitsemän metriä sivusta.



Kahden tunnin päästä pääsimme Ems-joelta Pohjanmerelle ja jiippasimme. Samalla avasimme rullukan kolmoseksi (0850, log 8988, SOG 6,4 m/s). Nea pääsi nukkumaan. Tuulta riitti yli puolen päivän, avasimme yhdeltä rullukan täydeksi. Myötävirta auttoi meitä kolmeen saakka.

Tuuli loppui kolmen jälkeen ja jouduimme turvautumaan moottorivoimaan, 1520 kone päälle, rullukka sisään, kun iso jäi ylös nostimme kolmion merkiksi siitä. Ruokana uunissa lämmitetyt jauhelihapihvit kera pastan. Söimme 1530-1540. Kärpäsiä ja perhosia tuli päivän mittaan valtavasti alukseemme. Runsaan tunnin kuluttua tuuli tuli taas kehiin, tällä kertaa lännestä ja pääsimme seilaamaan hyvää vauhtia. Saksalainen rannikkovartioston alus seurasi läheltä kun operoimme isopurjeen kanssa. He poistuivat pettyneinä, kun emme laskeneetkaan purjetta, vaan purimme reivin. Lähtivät sen verran voimallisesti kiihdyttämään, että iso alus lähetti vaivaksemme valtaisan aallon, joka vei vaivalla kehitetyn viiden solmun nopeuden. Olisivat taatusti tulleet tekemään ratsian, jos olisimme laskeneet purjeet.



Saimme trimmattua purjeet täysin balanssiin ja kerrankin Immigrant meni suoraan pysyen kurssissaan pitkän aikaa ilman jokahetkistä ohjaamista. Vihdoin 1708 saavutimme liikennejakoalueen päätepisteen poijun 19 ja saatoimme kääntää keulan kohti pohjoista. Tälle Saksan edustan liikennejakoalueelle ei passaa eksyä, sillä saattaa saada 1000 euron sakon, kertoo Reeds. Tosin sieltä tuli muutama purjevene. Vauhti kiihtyi vaikka jouduimme melkein täyskryssiin. Tuulta oli kahdeksan metriä sekunnissa ja seilasimme kolmosjenuaa muistuttavalla rullalla, SOG oli parhaimmillaan 8,4 kn ja virtakin painoi meitä koilliseen.

Tuntia ennen Helgolandia alkoi sade, joka piiskasi voimakkaasti meitä. Näkyvyys heikkeni, emmekä nähneet 60 metriä korkeaa Helgolandia ennen kun olimme vajaan viiden mailin päässä tästä verovapaasta saaresta. Tuuli voimistui ja nousi hetkeksi kymmenen metriin. Tervetuliaiskomitean kokoonpano oli yksi suula, yksi pyöriäinen ja viisi etelänkiislaa. Laskimme purjeet 1915 hyvän purjehduspäivän päätteeksi ja ajoimme sisään satamaan. Toisesta altaasta löytyi hurja määrä veneitä kylkikiinnityksessä.



Helgoland GER 1945 Log 9052 /8M Mh 1 097,5 (2,2 / 13,24)

Hetken arpomisen jälkeen ajoimme uuden saksalaisveneen kyljelle. Vastaanottava mies oli todella hermostunut saksalainen insinöörityyppi ja määräsi kiinnittäytymisoperaation upseerin raivolla. Emme juurikaan ymmärtäneet hänen puheestaan. Olimme seitsemäntenä veneenä kyljittäin. Keitimme tuloteet ja vietimme hiljaiseloa kajuutassa, emmekä lähteneet pomppimaan vielä kaikkien veneiden yli rantaan. Kippari nuukahti jo yhdeksältä ja Nea sai komennettua hänet nukkumaan petiin kymmeneltä, hän jäi itse lukemaan.


Jennille meni onnittelut vaikkakin veljensä vietikeskuksen kautta. Vaihtaessani noita kännykän liittymiä olen kadottanut suuren osan puhelinluettelostani.
_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti