sunnuntai 18. heinäkuuta 2010

TUULI TULI JA TUULI TULI

15to 07 2010 Tuuli tuli ja tuuli tuli (ei tautologiaa)

Heräsimme kelloon 0830 ja lähdimme lautalla yhdeksän jälkeen kaupunkiin. Rientäessämme ruokakauppaan (ei voi sanoa lähikauppaan, kun se oli kilometrin päässä keskusasemalta) Nean sisko Tuuli soitti ja kertoi istahtaneensa juuri Amsterdamin lentokentällä junaan. Olimme suorittaneet ostokset ja viiden minuutin päässä keskusrautatieasemalta, kun Tuuli soitti olevansa Amsterdamissa. Iloinen jälleennäkeminen sovitun kioskin kohdalla. Flikat kävivät täydentämässä ostoksia virvoitusjuomilla ja oletetulla kaakaolla, joka myöhemmin osoittautui vanukkaaksi (vla).

Olihan tuulta ollut jo alkuviikolla, mutta Tuuli toi jatkuvan kovan tuulen tullessaan. Hän tuli Suomen helteitä (noin 30 astetta puolitoista viikkoa) pakoon ja onnistui siinä hyvin. Urakoin blogeja oikein hartiavoimin ja sain tilanteen lähes ajan tasalle vihdoinkin. Vietimme muutenkin päivän sadetta pidellen veneellä odotellen tuulen vähenemistä. Sellaista oli luvassa illaksi ja Ijn siltakin avataan vasta 18 jälkeen (suljettuna 16-18). Kippari teki jauhelihakastikkeen pastalle, söimme sen iltapäivällä.

Amsterdam, Sixhaven 1718 Log 8817 Mh 1072,5

Ajoimme ulos Sixhavenin ahtaasta satamasta ja suuntasimme Ijn sululle ja sillalle. Olimme sululla 1758 ja sen 20 sentin sulutus sujui hyvin. Odotimme hetken sillan aukeamista ja ajoimme siitä läpi 1822. Kuvasin Amsterdamin puolustusjärjestelmään kuuluvan maailmanperintökohteen majakan Durgerdamin saapuessamme Markermeerille. Avasimme keulapurjeen majakan jälkeen ja seilasimme varsin epämukavalta haisevassa lietevedessä kohti Volendamia.

Jo kaukaa näkyi seuraava majakka Marken, joka sijaitsi Volendamin eteläpuolella. Ajoimme satama-altaaseen ja ihmettelimme odotuslaiturin irrallista paikkaa (siitä ei siis ollut yhteyttä maihin). Yritimme soittaa annettuun kanavaan, muttei VHF-puhelin suostunut ottamaan kanavaa 33 käyttöön – se olikin jonkin paikallisen marinefoonin kanava. Ajoimme laiturien väliin tyynessä kelissä ja saimme sataman puhelinnumeron ystävälliseltä mieheltä, joka oli veneellään. Nea soitti toimistoon ja saimme paikan D24. Ajoimme siihen, sinisten teräksisten perätolppien väliin. Kävin suorittamassa satamamaksun 23 euroa ja sain suihkukortin.

Volendam 2115 Log 8833, 16M Mh 1074,4 ( 1,9 / 4,0)

Marina Volendam on täysin uusi ja se oli vielä osin kehittymässä. Erittäin suuri ja suureellinen satama tästä kehittyy. Sataman lisäksi alueella on valtaisa lomakylä kauppoineen.

Nautimme iltapalan veneellä ja menimme nukkumaan.