tiistai 30. syyskuuta 2014

CORSICALLE

26pe – 28su 09 2014 Eteenpäin Palamósta Loki: 26pe 09 Palamós ESP 1358 – 28su 09 2014 Calvi, Corsica FRA 1938
26pe 09 2014 Kohti Ranskan Porquerollesiä
Nukuimme yhdeksään ja teimme kaikessa rauhassa toimistotöitä, eli olimme yhteydessä ulkomaailmaan nettien välityksellä. Täällä Palamósissa on hyvä wifi-yhteys. Kävin yhden maissa maksamassa 55 euron satamamaksun lyhyestä yöstä ja toimistotytöt keskustelivat keskenään, että pitäisi veloittaa kahdesta, kun on venähtänyt yli kahdentoista. Toinen katsoi paperistaan, että olimme satamassa vasta yhdeltätoista yöllä, niin kuin hän sen ilmaisi. Kiitin kohteliaasti, vaikkeivät he sitä ymmärtäneetkään, että ymmärsin heidän keskustelunsa. Olimme ajoittaneet ulosajon kahteen ja se onnistui täydellisesti tankkauksen jälkeen (52,84 litraa dieseliä hintaan 69,57€). Nostimme isopurjeen satama-altaassa ja avasimme etupurjeen kolmoselle heti aallonmurtajan jälkeen. Kallistusta oli yli kolmekymmentä astetta, joten teimme ykkösreivin. Mikki naureskeli, kun olin tähän saakka seilaillut täydellä tai kakkosreivillä. Kallistus väheni jonkin verran. Kaiken lisäksi oli sekavaa aallokkoa, joka vei enemmän sivulle kuin eteenpäin. Kryssikulma oli tavattoman suuri, seuraavaksi haimme tuntumaa rannan läheisyydestä, missä paikalliset tuntuivat viihtyvän (moottoriavusteisesti), siellä aallokko olikin yllättäen vähäisempää voimaltaan.
Ohitimme San Sebastianin niemenkärjen, jonka olin ottanut yhdeksi reittipisteeksi. Siitä eteenpäinkin aallokko oli niin raskasta, että kolmen tunnin taistelun jälkeen otimme rullukan sisään ja koneen avuksi. Näin etenimme hetken kohti oikeaa suuntaa määränpäätä, Ranskan Ile du Parquerrollesia kohti. Niin tuskaista eteneminen oli, että otin uuden kerran reittimuutoksen puheeksi; suoraan Corsicalle, jonne oli matkaa 250 mailia. Se sopi Mikille ja niin päätös oli tehty. Molemmat olivat sitä mieltä, että mieluummin seilaten kaksi vuorokautta kuin moottorikiusaamista puolitoista. Juuri pimeän tullessa , kellon ollessa 1955 skuuttasimme seilit vetoasentoon kohti itäkoillista. Puoli kymmenen maissa tuuli loppui ja niin jouduimme turvautumaan Volvoon. Upea tähtitaivas antoi meille mielenkiintoista tutkittavaa, onneksi Mikillä on tähtikirja mukana, joten ensi yönä pyrimme löytämään tähtitaivaan runsaudesta mahdollisimman monta tähtikuviota. Nyt jo löytyivät Otavan ja Pohjantähden lisäksi Gassiopeya, Orion ja sen vyö sekä viikate, seulaset ja monta muuta. Planeetoista kuunsiprin lisäksi oli näkyvissä Jupiter. Näytin Mikille planktonit ja hän jäi niitä tarkkailemaa uutena kokemuksena, kun menin hetken huilille. Olemme jo ottaneet vuoronukunnan ohjelmaan. 27la 09 2014 Nyt siis kohti Corsicaa
Puolenyön jälkeen keksin kuvata planktontiivistelmän vanavedestämme jäähdytysputken syöttämänä taskulampun valossa. Yhdeltä yöllä tuulta oli taas riittävästi, joten nostin ison ja avasin rullukan. Viiden solmun vauhdilla Immigrant eteni kohti Corsicaa, jonne tässä vaiheessa oli matkaa 212 mailia. Yön selkä meni tarkkaillessa laivaliikennettä, suurin alus oli 850 jalkaa pitkä ja 100 jalkaa leveä risteilijä, ja vaikka se sivuutti meidät kolmen mailin päästä, oli se pelottavan lähellä. Auringon noustessa kaksi delfiiniä ui veneen keulan editse yhtä rauhallisesti kuin mitä Immigrant liikkui ja kävivät vielä kertaalleen tarkistamassa aluksen majesteetillisin liikkein. Jännitin ennättääkö nouseva aurinko riittävän ylös, jotta se antaisi lataavat säteensä BimiiniAurinkopaneelille, muttei niin käynyt ja jouduin käynnistämään moottorin tunniksi akkujännitteen nostamiseksi. Ensimmäisenä vuorokautena olemme edenneet 120 mailia, pääosin seilaten (moottori 8,5 h).
Tein elämäni ensimmäisen risoton: Mediterranean Risotto Italy con TunaSimpukka mustin Olivein. Ja tätä on vielä illaksikin.
Valitettavasti Välimeri näyttää taas koko pyöreän horisontin matkalta tyyneytensä, joten joudumme etenemään konevoimin, Mikki lukee kirjaa Yleinen suhteellisuusteoria A:sta B:hen ohjaamisen lomassa ja minä kirjoitan kerrankin blogia kaikessa rauhassa kajuutassa, kun minulla on vahti kannella. Kaikki seilausmahdollisuudet käytämme hyväksemme. 1800 näimme valaan, joka suihkutteli muutaman kerran iloisesti vettä komeana patsaana ylös. Sen ympärillä uiskenteli parvi delfiinejä. Riittävän lähellä niitä emme olleet, jotta olisi saanut valokuvan. Puoli kahdeksan maissa aurinko painui horisontin taa ja nosti samalla tuulta, joten pääsin seilaamaan melkein aallottomassa vedessä. Tämän herkuttelun jälkeen alkoikin 14 tunnin moottoriajo.
28su 09 2014 Corsica näkyviin
Tuuli kääntyi yön aikana vastaiseksi ja nostatti aallokon, jota vastaan jouduimme rynkyttämään. Ajoimme kolmen tunnin vahtivuoroja. Koiravahdin lopulla 0650 aurinko nousi Corsican takana ja saari piirtyi korkeana horisonttiin, vaikka matkaa sille oli 60 mailia. Hainevän mallinen korkea huippu, Monte Cinto, on 2706 metriä korkea.
Saimme ajaa moottorilla ja seilata pitkään ennen kuin Corsica tuli uudelleen näkyviin. Tankkasimme yhdeksältä aamulla varakanisterin, 25 litraa, polttoainetankkiin. Puolenpäivän jälkeen nostimme ison Volvon avuksi. Puhelinkenttä löytyi yllättävän kaukana rannasta, jonne oli matkaa 35 mailia. Hermoja rauhoittava tapahtuma kello 1235, kun Volvo vaikeni 71 ajomailin jälkeen.
Laskimme purjeet 1750 tuulen taas moinattua ja käännyttyä takalanteelle. Corsican luoteiskulmassa olevan Calvin sataman olen valinnut, sillä Golfe de Porton ym. maailmanperintöalue on lähinnä sitä.
Saavuimme Calviin viimeisillä valoilla. Kuvasimme La Revallatan majakan ja puolustusmuurin sisälle rakentuneen Citadellen historialliset korttelit mielenkiintoisessa valaistuksessa. Yritimme huudella whfllä satamaa ennen sen sulkeutumista, muttemme saaneet vastausta. Valitsimme paikkamme vapaasti päälaiturin pohjoispuolelta kahden purjeveneen väliin. Ranskalaismiehet eivät heilauttaneet eväänsäkään auttaakseen (niin kuin me kaksinpurjehtijat olisimme sitä tarvinneet) tai edes tervehtiäkseen. Tämä åpuoli on selvästi meille megajahdeille. Näin totesimme, kun meidän iso kolminapainen sähkökaapelimme oli pari napaa liian vaatimaton.
Loki: 26pe 09 Palamós SPA 1400 – 28su 09 2014 Calvi, Corsica FRA 1938, matka 270 nM, aika 79,6 tuntia josta moottori käynnissä 29,1 h.>

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti