torstai 21. joulukuuta 2017

NAVEGANDO POR LAS ISLAS CANARIAS NOWIEMBRE 2017 CON DON MASI LOPPUosat 2/3

24pe 11 2017 Teneriffan maailmanperintökohteet TEIDE ja LA LAGUNA
Aamulla menimme Satamatoimistoon ja hoidettuamme sisäänkirjautumisen tuttu tyttö aiemmilta käynneiltä soitti autovuokraamo Anaga Rent a Cariin (40,29€ ), jonne me marssimme. Saimme taas Seat Ibizan, joka oli kuin tuliterä. Lähdimme kohti ensimmäistä maailmanperintökohdetta Teideä. Tavoitteena oli kivuta hissin jälkeen Teiden huipulle. Ajaessamme näimme ensin runsaan kilometrin koreudesta itä-kaakossa olevan naapurisaaren Gran Canarian, jonne linnuntietä oli matkaa 50nM siis noin 90 km.
Söimme pikkukylän baarissa kelvottoman ateria. Sen laatu johtui ehkä siitä, kun tarjoilijapoika näki Barca reppuni. Seuraavaksi näimme lännen taivaanrannassa siintelevän La Gomeran noin 50 kilometrin päässä.
TEIDEN KANSALLISPUISTO TENERIFE Maailmanperintöä bongareille (s.63): Puisto sijaitsee Teneriffan saarella ja siellä on Teide-Picon kerrostulivuori, joka on Espanjan korkein vuori eli 3 718 metriä. Vuori nousee 7 500 metriä merenpohjasta ja se on maailman kolmanneksi korkein vulkaaninen rakennelma. Paikan visuaalinen anti on sitäkin näyttävämpi, sillä ilmasto muuttuu kaiken aikaa ja lisäksi ”pilvien meri” hämmentää katselijaa. Teide on näyte geologisista prosesseista, jotka näyttävät valtamerien saarten evoluutiota.
Teidelle tultuamme kävimme ensin Maailmanperintökeskuksessa, joka oli remontissa. Seuraavaksi ajoimme hissiasemalle ja saimme katkerasi kuulla, että on liikaa tuulta, eikä edes hisseillä pääse ylätasanteelle 2800 metriin, saati sitten emme pääse vaeltamaan huipulle. Joimme kahvit kuppilassa ja ihailimme Teiden maisemaa. National Park Teide on liitetty UNESCON maailmanperintöluetteloon vuonna 2007. Teiden Kansallispuisto on perustettu jo vuonna 1954 ja pinta-alaltaan se on 190 neliökilometriä.
Ajoimme mielenkiintoisissa maisemissa, mm. ohi observatorioiden, Teideltä pohjoiseen. Suunatana oli Teneriffan tinen maailmanperintökohdetta San Cristóbal de La Lagunaa, josta löysimme maksullisen parkkialueen. Maailmanperintöä bongareille: San Cristóbal de La Lagunassa on kaksi keskusta: alkuperäinen yläkaupunki, jossa ei ole asemakaavaa, sekä alakaupunki – ensimmäinen filosofisten periaatteiden mukaan suunniteltu ideaalinen kaupunkialue. Alakaupungin leveillä kaduilla ja avarilla aukioilla sijaitsee useita hienoja kirkkoja ja yksityisiä rakennuksia 1500-1700-luvulta.
San Cristóbal de La Laguna on liitetty UNESCOn maailmanperintöluetteloon vuonna 1999. Käytimme melkoisesti aikaa, kun Masi kuvasi kiitosvideon esitettäväksi Satakunnan Suomi 100 Juhlaseminaarissa, missä minulle myönnetään Satakunnan aluesuunnittelumitali. Samalla seurasimme La Lagunan sonnustautumista Black Fridayn juhlatunnelmaan, soittajat olivat jo melkoisen juhlavassa kunnossa oluen voimin
Viedessämme autossa olevat varusteet ja lämpimät vaellusvaatteet veneelle paras maamerkkimme oli upeasti valaistu oopperatalo, joka mereltäkin nähtynä oli komea. Nyt ajoimme kuitenkin teitä ja katuja, sille käännyttyämme, puolitoista tuntia etsien oikeaa reittiä vierasvenesatamaan. Ajauduimme pakostakin matkustajasatamaan ja teollisuusalueelle, jotka olivat nykyisten EU-määräysten mukaisesti vahvasti suoja-aidattuina suljettuja. Emme olleet ainoita eksyneitä, jos se nyt jotakin lieventää. Jännittäviä tilanteita ja väkinäisiä oikaisuja liikennesääntöjä halveksuen yhteistuumin kartanlukijan kanssa. Ajauduimme käytännöllisesti katsoen naispoliisin syliin – onneksi hän ei sakottanut meitä. Saatuamme auton parkkiin vierasvenesataman aidan taakse löysimme jalanmentävän aukon aidassa ja veimme kamat Immigranttiin. Nyt päätimme varmuuden vuoksi viedä auto lähelle vuokraamoa, jottemme menetä aamulla aikaa tähän SatamaKortteliRalliin. Teimme samat erheet uudelleen – reitittäminen oli täys mahdottomuus. Parkkiruudun löysimme melko läheltä Ibizan palautuspaikkaa. Menimme PikkuPariisksi nimeämälleni ravintolakadulle, jolla nyt oli mukavaa vilskettä. ”Calvadokset” joimme kävelykadun baarissa, kaupunki on yllättäen sulkeutumassa.