sunnuntai 12. lokakuuta 2014

VOLVO OCEAN RACE STARTTI ALICANTE

11la 10 2014 Alicante VOR lähtö ja siirtymä Cartagenaan
Laiturillakin olimme aitiopaikoilla starttipäivän tapahtumissa. Tätähän varten olimme vetäneet nonstoppina saarikierroksen Välimerellä.
Lähtöaamupäivä on meneillään ja olimme, Mikin kanssa, seuraamassa juhlallisuuksia. Naisten vene sai eniten huomiota ja niin mekin parkkeerasimme sen kyljelle. Taas on väärän kisan paita päällä. Onneksi on VOR lippis.
Saattajilla oli monenlaisia ilmeitä, pojan äiti oli lähdössä pitkälle seilaukselle eikä tädin syli täysin tyydyttänyt eron vaikeutta. Jouduin poistumaan WHF kauppaan ennen miehistöjen esittelyjä, joten naisistosta ei ole ryhmäkuvaa.
Irtauduimme omalta laituripaikalta 1200 ja siirryimme Alicanten lahdelle seuraamaan starttia. Monenlaisin pelein olivat ihmiset lähteneet saattamaan VOR65 veneitä maailman merille.
Kaksi miehistönjäsentä auttaa isopurjeen yläpään juoksua purjetta nostettaessa. Onneksi niitä nostoja ei tässä kisassa ole montaakaan. Mitenkähän reivaaminen?
Rauman Purjehdusseuran lippu liehui ylväästi etustaagissa satojen saattajaveneiden nähtävänä.
Luonnillisesti pyrkimys oli starttihetkellä olla parhaimmilla paikoilla. Aika lailla oli järjestäjillä vaikeuksia pitää innokkaita VOR faneja sallitun veteen piirretyn viivan takana. Paikoillaan pysyminen edellytti alati tarkkaavaisuutta ja kerran naapuri moottoriveneen kuski unohti tämän olutta juodessaan ja tuli kolkuttamaan Immigrantin kylkeä.
VIP katsomoon sentään emme menneet. Meillä oli paikka aivan heidän jälkeensä ja kuulimme hyvin naapurialuksen kommentaattorin selostuksen startin kulusta.
Kello 1400 tapahtui lähtö. Yksi änki eteemme linjan väärälle puolelle. Sininen Vestas otti selvän varaslähdön ja joutui palaamaan takaisin viivalle. Parhaan lähtökiihdytyksen ottivat Brunel ja SCA veneellään naisisto.
Brunel on yksi tämän kisan ehdottomista ennakkosuosikeista. Minun arvaukseni loppusijoituksista on seuraava: pistän Brunelin ykköseksi vaikka KELA meinasikin tehdä minusta väkisin spanjalaisen. Tasaisen vastuksen sille antaa punaisella Maphre´llä seilaava espanjalaismiehistö. AbuDabilla ja trukkifirmalla on rahaa käytettävissään ja ottavat seuraavat sijat. Alvimedica käy taistoa ensi alkuun naisiston SCAn kanssa, mutta voittaa heidät jälkipään taistossa voimien perusteella. Tässä lähdössä varastaneelle Vestasille veikkaan viimeistä sijaa keskeyttäneenä, pettivätkö hermot vai laitteet (sitä en kerro ja äsken saamani tiedon mukaan ensimmäisen päivän purjehduksen sijoitukset ovat melkein täysin vastaisessa järjestyksessä).
Rauhatonta liikehtimistä sillä välin, kun veneet kävivät kiertämässä kauempana olevia kääntöpoijuja. Katsomon linja valahti pahasti kesken kahden lähtökierroksen.
Alicante tarjoaa yleisölle mahtavan lahden, jolla näinkin suurilla veneillä voidaan seilata yleisön silmien edessä.
Brunel hallitsi melko hyvin satamalahden tapahtumia. Vielä tässä kuvassa naisisto on hyvin mukana, mutta raskaiden purjeiden käsittely oli selvästikin hidasta ja niin he putosivat käännös käännökseltä ja seilasivat varastaneen Vestasin kanssa jälkijunaan.
Ehkä tämä espanjalaisalus selkeällä värityksellään ja nimellään miellyttää minua eniten. Nimihän on kuin minun AinaVapaaSeilaukseni eli vapaa mapeista.
ESSILOR, Medilaser ja Bellus saivat hyvin näkyvyyttä Volvo Ocean Race 2014-15 starttitapahtumassa.
Alicanten lahdelta veneet lähtivät tasaisin välein kohti Cape Townia.
Mielenkiintoisen lisän tähän lähtötapahtumaan antoivat sadat saattajaveneet ja helikopterit. Emme ennättäneet tässä aivan aitopaikalle lähdettyämme vähän myöhään ajamaan kuuden solmun vauhtia etelään. VO765 veneet kryssivät 12,5 solmun nopeudella melko vähäisessä tuulessa. Aallokkoa lahdella pääsi
Aglaia oli suurin saattoveneistä. Tämä 217 jalkainen vene ohitti meidät yöllä Ibizan paikkeilla kun olimme tulossa Alicanteen. Sen 83 metriä korkea masto halkoi matalalla roikkuvia pilviä. Onneksi suurin osa saattoveneistä kääntyi takaisin Alicanteen tai niin kuin Aglaia ilmeisesti Palmaan. Kelit olivat taas sekalaisia, pääsimme seilaamaan muutaman tunnin Alicanten jälkeen. Toisen purjeennoston jälkeen käännyttyämme länteen, Cartagenaan ja saimme melkoisen ukkosmyräkän niskaamme. Tulimme Cartagenan satamaan 0230 ja taas kiittelin, että oli plotteri käytettävissä, niin paljon oli valoja kaupungin rannalla. Vaikka tämä olikin minulle nyt jo viides kerta kun tulen tähän satamaan, niin yöllä sen hahmottaminen on todella vaikeaa. Loki: 11la10 ´14 Alicante 1200, log 4263 . VOR startti 1400 – Saattoveneenä 1445 – Cartagena 12su10 ´14 0230, log 4328 / 65nM

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti