keskiviikko 24. helmikuuta 2010

HIIHTOHELLESEILAUS

23ti 02 2010 Delfiinejä katsomaan ulkomerelle

Normaalien aamutoimien lisäksi veneen sisätilojen kuivausta. Makuupatjoja ulos ja täydellinen tuuletus kajuutassa. Ulkoilman suhteellinen kosteus lähestyy sataa ja se aiheuttaa märkyyttä kajuutassa. Eilen seurasimme saksalaisen koulutusveneen tapahtumia. Onnistuneen rantautumisen (yhdeksännellä kerralla) vuoksi poksahti kuoharipullo, vaikka gastit olivatkin harmaita, jollei suorastaan vihreitä kasvoiltaan. Illalla puhe alkoi saada rentoutta ja jopa naurahduksia kuului muuten niin totisten saksalaisten suusta. Liebfraumilch teki tehtäväänsä ja nyt aamulla yksi gasteista oli etukannella ottamassa tasoittavat takakannet. Jos tuo sanonta ei aukea, eikä ole tuttu, niin kannattaa tutustua youtubessa Ismo Leikolan juttuun: Lukeminen. Koululiikuntakin oli hyvä. Valmistelimme Immigrantin purjehduskuntoon samalla kun naapuri lähti pitkine peräköysineen, joita vedettiin hartaasti veneeseen.

Puerto de Mogán 1020 log 5628 Mh 670,8

Ajaessamme satama-altaasta kippari ilmoitti Maria Teresalle, että seilaamme ulos ja palaamme takaisin paikallemme. Nostimme ison täytenä, sillä tuulta oli vain 3,5 m/s. Autohelmi otti taas oman aikansa ennen kun suostui pitämään annetun suunnan. Uusi iloisen vihreä kakkosreiviköysi istuu mainiosti ja piristää purjetta. Aukaisimme rullukan ja seilailimme 4 solmun vauhtia kaakkoon. Tarkoituksena oli nähdä delfiinejä. Teemu bongasi yhden mustan selkäevän. Tämä yksinäinen yksilö ei innostunut leikkimään kanssamme. Nea päätteli hitaasta uintivauhdista evän kuuluvan haille. Päätimme kuitenkin puhua delfiinistä. Aurinko paistoi tosi kuumasti ja suojakertoimet olivat tarpeen.

Naiset valtasivat aurinkokannen, Teemun suosiessa lukemista ja kippari takakannella oloa. Ei vainen, normaali kahdentoista lukeminen tuli vain kysymykseen samalla kun nautimme sämpyläpäivällisen. Käännyimme 1350 27 (Lat 39,199 / Lon 015 39,999) takaisin tähän asti eteläisimmässä pisteessä tällä seilausmatkalla. Paluumatkalla (1440) Kalle kaarsi lähemmäksi lintuparvea tunnistaakseen paremmin kyseiset liitäjät. Varmaankin olen aieminkin nähnyt yleisen liitäjän, mutta nyt elämänpisteeksi voin merkitä myös Keltanokkaliitäjän. Niitä oli kahdessa parvessa 8 + 30 yksilöä. Lähimpää lentäneen linnun keltaisen nokan musta kärkikin erottui. Pakitimme takasin paikallemme ponttonilaituriin paikkaan no 125.

Puerto de Mogán 1630 log 5651, 23 nM Mh 3,8 / 6,16

Suolan takia emme joutuneet pesemään täkkiä, mutta mooring-köyden liejut pesimme. Naapuriveneeksi tuli vuokravene, jossa oli ranskalaisia. Lähtevät myöhään illalla Gomeralle. Meillehän se sopii, sillä saksalaisveneen palloleparit nitisevät ikävästi. Viime yö oli niin tyyni, ettei ollut haittaa laituriarkun natinastakaan. Nyt saattaa tulla vielä rauhallisempi yö. Kiirehdimme Bar Faroon seuraamaan auringonlaskua. Pilvi oli tiellä, joten täydellistä ison hehkupallon pulahtamista emme nähneet. Teemu yllätti valkosipuliystävyydellään. Muut söivät pan con ajot ja papas arrugadas, Nea valjun tortillan espanjalaiseen tapaan.

Palasimme Le Mareen kautta veneelle. Kajuutan valtaa varmaankin melkoinen ajon tuoksu aamuun mannessä. Jutustelua melkein kahteentoista, otin yhden iltamonisteen, muiden tyytyessä limuun.