tiistai 2. joulukuuta 2014

VEIRASESINE

01MA 12 2014 Teneriffalta Gran Canarialle
Heräsin kuudelta ollakseni valoisaan aikaan Gran Canarian Las Palmasissa. Ilmoitin VHFllä marineroille lähteväni ja he tulivat noutamaan avaimen. Sain panttina olleen kymppini ja he auttoivat minut matkaan. Keräsin kansivarustelun pois ja nostin jo satama-altaassa isopurjeen, jätin ykkösreivin siihen. Ajoin ohi satamalaiturin työmaan ja silloin kuului ikävä ratlatus ja moottori meinasi pysähtyä. Vilkaisin perään ja totesin ajaneeni joko verkontotkoon tai satamatyömaata rajanneeseen lippusiimaan, jossa oli jotain puuta. Työmiehetkin ilmeisesti kuulivat tuon äänen ja seurasivat tilanteen kehittymistä. Otin kierrokset pois ja laskin peräportaan ja revin suurimman osan muovikaistaleesta pois. Varovasti pistin vedon moottoriin ja kuulin siellä olevan vielä jotain. Olin ajamassa vasten tuulta isopurje skuutattuna keskelle. Pistin pakin päälle ja pakitin iso ylhäällä kymmenisen metriä ja vierasesine luovutti otteensa. Olivat sataman rakentajat ihmeissään suomalaisveneen pakituksesta isopurjeella. Niin me finlandeset.
Tuuli vaihteli suuresti, rannan tuntumassa oli reippaasti viuhunaa ja sitten se loppui kokonaan. Olin jo ottamassa ison alas kun taas sain kunnon tuulen, joka hetkessä vaihtoi suuntansa. Parin tunnin pelaamisen jälkeen tuuli vakiintui ja puhalsi alkuun 7 m/s, kunnes puolen päivän maissa se kasvoi ja oli parhaimmillaan (pahimmillaan) yli 11 m/s. Onneksi se puhalsi sivulta.
Aallot olivat huomattavan suuret, mietin kylläkin niiden olleen samaa luokkaa kuin Madeiralta tullessa, nyt vaan niiden tarkkailu ja arviointi oli paljon helpompaa sivuaallokossa. Pärskeet roiskahtelivat sitlooraan ja piti pistää täyspuku päälle. Sama, jossa esiinnyimme Halmeen siskosten kanssa Hotel Quinta do Lordessa.
Gran Canarian Las Palmasiin oli Teneriffan Santa Cruzista matkaa 53 mailia ja olin laskenut siihen menevän 10 tuntia. Loistavassa kelissä seilausmatkan keskinopeus nousi seitsemään solmuun ja olin hyvissä ajoin kiinnittymässä Marina Las Palmasin reseption ponttoniin jo varttia vaille neljä. Jouduin satamassa ensin väistelemään kaupalliseen satamaan tulevaa suurta laivaa, jolla oli huima nopeus ohjailun säilyttämiseksi. Tuulisessa vierasvenesatamassa ensin saamani paikka olikin varattu, mutta seuraavasta laiturista löytyi paikka K40, johon peruutin mallikkaasti. Kun vedin sikahanskat (merikotkien talviruokinnassa 1973-1985 käyttämäni rouhekintaat) käteeni totesi marinero homman olevan praktikoitunutta. Loki: Marina Santa Cruz, 0709 irti laiturista, iso ylös, vierasesine, 0730 ulos satama-altaasta, 0745 rullukka auki, reivin purku, rullukka kolmoseksi, 1515 laivan väistö Puerto Las Palmasissa, 1545 Marina Las Palmas, reseption ponttooni, sataman kirjautumismuodollisuudet, hinta23,85 €/ 2 yötä, 1700 Laituripaikalle K40. Log 58nM, moottoritunnit 2,8, tuuli max yli 11 m/s, keskinopeus 7 kn, max 9,1kn

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti