keskiviikko 20. toukokuuta 2015

VASTAKOHTAISUUDET

16la 05 2015 Caleta del Sebosta Lanzaroten Marina Rubiconiin
Olimme odotelleet päivän tuulen vähenemistä ja aivan Windgurun ennusteen mukaan se tapahtui yhdeltä. Meillä oli matkaa Lanzaroten eteläkärjen Marina Rubiconiin vain 35 mailia. Lanzaroten ja La Graciosan saarten sola aiheutti kuitenkin sen verran puuskatuulta, ettemme nostaneet isopurjetta. Hetken seilattuamme varustin jenuan puomilla. Kävelymatkalla en saanut kunnon kuvaa Montaña Amarillasta. Nyt siinä onnistuin. 200 liitäjää kiinnitti huomiomme tunnin lähtömme jälkeen, odotimme näkevämme; valaan, delfiinnejä, hain, mutta iloinen yllätys oli vastaan uiva kauniin ruskealaikukas kilpikonna. Konnilla on kokoontuminen mainoksen mukaan Graciosalla maanantaina. Saavutettuamme Lanzaroten eteläkärjessä olevan Punta del Pechequeran majakan rullasimme etuseilin sisään ja poistimme puomin, nimenomaan tässä järjestyksessä ja hienosti kävi. Olimme sen verran myöhässä, että meille osoitettiin paikka Reseptionlaiturissa. Saimme avaimen aceos- ja suihkutiloihin, missä Satu säikäytti nuoren neidon. Ei ihme, sillä tila oli varsinainen suunnittelun kukkanen, lavuaarien päällys oli ainoa laskutila vaatteille.
Loki: 16la 05 2015 Caleta del Sebo, La Graciosa 13:55. Log 6358, Mn 2197,4h. Tuulta 7m/s NW / 10:05 Jenni täytenä / 14:45 Kilpikonna ja 200 liitäjää / 15:30-16:30 Lataus / 19:40 Etuseili ja virsikirjapuomi pois Punta del Pechelqueralla / 20:20 Marina Rubicon, Lanzarote. Log 6393.35nM, Mh 2199,7 2,4h kokonaisaika 6,45h. Yö Reseptionlaiturissa ja sunnuntaina siirto paikkaan B9. Hyvät suihkut, netti yhdelle veneelle, ylen hieno paikka. Satamamaksu 69,55 / 2 yötä.
18ma 05 2015 Lanzaroten Rubiconista Gran Canarian Las Palmasiin
Sunnuntaiaamuna kävin satamatoimistossa ja kun tyttö alkoi ensimmäiseksi laskea hinnan, niin tiesin tullemme kalliiseen satamaan. Hinta kahdelta yöltä oli 69,55 euroa. Vastakohtaisuuksien satamat todistuivat siis satamamaksuissa 34,78 / 6,39€, Caña (pieni olut) 2,50/1,20€ , mutta Rubiconin eduksi laiturilla vesi, sähkö ja netti yhteys. Immigrantin tiedot vuodelta 2010 löytyivät toimiston netiltä ja näin kirjautuminen nopeutui. Siirsimme veneen hyvään sormiponttonipaikkaan B9.
Tutustuimme Marina Rubiconin tarjontaan helteisessä, jonkin verran (sääennusteen mukaisesti) tuulisessa säässä. Katselimme J80 veneiden menoa sataman ulkopuolella. Kävimme Playa Blancalla tarkistamassa senkin sataman, mutta totesimme käyttökelvottomaksi, kylläkin hyvä ankkurilahti se on. Vastakohtaisuudet tulivat esiin turistirantakadulla, syötettävien papukaijojen merkeissä. Graciosan luonnonlinnut, olivat paljon antoisampia, kylläkin Trappi jäi näkemättä. Illalla nettailimme sääennustetta ja laskimme yönylipurjehdukselle lähtöaikaa, jotta olemme valoisaan aikaan tiistaina Las Palmasissa. Immigrantin nykyisen hitaan vauhdin mukaan arvioin 96 mailin matkaan menevän 20-24 tuntia. Olen ollut harmissani pohjan likaisuudesta, joka selvästi pudottaa keksinopeuden yli viidestä neljään solmuun. Näin päätimme lähteä puolenpäivän jälkeen. 1208 irtauduimme laiturista ja kävimme huoltoasemalla ostamassa dieseliä 85 litraa ja kaksi kolmen kilon kaasupulloa. 1250 saimme seilit vetoon, iso täytenä ja jenua kolmosena ja lähdimme hyvävauhtiseen seilaukseen 6-9 m/s NW tuuleen suunnan ollessa ihanteellinen 242 astetta. Nyt ongelmaksi näyttää muodostuvan liian aikainen yötulo Las Palmasiin. Automaattiohjaus toimi kuin unelma ja lämmitin kovassa aallokossa jauheliahaspaghetin. Kutsuin Satun sisälle syömään ja koetin annostella hänelle lautasellisen, kun se tapahtui. Taas tuli se tappaja-aalto, joka nyt vei paistinpannun hellan taakse. Gasti sai käskyn mennä takaisin tähystämään ja uuden pannullisen lämmitys. Tällä kertaa oli neljä kättä ja annostelukauha valttia. Kesken ruokailun kuului kova paukaus ja totesin, että olimme varmaankin törmänneet valaaseen. Olisihan minun pitänyt tunnistaa rullukan auenneen. Nyt onneksi laukesi vain sisäänvetonarun kiinnitys. Koko päivän aikana näkyi vain kaksi purjevenettä Lanzaroten lähellä. Nyt illalla AIS havaitsi laivan seitsemän mailin päässä, se ohitti meidät vajaan viiden mailin etäisyydeltä. Kovin karuja olivat sekä Lanzaroten, että Fuerteventuran rannat.
Saavuimme alta aikayksikön Gran Canarialle. Olimme ottaneet etuseilin mustan pilvimassan alle tullessamme ja laskimme isopurjeen La Luzin satamalahdella. Kiinnityimme Las Palmasin Reseption laituriin kellon näyttäessä neljää. Olimme seilanneet 96 mailin matkan 15 tunnissa keskinopeudeksi tuli 6,5 kn. Immigrantin pohja on puhdistunut ja meitä suosi koko ajan myötävirta ja sivusta tuleva kohtalaisen tasainen tuuli. Satamatoimisto aukesi yhdeksältä, joten yöunet jäivät nelituntisiksi. Satun ottama kuva Las Palmasiin saapumisesta.
Loki: 18ma 05 2015 Puerto Rubicon 12:08, Log 6393, Mh 2200,0. Irti laituripaikasta B9, Tankkaus 25+60l dieseliä ja 2x3 kg kaasua. 12.38 huoltoasemalta lahdelle nostamaan seilit, iso täytenä ja jenua kolmosena. Seilaamaan 12:50 96 mailin matkaa, tuulta 6 m/s NW, COG 242. / 17:00 ruokailu sisällä automaatin ohjatessa/ 19:55 AIS havainto laivasta / 21:00 Las Palmasin valot näkyvät, dis. 40 nM /23:00 Log 6458, 65nM Dis 35nM ETA 0403. 19ti 05 2015 00:15 Log 6468, 77nM, dis 21,8 ETA 0412, nopeus 7,0 kn/ 03:40 iso alas kaupallisen sataman lahdella. /04:00 Las Palmas Reseption laituri, Log 6490, 97nM, Mh 2202,9, 2,9h, kokonaisaika 15h. 11:00 Siirto Reseptionlaiturista paikkaan T41.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti