tiistai 28. heinäkuuta 2009

LA CORUNASTA VIGOON

24pe 07 09 La Coruñasta Vigoon

Maka lähti torstaiaamuna ja niin me starttasimme Karin kanssa kahdestaan kohti Vigoa. Maksettuani satamamaksun kolmelta yöltä 83€ suuntasimme Marina Nautricolta polttoaine täydennykseen kello 1001 toiseen vierasvenesatamaan. Täytimme toisen varakanisterin 25 l ja loput 36,28 litraa meni päätankkiin. Maksu kysyttiin etukäteen ja ilmoitin 60 €.

La Coruña- 1030 log 1926
Luvassa on vastatuuliajoa seitsemän metrin tuulessa ja iltapäivällä tuulen pitäisi kääntyä pohjoisen puolelle. Vigon suntista ajettuamme oli vastassamme melkoista aallokkoa, joka pikkuhiljaa tasaantui valtameren pitkiksi laineiksi. Vigon ylpeydestä Hercules majakasta tuli otettua tunnin ohituksen aikana kuvat joka suunasta. Seitsemän maissa illalla ohitettavan rannan rinteillä avautui erittäin suuri tuulivoimapuisto. Puisto?

Ennen pimeän tuloa kippari valmisti extra tulisesti maustetun Atlannin padan ala La Coruña. Merenpuolen tyhjästä horisontista ilmestyi vastaantuleva alus yllättäin. Se antoi aallokosta hyvän kuvan meillekin. Siihen oli jo niin tottunut, ettei sitä enää noteranut. Hyvin ajettavaa keli oli ja Helmi hoiteli ohjailua, kun me keskityimme tähystykseen.

Ohitimme pahamaineisen Costa da Morte -rannikon ja Finesterren majakan kymmeneltä samanaikaisesti, kun aurinko putosi horisonttiin. Yritimme viritellä jonkinlaista vuoronukuntaa, mutta näin lyhyt matka sekoittaa ajatukset, eikä uinahduksesta tahdo tulla mitään. Karia naurattaa vieläkin Jimmy Cornellin kuvaus vahdeista: Vapaavahdit nukkuvat kajuutassa ja vahdit sitloorassa. Juuri ennen puoltayötä tämän purjehdusreissun 2000 mailia täyttyi, juhlistimme sen romtodein.

25la 07 09
Sitä myöten, kun reittimme on kääntynyt alun lounaasta etelän kautta suuntaan 140 astetta on myös tuuli kääntynyt koko ajan vastaiseksi. Vasta kahdelta yöllä tuuli loppui ja kääntyi luvattuun ja tälle merelle ajankohtaan nähden tyypilliseksi pohjoisen puoleiseksi tuuleksi. Aamukolmelta se oli vielä liian heikkoa kohtalaisessa aallokossa. Neljältä kippari perusteli etupurjeen aukaisua sillä, että saamme kulutettua pari tuntia seilaten. Näin aurinko ennättää nousta ennen vieraaseen satamaan ajoa. Suuri oli helpotus, kun saimme moottorin sammutettua ja veden virtauksen solina kylkeä pitkin oli ainoa ääni, mikä kuului. Pimeydestä tuli samaan suuntaan seilaava vene, joka ohitti meidät. Sekös otti meidän kilpapurjehtijoiden kunnialle. - Emme kuitenkaan nostaneet isopurjetta. Vierasvenesatama sijaitsee RoRo laiturin ja laivatelakoiden välissä. Komeat ponttonilaiturit loistivat tyhjyyttään, joten oli helppo valita paikka, johon kiinnittyä.

Vigo, Marina Dàvila Sport, 0735 log 2039, matka 113 M, Mh 284,1, 19,4h

Tutustuimme sataman tarjoamiin fasiliteetteihin ja menimme saapumisrommitotien jälkeen ensimmäisille aamu-unille. Puolelta päivin herättyämme hoitelimme veneeseen maasähkön, johon satama tarjoaa voimavirta-adapterin. Sitten huuhtelimme makealla vedellä täkin. Vesi ja sähkö laskutetaan käytön mukaan, ne ovat ladatavissa 30 euron arvoisella kortilla. Käyttämättömän osuuden saa takaisin loppulaskun yhteydessä. Samanlainen systeemi oli Cuxhavenissa. Tämä satama on aivan uusi, viimeistelytyöt ovat kaiken aikaa käynnissä. Ponttonit ovat kahden veneen mittaisia ( minulle venemitta = 36 jalkaa). Pääasiassa täällä näyttää olevan paikallisia veneitä, joita satamahenkilökunta pesee ja huoltaa. Saattaa olla valmistuttuaan suureellisin satama, missä olen käynyt. Sataman sijainti telakka-alueen keskellä ei vaan minua kovinkaan miellytä. Kari taas on kuin kotonaan. Naureskelimme tätä sielujen erilaisuutta. Illalla kun kävimme keskustassa saatoin todeta, ettei se keskustankaan vierasvenesatama, Royal Marina, sen kummallisempi ollut. Iltavalaistuksessa se saattaa viehättää. Täältä Bouzasista menee keskustaan bussi C3 (1,13€). Kuitenkin ensin pitää kävellä koko satama-alueen läpi äärimmäisestä kulmasta toiseen. Paluumatkalla emme löytäneet bussipysäkkiä, joten talsimme tuon neljän kilometrin matkan helteisessä kelissä.

Kiitos Karille ja Makalle, kun jeesasitte minua Biskajan lahden ylityksessä. Valitettavasti olette ajatuksiltanne niin kaukana toisistanne, että se haittasi keskenäistä kanssakäyntiänne. -No eiväthän sielujen sympatiat aina voi kohdata.

Tässä vaiheessa en Kirjoita Vigosta sen enempää kuin, etten löytänyt historiallisen kaupungin keskustan vanhuutta. Yllättävän isolta ja vilkkaalta tämä kaupunki tuntuu ollakseen vain 44 tuhannen asukkaan taajama. Ihmiset ovat auttavaisia ja ystävällisiä. Tänään, maanantaina, en osannut jäädä oikealla pysäkillä pois C kolmosesta ja niin ajauduin pitkän hiekkaranta jatkumon länsipäähän, josta oli kilometrien matka telakka-alueelle. Espanjalaiset ottavat tehokkaasti täysin vartaloin aurinkoa, oli toteamukseni tarvottuani tämän matkan.

Seilaukseni jatkuu huomenna tiistaina Portugaliin. Ensimmäinen pysähdys on Viana do Castelossa, seuraava Povoa de Varzim, (Porton Nea käski jättää väliin sen öljyisyyden vuoksi) sitten seuraavat Figua da Foz, Nazare ja Peniche sekä Cascais, joka on Lissabonin esikaupunkisatama. Nea on toipunut keuhkokuumeestaan ja on varaamassa Lissaboniin lentoja. Samanaikaisesti gastistoon liittyy Saineen Jorma Helsingistä. Häneen tutustuimme Thaimaan purjehduksella pari vuotta sitten.

Jos blogiin tulee katkoksia, niin se saattaa johtua nettimaailman puutteista Portugalissa. Näin pyysi nettiavustajani, Nea, kirjoittamaan. Nealla on ollut liikaakin aikaa toipilaana kotona ja hän on selvitellyt jatkosatamia ja niiden palveluja sekä erilaisia lentomahdollisuuksia Euroopassa.

1. Kalle tuossa jo lupailee aika paljon minun kunnostani... valitettavasti en voi vielä kehua parantuneeni, mutta kyllä tämä vähitellen parempaan suuntaan on menossa (on jo aikakin kun kohta 4 viikkoa on mennyt). Lippuja en ole vielä uskaltanut ostaa... kassi on kyllä koko ajan oven vieressä pakattuna! Kun nyt edes hetkeksi pääsisi.

2. Toivottavasti hyvät liput löytyivät. Viime viikkojen kokemuksesta tiedän, että lentolippuja nettikaupoista metsästäessä saa helposti kulutettua tunnin jos toisenkin! Kaikkein hölmöintä on, että hinnassa säästääkseen joutuu ostelemaan meno-paluu-lippuja. Nytkin on 3.8. reitillä Helsinki-Amsterdam-Pariisi-Vigo yksi noshow.

Mukavaa lomanlopettajaispurjehdusta sinulle, Nea! Ja terkkuja Kallelle. Tein Karin reissusta Google-kartan, jossa linkkailen tiuhaan tähän blogiin. (esikatselun perusteella se yrittää tunkea karttaa tähän kapeaan kommentointialueeseen, jolloin mitään ei oikeesti näy. Pahus! No, karttaan pääsee myös Sun äitis -blogin merkinnästä.