tiistai 9. joulukuuta 2014

VESAN ATLANNIN KASTE

08ma 12 2014 Las Palmasista Puerto de Mogániin
Pitkäaikainen ystäväni, tosin harvoin olemme nähneet, Vesa tuli lauantaina. Viikonvaihteen syvällisten keskustelujen jälkeen kaksi samalla tavalla ajattelevaa miestä lähti seilaamaan Gran Canarian itäsivua alas eteläkärjen kiertäen melkoisessa tuulessa. Näimme Vesan kanssa Sailors Barissa lauantaina, asettauduimme aloillemme Immigrantissa ja teimme iltapaseerun Las Palmasissa. Juttua riitti, vaikka Vesaa väsytti. Sunnuntaina kävimme Las Canterasin rannalla katsomassa komeita aaltoja tuulisella merellä. Nyt matkaväsymys voitti miehen ja Vesa nukkui melkein kellon ympäri.
08ma 12 2014 Las Palmasista Puerto de Mogániin Heräsimme 0630, varustelimme veneen myötätuuliseilaukseen ja aamupalan jälkeen ajoimme kahdeksaksi Satamatoimiston laituriin. Siellä vallitsi tiukka tunnelma ja jouduimme siirtämään Immigrantia eteenpäin veneenmitan. Viimein 0910 pääsimme maksamaan viimeiset viisi vuorokautta. Nyt satamakapteeni oli jo leppynyt ja kertoi menevänsä lomalle. 0925 irtauduimme Reseptions laiturista ja nostimme seilit välittömästi aallonmurtajan ja ankkuroitujen laivojen jälkeen. Tuuli voimistui kiihdytyskaistalla ja puhalsi voimakkaimmillaan 14 m/s. Tuuli käänsi suuntaansa niin, että etupurje menetti vireen ja niin otimme sen pois hakkaamasta. Heitimme ämmänmullikalla jiipin , kun Maspalomasin jälkeen suuntamme muuttui lounaaseen. Aallokko oli komeaa, mutta kuitenkin helpolla ajettavaa. Hetken jo näytti, että etuseilikin voisi vetää ja saatuamme sen auki kohtasivat saaren eripuolilta tulevat tuuliputket toisensa ja jouduimme vastatuuleen. Purjeet puomille ja rullalle. Saimme yhteyden Puerto de Mogánin satamaan ja he opastivat jonkin ajan kuluttua meidät paikkaan numero 2, joka sijaitsi kivimuurissa. Kipparia tämä ei alkuunkaan miellyttänyt, muttei satamakapteenillakaan ollut antaa muuta paikkaa. Paistoimme ARC aluksesta saamamme kaikki naudanpihvit ja kanat. Taas riitti juttua mukavasti yömyöhään.
09ti 12 2014 Puerto de Mogán
Illalla viimeiseksi teimme uuden seilaussuunnitelman ja palaammekin Las Palmasiin Teneriffan kautta. Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä seilaamme San Miguelin satamaan, matkaa sinne on viitisenkymmentä mailia. Päivä meni ruokaostoksia tehdessä ja venettä huoltaessa. Uusimme kaksi popniittiä, avasimme tukkeutuneen sitlooran poistoputken ja Vesa pesi muutamaan kertaan täkin. Kävin aamulla satamatoimistossa varaamassa Maria Teresalta paikan jouluksi täältä Puerto de Mogánista. Vielä illalla käyn suorittamassa ulosmaksun satamasta. Loki: 08ma 12 2014 0630 Herätys Marina Las Palmasin paikalla K40, aamupala, kansivarustus pois ja siirtyminen Reseptions laituriin. Uloskirjautuminen 0925 ja Las Palmasista irtiotto ilman huolia. 0936 seilit, 1540 tuuli kääntyi, purjeet alas. 1630 Puerto de Mogán. Log 5589 / 45nM. 7h. josta moottori 1,8h.

1. Terve Kalle!
    Ettehän vaan puomin kaulan pop-niittejä uusineet?
    Tulipa vain mieleeni, että niissä kun on niin tärkeää, että reiät on porattu juuri oikean kokoisella terällä. SIlloin kun Guarnseyhin matkalla niitä muutama uusittiin, niin ei ollut just oikean kokoisia teriä, joten jouduttiin käyttämään vähän liian isoa terää, ja se ei hyvää tee, liitos ei ole pitkäikäinen. Nuo pop-niittien terät kun ovat hankalia kooltaan, 4,1mm; 4,2mm; 4,9mm; 5,1mm; 5,1mm; 5,1mm.

Anteeksi nyt tämä paarustaminen, mutta vain reiän ja niitin täysin sama koko takaa liitoksen pitkäikäisyyden. Jos niitin alta tulee vähänkään mustaa vanaa, vaihtoon ja isompi tilalle oikeankokoisella terällä.

Se, että puomin tyvi näyttää reikäjuustolta oikeankokoisilla rei'illä heikentää puomia vähemmän kuin harvat, vähänkin vääränkokoiset reiät.

2. Niitähän me jouduimme uusimaan ja nyt kun kerroit tuon, niin muistan niiden reikien todellakin olleen liian suuria. Pitää hankkia teriä ja niittejä