perjantai 9. lokakuuta 2015

LÄHTÖPASSIT MUELLE DEPOTIVOSTA

07ke 10 2015 Purjehdus Las Palmasista Pureto de Mogániin
Ei tuohon otsikkoon mitään dramatiikkaa liity: en siis lentänyt ulos Las Palmasin Puerto Deportivon satamasta. En vaan enää jaksanut käydä kinuamassa lisäaikaa satamakapteeni Manuelolta, vaan päätin lähteä hyvän sään aikana, kun jostakin saaren satamasta vielä saa laituripaikan. Pian Muelle Deportivon viereisessä sinänsä pienessä lahdessa on sata venettä ankkurissa. Huonon kelin sattuessa ei mitenkään ihailtava ratkaisu. Keskiviikkoaamuna herätyskello soi 0700, teevesi päälle, aamu- ja eväsleivän teko, teen hautumisen aikana käynnistin plotterin ja herätin mittariston sekä kävin irrottamassa maasähkön ja varmistusköydet keulasta, nautin runsaan aamupalan, seilausasuste päälle, moottorin käynnistys, etuköysien irrotus, mooring köyden irrotus ja kello 0803 pakki päälle tyynessä kelissä. Ajelin pikkuhiljaa ulos hiljaisesta satamasta, vain pari lenkkeilijää juoksi aallonmurtajalla. Olin itseeni tyytyväinen asettamani lähtöajan toteutumiselta, Sikses tarkkaan. Niin tyytyväinen olin, etten jatkanut illalla tekemääni mielikuvaharjoitusta loppuun saakka. Ymmärsin tämän, kun kuulin kimakan vihellyksen, ymmärsin sen kohdistuneen minuun ja näin lenkkeilijän näyttävän takanani kelluvaa leparia. Nostin käteni kiitokseksi ja käänsin veneen huomioiden sisään ajava ARC veneen. Laskin peräportaat leparin nostoa varten ja samalla kuulin taas vihellyksen ja lenkkeilijä näytti lähestyvää marinerojen venettä. Satamahenkilökunta, yutyut amigot, olivat jo tajunneet miksi pyörin aallonmurtaja-aukossa. He ajoivat viereeni ja ojensivat leparin ylös, samalla tein poistumisilmoituksen ja kättelin kavereitani.
Ajelin kaksi ja puoli tuntia moottorilla täysin tyynessä, kunnes tuuli virisi pohjoisesta. Olin juuri tullut tuulen kiihdytyskaistan alkuun. Avasin vain etupurjeen, säätelin sitä ulkoskuutauksella ja odottelin mihin saakka tuuli nousee lentokentän jälkeen. Mukavassa kymmenen metrin tuulessa ohitettuani Masspalomasin dyynit heitin myötäkäännöksen Faron majakan kohdalla.
Seilattuani rannan tuntumassa olin tarkkailut takaani ulompaa seilaavaa ja lähestyvää purjetta. Ja nyt ennen Pasito Blancoa tämä kahdella etuseilillä nautiskeleva Hansa seilori ohitti minut. olin valmistautunut tarkemmin, tai pikemminkin tietoinen tuulen kääntymisestä vastaiseksi ja otin tyynessä vaiheessa rullukan sisään ja ajoin koneella saksalaisen ohi, hänen vielä ihmetellessään virtauksen muuttumista. En viitsinyt enää lyhyenne loppumatkalle nostaa isopurjetta kryssiäkseni, joten annoin Volvon laulaa viimeiset kaksi tuntia. kahdeksan ja puoli tunti oltuani liikkeellä kutsuin Puerto de Mogánin satamaa ja sain taas pyynnön pysytellä paikallani. Valmistelin rantautumisen kivilaituriin, niin oli satamatar Maria Teressa kertonut. Nyt kuitenkin koin iloisen yllätyksen, kun marinero veneellään ohjasi Immigrantin itäiseen laituriin, missä olin joulunakin ollut. Satama on todellakin melko täynnä ja rekisteröityminen meni uuden satamahenkilön kanssa lähinnä lintupaikkojen karttahaussa.
Loki: 07 ke 10 2015: 0803 Las Palmas Puerto Deportivo (K53) log 6490 , Mh 2204,4 / 1033 Etuseili täytenä auki, 5 m/s N / 1430 Tuuli tyyntyi ja kääntyi Pasito Blancon kohdalla / 1633 WHF Puerto de Mogán / 1650 Puerto de Mogán paikka nro 183, Log 6534 / 44 nM, Mh 2209,2 / 4,8h.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti